• Autor: Jakub Němec
Malý ambiciózní tým oznámí velkolepou hru, která by měla ohromit všechny fanoušky žánru svou inovativností, ale nakonec se její vývoj protáhne na několik let. Kolikrát jsme už tuto situaci zažili? Do stejné skupiny spadají také tvůrci ze studia Experiment 101 se svým projektem Biomutant oznámeným již v roce 2017. Jestli se dostanou do herní dvorany slávy, nebo zda skončí zapomenuti v propadlišti dějin, můžete posoudit po přečtení naší recenze.
• Recenze • Dojmy z Gamescomu 2019 • Dojmy z Gamescomu 2018 • Preview •
zdroj: Experiment 101
Biomutant (hra)
Akční RPG Biomutant vyvíjí studio Experiment 101 a vydává společnost THQ Nordic. Hra vychází 25. 5. 2021 na PC, PS4 a Xbox One bez české lokalizace a multiplayeru. | Homepage
Články: Speciál: Vše, co víme | Recenze
Biomutant patřil ke hrám, jež jsem měl v hledáčku už od jeho oznámení. Trailer vypadal fantasticky, autoři slibovali rozmanitý otevřený svět plný nebezpečí, která budeme překonávat s vlastním zvířátkem ve stylu kung-fu filmů. Pak se mi podařilo zahrát si demo na Gamescomu 2018, potěšila mě ladnost pohybu postavy, akční nářez jako z nejlepších rubaček a komiksová grafika. Někde však už začal hlodat červíček pochybností, jestli si autoři ze studia Experiment 101 nevytyčili až moc smělý cíl, což se potvrdilo o rok později, když se na stánku THQ Nordic objevila zcela totožná hratelná ukázka. A pak se nad Biomutantem zavřela voda a řadu měsíců nepřišla žádná nová informace.
Záchrana stromu života bude pouze jedním z dílčích úkolů na vaší cestě světem Biomutanta.
zdroj: vlastní
Naštěstí se během svého odmlčení vývojáři plně soustředili na dokončení hry, jíž se budeme věnovat v dnešní recenzi. V postapokalyptickém světě jsem strávil přes třicet hodin, prozkoumal každý kout rozmanité krajiny, prohrabal se všemožným radioaktivním bordelem, postavil do latě místní zlosyny a zbavil obyvatele všech monster na dohled, abych mohl o Biomutantovi podat zevrubnou zprávu. Není na místě vám něco nalhávat, ze hry mám velmi rozporuplné pocity, mezi nimiž se najde absolutní nadšení i totální znechucení. V kostce můžu říct, že ambice se sice podařilo částečně naplnit, ale za cenu značných ústupků a nedostatků, o čemž si můžete přečíst dále.
Od první minuty je vám jasné, že hybatelem všeho dění v Biomutantovi jste vy (což vám co pět minut připomíná vypravěč, kterého lze naštěstí z části umlčet). Coby malé chlupaté stvoření zocelené přežíváním v divočině se vracíte do rodné radioaktivní krajiny, kde na vás čeká taková hora úkolů, že by si i sám Herkules sbalil ranec a dobrovolně se odebral na věčnost. Měli byste se vyrovnat se svou minulostí, spasit všechny obyvatele, zachránit strom života a usmířit místní klany. Nikdo vás do ničeho nenutí, v klidu se můžete na 90 % úkolů vykašlat, jít po hlavní lince, dohrát příběh za deset hodin a na celého Biomutanta zapomenout. Ale takhle byste vyhodili svoje peníze do kanálu, protože v příběhu kouzlo tohoto titulu určitě nevězí.
Biomutant odstartuje klasicky – tvorbou postavy. Vybrat si lze z několikerých povolání, upravíte si vzhled a nastavíte základní atributy. Stanete se moderním kouzelníkem využívající duchovní síly „Psi“, nebo se raději soustředíte na pořádnou destrukci? V průběhu hraní můžete svou postavu nadále rozvíjet a počáteční nastavení tak není nijak závazné.
zdroj: vlastní
Právě naopak – co se hlavní příběhové linky týče, až na několik vtipných questů (lovení příšer jako v Monster Hunter) a popkulturních narážek se spíše ukoušete nudou. Nemůže za to ani tak scénář samotný, ale způsob jeho prezentace, kdy se několik minut díváte na podivně mumlající zvířátka, jejichž myšlenky vám přetlumočí vypravěč. Netuším, kdo dal zelenou tomuto rozhodnutí, ale jestli to bylo kvůli vyšší ceně za dabing, tak raději měli nechat postavy mlčet. Podstatu každého úkolu tvoří klasická mantra „támhle doběhni, vybij monstra a přines nějakou ptákovinu, za což tě oblažím úsměvnou hláškou a jinou ptákovinou do inventáře“. Kdyby nebylo craftingu a touhy zkoušet nové věci, Biomutant by vás omrzel po několika desítkách minut.
Je podivuhodné, že se autoři Biomutanta odkazují k velkým akčním klasikám jako Devil May Cry či sérii Batman: Arkham, ale v samotné hratelnosti se to projeví jen velmi málo. Podle své libosti můžete kombinovat střelbu, mávání chladnými zbraněmi a mutantní dovednosti, což zní skvěle, ale ve skutečnosti vše působí poněkud sterilně. Časem zjistíte, že běháte dokola, mačkáte spoušť, případně útok na blízko, a bohatě vám to stačí bez ohledu na počet a sílu nepřátel. Už po dvou hodinách ve hře jsem se dostal ke zbrani s elektrickými pulsy, jíž jsem byl věrný až do konce díky vylepšovacímu craftingu, a sundal s ní i kolosální bossy bez kapky potu (možná za to může kruté cepování dovedností v rámci Returnal, ale spíše bych se přiklonil k nevyvážené obtížnosti).
Biomutant Hoof Puff Bossfight I GEM (Gameplay, PS5, No Commentary)
Souboje v Biomutantovi po několika hodinách upadnou do stereotypu, z nichž vás vytrhnou bossfighty s obřími monstry. Škoda, že je jich jako šafránu.
zdroj: vlastní
Podobně bych se mohl vyjádřit také k ostatním dovednostem. Při prvním nahlédnutí zjistíte, že je jich opravdu hodně (nadpozemské duchovní síly, mutace, ovládání zbraní, objevování nových komb a schopnostní perky), ale ve skutečnosti využijete jen pár z nich, abyste si jen tak zablbli a zalaškovali s nepřáteli. Bohužel si myslím, že podívat se na povedený sestřih gameplaye s vtipnými momenty bude zábavnější, než je objevovat sami. Nechápejte mě špatně, akce má na začátku své kouzlo a v místním bojovém umění wung-fu se ukrývá určitý potenciál, ale časem zevšední a vybledne kvůli opakovaným vzorcům soubojů se zaměnitelnými nepřáteli. Někdy vás z letargie vytrhne zajímavý střet s bossem (čtyři hlavní monstra, vůdci znepřátelených klanů), ale to je dost málo.
Speciální dovednosti jsou v Biomutantovi spíše humornou vložkou a jejich využívání zůstane pro mnohé hráče na úrovni vtipných pokusů. Jen málokteré mutantní a duchovní schopnosti zařadíte natrvalo do svého arsenálu.
zdroj: vlastní
Zásadní problém vidím v tom, že speciální dovednosti nejsou natolik silné, aby je chtěl hráč používat. Je s nimi legrace a jejich poťouchlost je osvěžující, na druhou stranu se však stejně přikloníte k ověřenému kombinování střelby a sekání, protože s nimi budete rozsévat zkázu mnohem snáz. V mém případě se vyplatilo používat mutantní schopnosti pouze ve skákačkových pasážích (trampolínové hříbky, případně plastická nafukovací bublina přišly vhod), ale jinak jsem se ke „kouzlení“ uchyloval výjimečně, protože bylo výhodnější pražit příšeráky vlastními zbraněmi.
Z mého pohledu si v Biomutantovi zaslouží nejvíce vyzdvihnout crafting předmětů z nalezeného harampádí. Od píky si můžete vymodelovat zbraň, která bude obsahovat třeba držadlo zubního kartáčku, na nějž navážete počítačovou klávesnici vyšperkovanou ozubenými koly, a to celé navíc rozsévá ohnivé poškození. Když ji pak vidíte v akci, můžete doladit její nedostatky a voilà, postapokalyptický rytíř jedna báseň. Svou věrnou, ale pomalou klávesobijku doplníte třeba tyčí bo od jednoho z místních klanů, do střeleckého arsenálu zařadíte trubku metající ohnivé projektily či věrný elektrický kulomet a směle se můžete vydat v ústrety poslednímu bossovi, protože ho v kombinaci s rychlým uhýbáním složíte.
Biomutant Crafting I GEM (Gameplay, PS5, No Commentary)
U tvoření vlastních zbraní se můžete vyblbnout do sytosti. Když zainvestujete pár zkušenostních bodíků do štěstí, naleznete opravdu silné součástky už v prvních hodinách strávených ve světě Biomutanta.
zdroj: vlastní
Podobně si lze plnit sny také v oblasti garderóby, protože můžete kombinovat lidské oblečení s úlomky šrotu a maškarními kostýmy. Sestavit si lze až pět variací s různými výhodami, ale v mém případě zaplácly čtyři místa získané skafandry s maximální odolností na radiaci, žár, mráz a toxický vzduch (v zamořených oblastech se totiž nalezne nejvíce vzácného materiálu). Biomutant tak bude svatým grálem všech lootovacích fanatiků, protože najdete na každém rohu něco, ale ostatní to zahltí tak, že budou až apatičtí. Po hodině intenzivního hledání strávíte klidně deset minut rozkládáním nepotřebných věcí na výrobní materiál, což je až otravné, navíc s docela nepřehledným rozložením menu.
I přes výše jmenované nedostatky si Biomutant své fanoušky zcela jistě najde, především v řadách fanoušků nenáročného řádění v otevřeném světě s nepřebernými možnostmi k rozmanitému vyblbnutí. Jenže potenciální zábavnost krutě podráží technický stav. Samozřejmě zmíním klasické nešvary open-world her jako vysoká frekvence doskakování objektů, opožděné vykreslování textur, rozbité questy či občasné bugy a glitche, protože těm se nevyhnuly ani tak velké týmy jako Ubisoft (Assassin's Creed Valhalla) či CD Projekt RED (Cyberpunk 2077), ale v Biomutantovi se připravte i na větší dardy.
U Biomutanta lze vypozorovat, že jednotlivé složky hry vznikaly v dlouhém časovém horizontu. Některé modely postav jsou zastaralé, zatímco akce hýří pěknými detaily a efekty.
zdroj: vlastní
Vývojáři ze studia Experiment 101 sice upozorňovali, že svou hru optimalizovali na PC a starší generaci konzolí, ale takovou torturu na PS5 jsem nečekal. Biomutant mi pravidelně co půl hodiny spadnul do základního menu, jednou dokonce došlo na hardreset celého stroje a já se několikrát dal do přemýšlení, jestli se mi chce Biomutant znovu pouštět. Postupem času se každý (relativně častý) propad snímkování proměnil ve chvíle stresu z pádu hry, přičemž rekordem budiž trojnásobné crashnutí během deseti minut (následované vypnutím konzole a televize a uklidňující procházkou). Doufejme, že se stabilita hry doladí (během recenzování vyšly tři patche), ale zatím to není žádná sláva a v ohledu technického stavu nic k doporučení.
Jako záchranná síť tak funguje grafická stránka titulu, která potěší oko nejednoho estéta. Romanticky se vlnící tráva, pestrobarevná příroda, zmutované bytosti s roztodivnými chlupy a ještě šílenějším oblečením a radioaktivní opar nad hlavou, co chtít více. V některých chvílích se ocitnete ve fantasy prostředí, jež evokuje téměř Legend of Zelda: Breath of the Wild, s nímž má společné také prozkoumávání lokací díky široké škále pohybů, jindy navštívíte rozpadlou lidskou zástavbu pošramocenou lidstvo vyhlazující apokalypsou.
Grafická stránka hry se povedla. Během soubojů šlape hladce a překvapí efekty, dokáže vykouzlit nádherné scenérie a působí neuvěřitelně roztomile. Při přesunech mezi lokacemi se ovšem musíte připravit na škubání obrazu, doskakování objektů a pády hry.
zdroj: vlastní
Vše dohromady propojuje komiksová stylizace (nejvíce vynikají nápisy v soubojích) a dálněvýchodní reálie, k níž odkazuje také řada nalezených předmětů a hudební podkres (který jako jediný z audio stopy snese přísnější měřítko). Bohužel časem narazíte na recyklované objekty (tábory jednotlivých klanů jsou identické), nehezké textury a podivné modely některých postav. Ona nesourodost je zřejmě daní za dlouhý průběh vývoje, takže později vytvářené materiály vypadají mnohem lépe.
Biomutant by mohl být velmi povedeným akčním RPG v otevřeném světě, ale sužuje jej dlouhá řada problémů. Asi největší překážkou jsou ambice tvůrců dostat do svého titulu vše, co jim přišlo cool, ale nic není úplně dotažené do konce. Hráč je tak zavalen hromadou možností, z nichž některé jen vyzkouší, ale hned na ně zapomene. Po několika hodinách nastoupí stereotyp, který neporazí ani pěkně vypadající svět a crafting. Zákeřnou ranou do zad je technický stav titulu, především neustále pády hry. Biomutant měl potenciál, řadu hráčů dokáže zabavit, ale s ohledem na konkurenci se jedná pouze o nadprůměr, z nějž vystupuje nápaditou stylizací a craftingem předmětů. Biomutant vychází pro PC, PS4 a Xbox One 25. května 2021.
Autorům titulu Biomutant se nedá upřít originalita a smysl pro humor. Kde jinde se vám podaří skolit monstrum v pyžamu?
zdroj: vlastní
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla psána pro PS4 verzi hry (hráli jsme na PS5). Recenzní kopii titulu Biomutant poskytla mediální agentura Dead Good Media.
Biomutant mohl být osvěžujícím akčním RPG v otevřeném světě, ale jeho nápaditost a netradičnost sráží chyby technického charakteru, rychle nastupující stereotyp a zahlcující počet možností, které nijak nemotivují k jejich využití. Avšak i po vychytání technického stavu se bude jednat jen o nenáročnou řezbu, na kterou i přes hromadu mechanik brzy zapomenete.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7/8.1/10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4690K / AMD FX-8350 | Intel Core i7-6700K / AMD Ryzen 5 1600 |
Grafická karta | GeForce GTX 960 / Radeon R9 380 | GeForce GTX 1660Ti / Radeon RX 590 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 25 GB | 25 GB |
• Zdroj: Steam (21. 5. 2021)
• Dojmy z GC 2019: 5. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
O původu postapokalyptického univerza, v němž se Biomutant odehrává, toho mnoho nevíme. Vlastně dost dobře nechápeme, kde se vzali všichni tvorové, jak přežívají v nehostinné krajině a kde berou sílu bojovat s nadpřirozeně rostlými a silnými nepřáteli. Tvůrci nám ovšem odhalili, že ve středobodu celého světa se nachází strom života, který pomalu umírá. Jeho kořeny totiž ohryzává pětice gigantických monster, jejichž likvidace leží na vašich bedrech. Měl jsem příležitost vidět každou z nebezpečných potvor a musím tvůrcům dát k dobru, že se na nich opravdu vyřádili.
Biomutant nabídne spoustu soubojů, v nichž se bude střídat rychlý pohyb po zemi se skákáním, akrobatické bojové umění se střelbou a vtipnost s krutým bojem o život.
Každý boss disponuje nápaditými vlastnostmi, které musíte pořádně poznat, abyste se mu dostali na kobylku. Navíc své nemesis můžete porazit hned několika způsoby – využití palné a hrubé síly je samozřejmostí, ale podle všeho bude fungovat řada triků, které vám mohou pomoci rozptýlit pozornost nepřítele. Abych moc nespoileroval, tak jen naznačím, že například na hladině jezera vodní příšery se pohupuje řada gumových kachniček a vy máte na svém motorovém člunu hák k jejich zachycení. Humor podobného rázu by nás měl provázet po celou herní dobu, jež se bude různit podle vašeho přístupu k průzkumu světa (více nám přítomný vývojář neprozradil).
A podle všeho bude co objevovat. Po direktivní půlhodince hraní, během níž vás autoři provedou základními mechanikami Biomutanta, se před vámi otevře zdánlivě nekonečný svět, který nabídne široké spektrum vyžití. Můžete se vydat, kam se vám zlíbí (pokud vás tam něco silnějšího nesežere), hledat tajné místnosti, bojovat pro zlepšení výkonnostních vlastností nebo se jen tak poflakovat a kochat se prostředím. Vývojáři nachystali pět odlišných biotopů, které budou zpřístupněny okamžitě, jen k dosažení některých míst budete potřebovat speciální dopravní prostředky, jež si postupně složíte z nalezených součástek na předem určených místech.
Střety s monstrózními příšerami nebudou výjimečnou herní náplní, protože velkých potvor je po celém postapokalyptickém světě titulu Biomutant jako máku.
Povětšinou divokou a nespoutanou krajinu přeplněnou monstry budou střídat útočiště, v nichž povedete rozhovory s NPC, jež vám mimo zadávání úkolů mohou pomáhat s výrobou předmětů či vás učit nové schopnosti. Například pokud budeme mít vzácný nerost na výrobu klíčů, můžete přijít za klíčníkem, který vám rád vyrobí artefakt, jemuž neodolají uzamčené dveře, za nimiž se může skrývat lákavá odměna, úkol nebo tuhý souboj. Při hraní titulu Biomutant zkrátka budete neustále překvapováni novými možnostmi. Některá místa budou tak dobře skrytá, že se k jejich objevení dostanete poprvé náhodou, i když jste kolem nich několikrát prošli.
Dalším herním prvkem s velkým potenciálem je šestice odlišných kmenů, pro něž můžete vykonávat službičky. Za odměnu vás naučí některý z unikátních bojových stylů založených na kung-fu, které vám dají nové možnosti v likvidaci nepřátel. Vůči každému národu budete mít určitou karmu, jež se bude zlepšovat či zhoršovat podle vašeho chování, takže se může stát, že si všechny znepřátelíte. Tvůrci dokonce nevylučují ani možnost, že všechny vyhladíte a stanete se pánem celé země. Biomutant vám zkrátka nechce spoutat ruce omezenými volbami a tváří se jako obrovský sandbox.
Některé biotopy po vás budou vyžadovat určitou výbavu. V zimní krajině se bez teplého oblečení neobejdete.
Podobný přístup razí také při tvorbě charakteru. Na začátku si vyberete jednu z šestice DNA, kterou ovšem budete upravovat podle svého gusta – dle vlastností se upraví vašemu bojovníkovi vizáž (charisma podporuje roztomilost, zatímco síla mohutnost atd.), sami si upravíte barvu a délku ochlupení a hurá do světa. Další vývoj postavy bude odvozen od toho, čím se budete další hodiny bavit. Máte rádi skákání? Tak vašemu tvorečkovi narostou stehenní svaly, jako by trávil hodiny v posilovně. Osobně se mi tento přístup hodně zamlouvá a doufám, že v praxi bude fungovat stejně dobře jako na papíře.
Nápady překypuje Biomutant také z pohledu správy předmětů. Předně, k dispozici budete mít neomezený inventář, který budete neustále zaplňovat zdánlivými odpadky, jež najdete pohozené v krajině. Z těchto nesourodých součástek si poté můžete zbastlit na koleně zbraň, jakou chcete. Inspiraci se meze nekladou, takže pokud toužíte po baseballové pálce oblepené střepy a banány (?!), nikdo vám v tom bránit nebude. Na základě použitých prvků se nadefinují základní atributy zbraně. Na podobném principu bude fungovat také oblečení, jehož barvy budou odrážet odolnosti vůči živlům.
Váš hrdinský tvor se postupně dostane k velkému počtu hodně zajímavých a zábavných zbraní a schopností, jež budou mít široké užití.
Je tedy možné, že si budete titul Biomutant užívat jako tradiční lootovací hru, v níž se budete pídit za stále lepším vybavením, než se pustíte do soubojů se závěrečnými bossy. Velmi se tak přibližujeme k tomu, že projekt studia Experiment 101 si nakonec bude každý hrát podle sebe, což je fajn. Já jsem si mohl vyzkoušet čtvrthodinové demo (mimochodem stejné jako loňský rok) a musím uznat, že v rámci hratelnosti jsem spokojen. Velmi zábavný gunplay ve spojení s bojovými kung-fu chvaty na blízku proti roztomilým potvorám by mohl uspět u široké škály fanoušků akčních adventur.
Otázkou ovšem bude, zda je neodradí grafická stránka titulu, na níž již lze pozorovat pár let od počátku vývoje. Ani v době oznámení se totiž vizuální stránka nerovnala tehdejším AAA titulům, což dnes znamená už možný průšvih. Především srst vypadá zblízka dost podivně, ale v rychlosti akce si toho ani nevšimnete. Tvůrci se vše snaží zachránit komiksovými bublinami při útocích, které vypadají dost cool na to, abyste zapomněli na nehezké štětiny místních tvorečků. Třeba si s grafickým podáním tvůrci ještě pohrají, protože do vydání plánovaného snad ještě na tento rok pro PC, PS4 a Xbox One ještě nějaký čas mají, ale moc bych tomu nevěřil.
Vizuální stránka pestrobarevné krajiny potěší nápaditými detaily, ale modely postav by potřebovaly mírně vylepšit. Můžeme si ovšem myslet, že ona neuhlazenost a rozčepýřenost je záměrem tvůrců titulu Biomutant.
• Zdroje: Vlastní
• Dojmy z prezentace: 23. 10. 2018 • Autor: Filip Němec
Biomutant patřil k největším překvapením loňského Gamescomu, a přestože se o něm v průběhu roku zase tolik nemluvilo, na letošní výstavě v Kolíně nad Rýnem se opět dokázal velmi šikovně připomenout. Já jsem měl možnost zúčastnit se prezentace s živým hraním, a tak mám konečně reálné představy o tom, jak Biomutant vypadá, jak se hraje a zejména co vše nabídne. A podle všeho toho bude opravdu hodně. Biomutant je totiž jedna z těch her, kde vám prosté zaškatulkování nepomůže. Jde v zásadě o akční RPG, ale těžko ho připodobnit k nějakému již existujícímu titulu.
Biomutant zatím nepůsobí jako grafický benchmark, drobné nedostatky však vynahrazuje hravou grafikou plnou sytých barev a roztomilých výjevů.
Základem celé hry je svébytný a originální soubojový systém, který dohromady mixuje poměrně klasickou hack and slash adventuru okořeněnou o hbité bojové pohyby připomínající Ninja bojovníky. A aby toho nebylo málo, to vše můžete kombinovat se střelnými zbraněmi, do nichž se vám postupně doplňuje munice, takže slouží jako doplňkový arzenál podobně jako třeba v posledních dílech série Devil May Cry. Takto na papíře to zní jako vaření pejska a kočičky, ale ve výsledku jde o velmi svěží soubojový systém, který v podstatě není k čemu přirovnat.
Z ukázky bylo patrné, že na sebe lze řetězit nejrůznější komba a co se ladnosti či návaznosti jednotlivých útoků týče, zařadí se Biomutant pravděpodobně mezi naprostou špičku hack and slash titulů. Charakter soubojů se pak bude lišit podle toho, jakou hlavní zbraň vezmete do rukou, protože s rychlým jednoručním mečem budete bojovat opravdu jinak než s mohutnou, ničivou obouruční zbraní. Zabíjení rozličných nepřátel s rozdílnými pohybovými vzorci už teď vypadá jako jedna z těch činností, které budete chtít dělat až do zblbnutí.
Obrázek 1: Kombinace boje na blízko i na dálku vypadá velmi svěže a zábavně zároveň. Obrázek 2: Sečných zbraní by mělo být vícero druhů, takže si každý hráč bude moci vybrat styl jemu nejbližší.
Takže tu máme různě velké sečné zbraně, nejrůznější samopaly nebo pistole a.. to je vše? Ale kdeže! Biomutant je v prvé řadě hodně šílená akce, která se rozhodně nebere vážně, a proto si souboje ale i pohyb po světě budete zpříjemňovat různorodou plejádou šílených zbraní a gadgetů. V ukázce jsem kupříkladu mohl vidět mocnou kovovou pěst, s níž lze kromě mlácení protivníků také prorážet ocelové překážky v podobě dveří, a dále třeba raketu, která se přilepí na záda vybraného nepřítele a společně pak v groteskních piruetách krouží mezi vámi a protivníky jako neřízená střela. A to doslova.
Biomutant – Gamescom 2018 záběry z hraní (gameplay)
Nebyli jste na Gamescomu? Nevadí! Autoři nám poskytli jejich záběry z hraní a tak se i vy můžete podívat přesně na to, co mohli v Kolíně nad Rýnem vidět novináři.
Bláznivou nadsázku a inovativní přístup k soubojům i prostorovým puzzlům mi ale ukázala ve své plné kráse a šílenosti až bublina, kterou kolem sebe dokáže hlavní postava vytvořit. Obklopeni touto elastickou průhlednou koulí se můžete odrazit od země a překonat tak podstatně větší vzdálenosti, což je v rozsáhlém otevřeném světě samozřejmě příhodná funkce, avšak ke smíchu mě vybídla až další schopnost tohoto skákavého vynálezu. Podobně jako v japonské ztřeštěnosti Katamari, i zde na sebe můžete nabalovat okolní nepřátele tím, že je přejedete – poté třeba bublinu necháte prasknout a protivníci se rozletí po okolí.
Podobných husarských kousků by ve hře měla být celá řada, já však musím zmínit alespoň ještě robotické mechy. Jejich vzhled i fungování jde opět ruku v ruce s praštěnými nápady vývojářů, posuďte sami: po nepřátelích budete moci střílet roztomilé oranžové veverky, jež jdou poté nasát zpět, navíc se na ně můžete neustále dívat, neboť jsou nacpané v průhledném kontejneru na zádech každého mecha. Těch má být ve hře mnoho druhů a jejich úloha bude vzhledem k rozsáhlosti světa podstatná, a proto se budete muset i patřičně starat o jejich fungování. Pro svůj chod totiž potřebují olej, který se vyskytuje na různých místech a jeho hladinu bude třeba neustále hlídat.
Obrázek 1: Vyvolat kolem sebe lepivou kouli, nabalovat na sebe protivníky a skákat po světě jako gumový míček? Není problém. Obrázek 2: O něco vážněji už působí mechanické kovové stvůry. Tedy, až na roztomilé zvířecí hlavy, které jim můžete nasadit.
Kde se vlastně všechny ty olejové skvrny vzaly? A proč některá místa jsou poničena vysokou radiací či třeba nedostatkem dusíku? Biomutant se odehrává ve světě sužovaném přírodní katastrofou, díky které je fiktivní planeta zamořena různorodými látkami. Některé z nich pak způsobují zajímavé mutace, které jsou v podstatě další úrovní samotné hratelnosti. V průběhu hry totiž můžete svou postavu vystavovat různým mutacím a tím zvyšovat nebo snižovat jednotlivé statistiky (Biomutant má být totiž krom všeho zmíněného také RPG hrou) nebo přinášet zbrusu nové dovednosti.
Obrázek 1: Autoři slibují velký otevřený svět, takže se nebudeme pohybovat pouze po svých. Větší vzdálenosti překonáte pomocí mechů či rozličných dopravních prostředků. Obrázek 2: Barevný svět plný dobrodružství vypadá rozhodně lákavě. Obrázek 3: Originálně působí i rozliční protivníci odlišných tvarů i barev.
Ostatně už v samotném začátku jasně pochopíte, že právě RPG prvky budou důležitou součástí hry. Na startu nás totiž čeká vcelku obvyklá tvorba postavy, kde si vybíráte z pěti atributů jako síla, intelekt nebo charizma. Podíl jednotlivých složek si pak vybíráte zcela podle sebe, je však zajímavé, jak toto formování postavy ovlivňuje také výsledný vzhled. Pokud budete zvyšovat intelekt postavy, uvidíte, jak se hlava vašeho charakteru zvětšuje. Naopak v případě upřednostnění charizma dostanete roztomilého chlupatého kamaráda, zatímco v momentě, kdy si vytvoříte silného hromotluka, bude váš hrdina svalnatým a otrhaným rváčem s vytrhanými chomáči tuhých a mastných chlupů.
Z hratelné ukázky jsem naprosto všechny aspekty Biomutanta nepostřehl, avšak během končící prezentace jsem stihnul prohodit pár slov přímo s vývojáři a dozvěděl jsem se, že hra nabídne rozsáhlý otevřený svět, kde bude do značné míry pouze na vás, jak se s hlavním úkolem popasujete. Kromě systému karmy, kterou budete ovlivňovat svým chováním a rozhovory, nás čekají i větvené dialogy a různé příběhové odbočky. V zásadě tak můžete být hodným biomutantem a zachránit svět, nebo jej také zničit. Jak už totiž víme, pět kořenů prastarého stromu života požírá pět monster a vaším úkolem bude tyto besti porazit. Jestli tím ale kořeny zachráníte, nebo je naopak posléze zničíte, je už pouze na vás.
Díky rozmanité tvorbě postavy si budete moci vytvořit roztomilého medvídka mývala, nebo respekt budící chlupatou bestii, která vás rozsápe na počkání.
• Novinka: 13. 12. 2018 • Autor: Jakub Němec
Podle dojmů kolegy Filipa Němce z výstavy GamesCom 2018 vám zřejmě dochází, že se v redakci na akční dobrodružství v kůži roztomilého mutanta opravdu těšíme. Zajímavě vypadající prostředí, rozličné biotopy a deformovaná příroda postapokalyptického světa dává vývojářům dostatek prostoru pro realizaci jejich fantazie, což se jim zatím daří na výbornou. Z nejnovějšího traileru můžeme odvodit, že se nebudeme prohánět pouze lesem zarůstající civilizaci, ale podíváme se také do horského prostředí či k vodním plochám. Všude na nás budou číhat roztodivní tvorové značně přerůstající naší maličkost a toužící rozmačkat nás na kaši.
Z vlastní zkušenosti již víme, že pranice s obrovskými monstry vypadají skvěle, stejně jako dovednosti malého chlupáče. V demu jsme si však mohli nastavit pouze některé atributy, jež se projevovaly na vzezření mutantního válečníka. Nový trailer ale potvrzuje, že přizpůsobení hrdiny k obrazu svému půjde ještě mnohem více do hloubky díky pořizování různorodých kousků oděvu, jež pravděpodobně budou mít dopad také na bojové statistiky a budou z nich profitovat příslušné bojové styly. Jestli se naše domněnky ukáží jako správné, se dozvíme v průběhu roku 2019, kdy Biomutant vyjde pro PC, PS4 a Xbox One.
• Preview: 31. 8. 2017 • Autor: Jiří Fait
Hra Biomutant bude akčním RPG zasazeným do otevřeného světa a svého hrdinu budete ovládat z pohledu třetí osoby. Místo osvaleného týpka dostanete k dispozici jakéhosi mývalího myšáka ovládajícího různorodé palné zbraně a bojová umění. Jelikož jde o RPG, budete si moct svého „plyšáka“ dostatečně upravit. Pohlaví, výška, šířka, srst, tesáky a další šílenosti nebudou jen kosmetickým prvkem, ale mají mít přímý dopad na statistiky postavy během hry.
Nebude chybět ani zvyšování vaší úrovně a systém „kraftění“ zbraní. Levelováním vašeho protagonisty získáte také možnost vylepšovat a přidávat jiná bojová komba, jež zahrnují kombinace útoků na blízko a na dálku a také zbraně, které můžete v průběhu hraní měnit. Váš bojový styl se z větší části přímo odvíjí od zbraní, jež zrovna používáte. Tím, že budete svou výzbroj v Biomutant různě měnit a vylepšovat, dostanete k dispozici další komba. Kromě zbraní půjde měnit (neboli mutovat) i vašeho hrdinu a každá taková změna bude mít přímý dopad na styl hry.
Co se příběhu týče, máme zde na dnešní dobu poměrně otřepaný scénář. Sci-fi neo-punkový svět, ve kterém se Biomutant odehrává, byl zasažen přírodní pohromou, která způsobila vytékání jedovaté tekutiny z hlubin země na povrch. Ta pak otrávila strom života, který byl strůjcem veškerého žití. Tedy strom samotný na tom má lví podíl, ale jeho kořeny jsou tím nejdůležitějším faktorem. Těch je celkem pět, a aby hráč zachránil celou tu veledůležitou rostlinu, musí se postupně ke všem kořenům propracovat.
Zachránit svět a přitom provětrat kybernetickou srst. Další den v běžném životě!
Kromě samotné tekutiny na konci každého kořenu čeká nějaké monstrum, jež kořen postupně užírá. Sejměte příšeru a zachraňte svět. Tedy strom. A kořen. Do toho si ještě přimíchejte šest klanů, kdy tři z nich chtějí strom života zachránit a zbytek má jiné plány a máte o celosvětovou krizi postaráno. O jaké klany jde a jestli do něj patří podobní roztodivní tvorečkové, jako je váš hrdina, zatím nevíme. Bude jen na hráči, komu pomůže, ke kterému klanu se přidá, anebo jestli se rozhodne udělat si věci po svém bez přičinění ostatních.
Není toho mnoho, co bychom vám ještě prozradili. Biomutant vypadá přinejmenším zajímavě a vzhledem k jeho zasazení do cyberpunkového „zoo“ také naprosto divně a přesto zábavně. Jak moc bude otevřený svět „otevřený“ a kolik váhy budou mít vaše činy na dopad dění kolem vás, tak na to si budeme muset ještě nějakou chvíli počkat.
Obrázek 1: Co se na první pohled může zdát roztodivné a úsměvné... bude se, v tomhle případě, zdát i na pohled druhý. Obrázek 2: Svět v Biomutant má být otevřený a přístupný, takže mini mývalí jet-pack není rozhodně nic, nad čím bychom se pozastavili.