• Autor: Ondřej Zeman
Šestiletý vývoj Dying Light 2 Stay Human rozhodně nebyl bezproblémový, několikrát se dokonce zdálo, že vůbec nevyjde. Nakonec se ale Techlandu podařilo svůj výtvor přeci jen dokončit a vyslat do světa. Jak se očekávané dílo povedlo a zda netrpí stejnými problémy jako Cyberpunk 2077, k jehož autorům vedení z Techlandu donedávna vzhlíželo, vám poví naše recenze.
zdroj: Techland
Zombie epidemie, jež z turecké metropole Harran (dějiště prvního Dying Light) vytvořila město plné nemrtvých, byla ve finále poražena. Lidstvo se však příliš nepoučilo a v experimentování se smrtelným virem dále pokračovalo, což vedlo k další globální katastrofě. Původní hrdina je však minulostí a jeho místo nahrazuje mladý přeživší Aiden Caldwell (tedy vy), který se vydal do jednoho z posledních lidských měst Villedoru. Ne, že by to byl vyloženě milovník velké společnosti a natěsnaných nakažených zástupů. To rozhodně nikoliv. Má zde jasný úkol. Najít ztracenou sestru Miu. Na první pohled jednoduchá prácička, jenže tohle místo je opravdu velké a nalezení jediného člověka je jako hledání jehly v kupce sena. Navíc jsou tu všude ta zatracená šourající se těla. Aby přežil, potřebuje mladík pomoc.
zdroj: vlastní
Nemrtvá monstra plní ulice města. Je tím pádem náročné se jim v noci vyhnout. Častou jsou navíc mezi nimi ukřičené varianty svolávající ostatní k vaší pozici.
Obyvatele města Villedor k cizincům naštěstí nechovají automatickou nenávist a hned po příchodu máte tím pádem možnost odstartovat budování vztahů s jednotlivými aktéry celého příběhu, a že jich v tomto impozantním útočišti není málo. Všechno jsou složité osobnosti, takže přátelství mezi většinou z nich rozhodně nevládne. Někteří se vzájemně nenávidí z prosté z prosté závisti. Jiní zase přistupují k situaci města hodně pragmaticky, takže pro vyložený odpor vůči určitým skupinám v jejich filozofii není prostor a někteří chtějí prostě jen přežít na místě, které tomu moc nepřeje. Při hraní jsem se díky tomu setkal s bezpočtem náročných voleb spojených nejen s hlavní linkou, ale také vedlejšími úkoly.
Jak už to tak v současných RPG bývá, ve velkém množství případů tu volíte mezi zlem a menším zlem, jen většinou nevíte, která volba je ta horší. Jak sami tvůrci prezentovali v minulosti, hodně se poučili od autorů herní série Zaklínač a tam bylo možné nalézt pouze málo rozhodnutí vedoucích ke šťastnému konci, a zde tomu není jinak. Když už si člověk konečně myslí, že vsadil na toho nejhodnějšího z okolí, vyklube se z něj pěkné kvítko. Jindy je to zase naopak. Předvídat budoucnost je v Dying Light 2 Stay Human tím pádem hodně náročné, což je vlastně super. Hráč je totiž motivován k tomu, aby odhaloval další výsledky a rozehrál hru pěkně od začátku. Co kdyby byl přeci jen ten zabitý zlosyn v hloubi duše dobrák toužící přinést Villedoru světlejší zítřky?
Dying Light 2 - Metro
zdroj: vlastní
Villedor je plný stanic metra, které vám usnadní život. Musíte je ale nejdříve otevřít aktivací energetické stanice, jež je v obležení monster nebo banditů.
Vedlejší úkoly tu pro mě představují příjemné překvapení, protože se jedná o slušně zpracované zakázky s více konci, které vás nutí zapojit váš morální kompas. Stejně jako u příběhových zakázek však ani ty sekundární nejsou černobílé. Naopak, když dojde na volby, ukazují, že tvůrcům kreativita rozhodně nescházela. Z pestré škály mi utkvěla v hlavě akce, v jejímž rámci jsem se vydal hledat ukradenou láhev vody. Na první pohled zcela primitivní příběh se v průběhu několika minut rozvinul do slušné délky a komplexity. Prostor v něm dostal humor, faleš, lidská krutost a také malost některých účastníků dramatu. Celkově musím říct, že jsem si doslova každou misi v Dying Light 2 Stay Human užil. Jsou totiž bravurně napsané, a aby toho nebylo málo, jsou všechny přeloženy do češtiny.
Hlavní i vedlejší úkoly mají slušnou šťávu. Pokud by však tvůrci nedokázali dostatečně uvěřitelně zpracovat samotný Villedor, byl by zážitek z hraní tohoto díla jen poloviční. Dá se říct, že v tomto ohledu odvedli perfektní práci. Před hráče tu vývojáři staví gigantickou metropoli rozdělenou na několik částí, jež by samy o sobě dokázaly před několika lety nabídnout takovou porci zábavy, že by vydaly na samostatnou hru. Teď možná trošku přeháním, ale místa, která jsem měl možnost navštívit, byla skutečně rozsáhlá a už v první z destinací jsem strávil něco okolo patnácti hodin čistého času, což je dost. A to jsem ji ani neprošmejdil celou, protože tělo mého protagonisty ještě nebylo dostatečně rozvinuté na to, aby se dostal doopravdy všude.
zdroj: vlastní
Město je tu plné příležitostí. Z výšin se na něj navíc velmi pěkně dívá.
Část města nazvaná tvůrci Starý Villedor mi v mnohém připomněla Harran. Obrovská lokace plná na sebe natěsnaných budov jasně signalizujících, že tady nikdy žádná smetánka nežila. Ulice doslova přetékají mrtvými, mezi nimiž se živí bandité a různí přeživší snaží získat nějaké ty zásoby pro absolvování dalšího dne. Na hráče tu vyloženě doléhá bezútěšnost tohoto místa a co teprve, když se podívá do některé z mnoha „prázdných“ budov, kde před měsíci či týdny chudina sídlila. To je teprve nezapomenutelný zážitek. Většinu času tu člověk stráví na střechách, ale pád na zem není vyloženě ničím smrtícím. Nesmíte však spadnout do davu nemrtvých.
Druhou destinací je Centrální Smyčka. Tohle místo se od Starého Villerodu hodně liší, jelikož ulice jsou tu prostorné – najdete tu dokonce velká náměstí a zbytky dálnic. Jsou tu také mrakodrapy, jež pojmuly veškeré obyvatelstvo této městské části, je v nich tím pádem skutečně těsno. Celkově však šplhání jako takové nabírá v rámci této zóny úplně nový rozměr, jelikož každý přešlap je tu hodně bolestivou, ne-li dokonce smrtící záležitostí a že se jim při dynamických soubojích nelze moc dobře vyhnout. Jistou formu záchrany představuje kluzák, s nímž využíváte všudypřítomné ventilace na střechách budov, jež vás vysílají do nekonečna a ještě dál. Nejvyšší budovy jsou totiž skutečně vysoké, a právě nadnášení se při jejich zdolávání hodí. Kromě něj je tu též ještě hák, cesta k němu je ale dlouhá.
Dying Light 2 - Bandits
zdroj: vlastní
Bandité ovládají v Dying Light 2 Stay Human některé budovy a neplánují z nich odejít. Nezbývá vám nic jiného než je odstranit.
Zombie vyplňující snad každý městský prostor tu v průběhu dne evokují vzpomínky na nedávno vypuštěný brak Armáda mrtvých, jsou totiž naplněny spícími nemrtvými vyloženě čekajícími na to, až je někdo zatahá za rukáv. Když kolem umrlců nechodíte po špičkách, tak se z nich stanou otravná monstra rušící vás při vykradačské práci. Nic, co by Aidena rozhodilo. Stačí pár ran a je po nich. Skutečně nebezpeční protivníci se z nich stávají až v noci. Temnota na ně má blahodárný účinek a jejich těla v ní dostávají nový impulz, takže se po vás pak vrhají jako senioři na regály plné slev.
V temnotách se nepohybují sami. Když ubyde denní světlo, z temných doupat se vydávají i geneticky vylepšení netvoři, jejichž buňky nejsou schopné efektivně snášet slunečný paprsky. Jakmile však zlatavé sluníčko zmizí za kopečky, značně pookřejí a v ulicích vedle obyčejných šouralů najdete také odrůdy plivající kyselinu, kousky disponující vyšší odolností, nebo přerostlá monstra ohánějící se masivním palcátem. Pokud se člověk chce vydat na lov kreatur, vždy je si z čeho vybírat. Aidenovi však měsíční svit moc nesedí, nebo spíše řečeno jeho tělu s omezenou imunitou, jež vás v počátečních fázích nutí k tomu, abyste preferovali den před nocí. Jistá forma evoluce tu však probíhá i u vás v momentu, kdy si aplikujete speciální vědecký materiál.
zdroj: vlastní
I v průběhu dne můžete narazit na větší zombie, je jich však jen hrstka. Noc je na ně o mnoho bohatší.
Ten mimo imunity potřebné k přežívání v noci může navýšit jeden ze dvou tělesných atributů. Posílit je možné zdraví nebo výdrž. První navýší životní energii, zatímco druhé je prvkem, který ovlivňuje, kolik toho postava zvládne udělat v boji či při šplhání. Ideální je proto rozkládat bodíky rovnoměrně. Obě statistiky navíc otevírají schopnosti ve dvojici přítomných dovednostních stromů, jež jsou na ně značně navázány. Vývoj v nich probíhá tak, že prostě dané věci děláte. Když bojujete, roste vám bojová zdatnost, když naopak běháte, zvyšuje se úroveň vaší schopnosti provádět různé pohybové triky. Čím více bodů do jednotlivých směrů nainvestujete, tím větší škálu užitelných prvků vám Dying Light 2 Stay Human nabídne.
Zpočátku je hlavní hrdina pohyblivý, ale ne tolik, aby dokázal překonat všechny překážky. Po čase se však má možnost naučit v rámci parkurového vývojového stromu běhat po zdech, klouzat po zemi, nebo rychleji zdolávat šplhání. Bojová evoluce naopak otevírá přístup ke smrtícím chvatům, výskokům a krytům. Nejvíce jsem si asi oblíbil možnost při skluzu nepřátele poslat k zemi a následně jim pěkně skočit na lebku. Ne, že by se mi zamlouvalo křupání praskajících kostí, ale zrovna tahle forma eliminace je extrémně rychlá, což se ve světě, kde je člověk neustále obklopen nepřáteli, velká výhoda. Bojový systém jako takový mi sedl. To, že je Aiden rychlejší než ostatní obyvatelé světa, je tu slušně vysvětleno aplikací stříkaček, takže časem se přestanete divit, jak je možné, že dělá to, co dělá.
Dying Light 2 Stay Human - Hospital
zdroj: vlastní
Nemocnice jsou smrtícími pastmi, které je nutné procházet tiše. Když se zombie probudí, jste rádi, že vyváznete se zdravou kůží.
I když systém vývoje vypadá na první pohled pěkně, dokázal bych si představit, že by mohl být o něco komplexnější. Velkou roli tentokrát hraje vybavení, jež je možné získat v průběhu hraní. Opět tu lze nalézt pestrou škálu doplňkových předmětů a různorodých zbraní, jež jsou primárně kontaktního rázu. Střelných nástrojů tu moc není a jejich efektivita není z nejvyšších, prostě představují něco, po čem člověk sáhne jen v případě nudy či nejvyšší nouze. Většinou se operuje se sekerami, improvizovanými meči z kusů plechů a řadou dalších hraček, jimiž sekáte a drtíte nepřátelská těla. U všech si je stále třeba dávat pozor na výdrž, jelikož se časem opotřebovávají a ničí. Rozpadu výstroje se dá zabránit, nic však nevydrží věčně.
Každý smrtící nástroj jde v Dying Light 2 Stay Human upravit u řemeslníků, kteří nabízí bezpočet vylepšení. Navýšit tu jde jejich odolnost, bojovou efektivitu, nebo jim rovnou přidat nějaký ten dodatečný efekt. Meč s hořákem či elektrickým kabelem přeci jen vypadá drsněji než tentýž předmět bez nich, navíc elektrizování nemrtvých nepřátel je celkem sranda. Vedle výstroje, s níž se pracuje v boji, je zde ještě šest slotů, do nichž se vkládají různé kusy oblečení. Aiden je v podstatě takový Ken, na něhož nahazujete svršky s různými statistikami. Ty definují rychlost získání zkušeností, bojovou zdatnost, popřípadě i to, jak dlouho může hlavní hrdina využívat svou schopnost přeživšího, jež mu zvýrazňuje zásadní předměty, nepřátele v jeho okolí a příležitostné události.
zdroj: vlastní
Výroba předmětů, práce s nimi a lov vybavení jako takového představuje zásadní prvek hratelnosti Dying Light 2 Stay Human.
Ty podobu herního světa nikterak neovlivňují, spíše fungují tak, aby z nich hráč těžil podpůrné předměty. Skutečnou transformaci vytvářejí větrné mlýny fungující na principu pohybových hádanek, tábory banditů plné nepřátel, vodní věže a elektrárny, které taktéž cílí na to, aby se do hry zapojily vaše mozkové závity. Poslední dvě zmíněné aktivity prakticky rozdělují sféry vlivu jednotlivých částí města. Jakmile splníte hádanku v elektrárně, nebo vyšplháte až na vrchol městského vodojemu, můžete je přidělit jedné ze dvou herních frakcí, jež vám za to následně dají různé benefity. Strážci pořádku nabízí pasti v ulicích města a kuši, zatímco uprchlíci cílí spíše na prvky navyšující vaši pohyblivost po metropoli. To, jak se Villendor v průběhu hraní mění, je zpracováno na jedničku.
Jak bylo řečeno, na samém začátku byl vývoj tohoto díla nadmíru problematický, takže většina z nás očekávala, že komplet nevyjde v úplně ideálním stavu. Pokud patříte také do skupiny, jež Techlandu po jeho vyjádřeních úplně nevěřila, a přesto se na hru z jeho dílen těšila, máme pro vás dobrou zprávu. Dying Light 2 Stay Human je po technické stránce vskutku vyladěný, takže na optimalizaci ani bugy si nemohu stěžovat. Absence výrazných potíží však není jeho jediným kladem. Právě naopak, základy tohoto díla jsou na tento žánr možná až překvapivě silné.
Dying Light 2 Stay Human - City Run
zdroj: vlastní
Běhání po města je v Dying Light 2 Stay Human super zážitkem.
V rozsáhlém otevřeném světě rozděleném do dvou gigantických lokací se odehrává kvalitní příběh plný náročných voleb, nad nimiž skutečně přemýšlíte až do poslední sekundy. Soubojový systém funguje jako namazaný stroj a parkurové běhání městem je vyloženě návykové, díky čemuž až tak nevadí, že hráč mimo plnění hlavních a vedlejších úkolů dělá víceméně stále ty samé aktivity. Jediné, co bych Dying Light 2 Stay Human vytknul, je omezenější vývojový strom, s nímž je člověk relativně rychle hotov. Nelze však mít vždy vše a tady tvorba postavy rozhodně prim nehraje, i když právě tento prvek by mohl dát kompletu vyšší rozměr.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro verzi hry na PC. Klíč k recenzi poskytla PR agentura Premier Communications.
Odklad akčnímu RPG Dying Light 2 Stay Human maximálně prospěl. Díky němu nám vývojáři nyní nabízí výborný titul s příběhem prostoupeným řadou náročných voleb, životem pulzujícím městem, dynamickým soubojovým systémem a návykovým parkurem. Pokud se vám líbil první díl nebo hledáte kus s otevřenou metropolí a řadou aktivit, tohle je jasná volba.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky (Ray-Tracing off) | Doporučené HW požadavky (Ray-Tracing off) | Minimální HW požadavky (Ray-Tracing on) | Doporučené HW požadavky (Ray-Tracing on) |
---|---|---|---|---|
Zobrazení | Full-HD 30 FPS | Full-HD 60 FPS | Full-HD 30 FPS | Full-HD 60 FPS |
Operační systém | Windows 7 | Windows 10 | Windows 10 | Windows 10 |
Procesor | Intel Core i3-9100 | AMD Ryzen 3 2300X | Intel Core i5-8600K | AMD Ryzen 5 3600X | Intel Core i5-8600K | AMD Ryzen 5 3600X | Intel Core i5-8600K | AMD Ryzen 7 3700X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1050Ti | AMD Radeon RX 560, 4 GB | NVIDIA GeForce RTX 2060, 6 GB | AMD RX Vega 56, 8 GB | NVIDIA GeForce RTX 2070, 8 GB | NVIDIA GeForce RTX 3080, 10 GB |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB |
Pevný disk | 60 GB HDD | 60 GB SSD | 60 GB SSD | 60 GB SSD |
• Zdroj: Techland (17. 12. 2021)
• Novinka: 27. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Hned na samém začátku nejnovějšího videa z hraní Dying Light 2 máme možnost vidět Aidana vypořádávajícího se v umývárně se svými vlastními problémy, když je náhle vyrušen Frankem, který s ním chce probrat plán pro nadcházející akci. V několika sekundách lze spatřit bavící se společnost krásně podkreslující špinavost univerza, v němž se tato hra odehrává. Poté, co se s ostatními trošku pobaví, vychází hlavní hrdina na balkon, ze kterého má slušný výhled na nádvoří, jehož povrch vyplňují dvě skupiny řádně nakrknutých mužů, mezi nimiž je i rvačky vyloženě milující Frank. Bohužel pro něj se z čistajasna ozve výstřel a padne k zemi, což přinutí Aidana vrhnout se do víru krvavé akce a ukázat konečně světu, že kontaktní zbraně tu nejsou pro legraci.
Dying Light 2 Award Winning Gameplay 4K Demo
Na nových záběrech vypadá Dying Light 2 jako vydařený nástupce povedeného prvního dílu, tak snad se povede.
Když se Aidan pustí do práce, všude kolem něj létají nohy, ruce a hlavy. Vývojáři se s tím moc nepářou, díky čemuž budou dekapitace v Dying Light 2 doslova na denním pořádku. Zbraně samotné mají vždy minimálně dva režimy. V základním se jedná jen o trubky, mačety a různé podomácku vyrobené vynálezy. Jakmile však spustíte druhý režim, stanou se z těchto obyčejně vypadajících předmětů hračky schopné nepřátele zapálit, otrávit, nebo paralyzovat. V momentu, kdy se hlavní hrdina s problémy vypořádá, je mu postavena do cesty nelehká volba. Má možnost buď zůstat se zraněným, nebo se vydat za střelcem. Kvůli akčnímu ladění mise si samozřejmě vybírá druhý směr.
Vývojáři tímto krokem Aidana vysílají do mrtvolami zamořeného města, v jehož ulicích má hledat střelce, kteří unikli v dodávce. Katastrofami zdevastovaná metropole je gigantickým hřištěm, ve kterém by se zřejmě chtěl ocitnout snad každý parkourista až do momentu, než by se propadl do útrob některé z budov zamořených zombíky alergickými na UV světlo. I sám Aidan má problém s tím, aby se s nimi vypořádal, nakonec se mu to však podaří a najde dokonce i hledané auto, do kterého se mu povede dostat a řidiče přinutit k dočasné poslušnosti. Pod hrozbou smrti zaveze hlavního hrdinu Dying Light 2 až do pevnosti, kde se celá situace šeredně zvrhne.
Dying Light 2 - Trailer z E3 2019
Na E3 nám byl konečně představen hlavní hrdina Dying Light 2, jehož život rozhodně nebude lehký.
V momentech, kdy opět teče krev, máme příležitost vidět v akci kromě chladných nástrojů také palné zbraně, jejichž efektivita bude v Dying Light 2 možná až příliš vysoká, některé kousky budou schopny zabít nepřátele klidně na jediný zásah do jakékoliv části těla, což je dle mého trošku moc. Ve finále lze nakonec spatřit též dopad voleb, jež učiníte, a že jich v průběhu hraní zřejmě nebude málo. Za sebe musím však říct, že se mi z dnes prezentovaného videa kromě dopadu voleb nejvíce líbí chování umělé inteligence, která reaguje překvapivě agilně, snad bude takto vypadat i finální hra, jež dorazí na PC, Xbox One a PS4 až příští rok.
• Zdroje: YouTube (Dying Light 2)
• Novinka: 19. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Kdybych řekl, že mě první Dying Light v době svého vydání zaujal, lhal bych. Popravdě na mě působil jako jedna z dalších kopií oslavovaného Dead Island, jehož úspěch ukázal, že zombie tématika má světu stále co nabídnout. V rámci jedné z mnoha slevových akcí jsem si k němu však našel cestu a vynaložených deseti euro jsem ani v nejmenším nelitoval, protože mi nabídl koncept pohybu po střechách budov, jehož zpracování nikdy nebylo tak kvalitní, jako v tomto dílku. Parkour tu prostě a jednoduše hrál prim. Jeho design byl natolik vydařený, že se vývojářům s jeho pomocí podařilo zastínit nepříliš výrazný příběh a řadu dalších aspektů, jež by jiné projekty stáhly ke dnu. Vývojáři však slibovali, že se v budoucnu polepší a jejich následující tvorba už bude opět o něco vyladěnější.
Dying Light 2 je hrou, která hodně cílí na vertikální hratelnost, na níž většina konkurenční produkce z vysoka kašle.
Když byl oznámen Dying Light 2, na jehož příběhu a vedlejších úkolech měl pracovat legendární Chris Avellone, proslavený prací na kultovním Fallout New Vegas, či nesmírně vydařeném Pathfinder: Kingmaker, zajásal jsem. Bylo mi totiž jasné, že tento geniální mozek by nevytvořil děj, který by nestál za to. Stejně jako každý rok se i na letošní E3 objevila řada různých ukázek z hraní, mezi nimiž samozřejmě neschází ani záběry a dojmy z průchodu světa Dying Light 2. Informační drobky jsem se tentokrát rozhodl čerpat z videa pořízeného serverem IGN a textíku webu Polygon, jehož redaktor měl možnost vidět ze zombiemi zamořeného města více, než většina široké veřejnosti, díky čemuž mohl na vlastní kůži pocítit sílu herních voleb a rozhodnutí.
Ve světě Dying Light 2 podle slov jeho tvůrců neexistuje jednota, která tu byla předtím, než vypukla nákaza. Stará náboženství, společenství a státní zřízení jsou už dávno minulostí. Jejich místo bylo zaplněno novými typy vyznání a různě jednajícími skupinami, pro něž bude hlavní hrdina Dying Light 2 Aiden, plnit jeden úkol za druhým. V rámci dějové linky prezentované na E3 2019 se infikovaný mladík vydává splnit zakázku pro militantně orientované Peacekeepers. Ti po něm žádají, aby našel a zabil vůdce Renegátů, Colonela, jehož banda má pod kontrolou pumpy zásobující město pitnou vodou, bez níž většina obyvatelstva dlouho nepřežije. Aiden proto musí rychle jednat.
Dying Light 2 Gameplay Showcase - IGN LIVE | E3 2019
Město bude v Dying Light 2 vašim hřištěm, na kterém se minimálně milovníci parkouru budou moci řádně vyřádit.
Jelikož se Colonel a jeho banda nenachází nikde v Aidanově dosahu, musí se nakažený mladík vydat mimo bezpečný koridor do ulic města, v nichž se dělat chyby rozhodně nevyplácí. V průběhu hratelné ukázky se parkourista pohybuje po bulvárech, na střechách i v uzavřených koridorech, jež jsou plné nemrtvých monster čekajících na západ slunce, který z nich udělá neskutečně rychlé příšery, s nimiž se setkat rozhodně nechcete. Stejně tak nebudete chtít skončit na zemi, protože jakmile se tak stane, budete obklopeni a bez milosti zabiti nemyslícími umrlci. Na celé metropoli půjde podle informací od vývojářů hodně cítit to, že není udržovaná, takže nejednou se vám stane to, že se pod vámi zlomí žebřík, či uvolní prkno, na nějž jste spoléhali.
Bez větších problémů by však mělo jít i přes určitou zanedbanost celé metropole vystoupat na většinu budov ve městě, protože tvůrci si podle svých vlastních slov dali hodně záležet na tom, aby byl svět, ve kterém se budeme pohybovat, navržen co nejkomplexněji. Jelikož je Aiden Caldwell parkouristou, bude mu v Dying Light 2 nabídnuto rozsáhlé hřiště tvořené několika různorodými vrstvami, jimiž bude moci na svých cestách projít. Celek má být rozdělen na několik částí, jež se od sebe budou diametrálně lišit. Ve starších čtvrtích se kupříkladu budete častěji setkávat s umrlci, protože jejich architekti moc nemysleli na to, aby byly řádně prosluněny. Nová výstavba má být naopak méně zamořena a zombie v ní mají být otupělejší než v distriktech plných kostelů a rozsáhlých muzeí.
Zombie jsou v Dying Light 2 alergické na světlo, takže žárovka je dokáže dočasně odradit od vašeho pronásledování.
Hlavní prioritou mladého parkouristy Aidena Caldwella je nenechat se chytit. K tomu, aby unikl nepřátelům, bude mít řadu prostředků včetně vystřelovacího háku, když však dojde na věc, nezbude mu nic jiného, než vytáhnout pěsti či některou z improvizovaných zbraní a vrhnout se vstříc svým protivníkům. I když se na záběrech z hraní Dying Light 2 dokáže mladík velmi slušně ohánět, vždy si musí dávat pozor na to, aby nebyl přečíslen, protože minimálně zombie na přesilovku hodně sázejí. Vyloženě se jí nevyhýbají ani lidé v čele s vůdcem frakce Renegátů Colonelem, s nímž se nakonec po krátkém průchodu městem půjde vypořádat. Za sebe musím říct, že se mi soubojový systém na situacích prezentovaných v E3 demu skutečně zamlouvá, bojovat však není vždy nutné.
Sami vývojáři tvrdí, že v rámci prvního průchodu budete mít příležitost vidět jen 50% příběhu Dying Light 2, což je velmi pravděpodobné, protože už samotné E3 demo nabídlo hráčům řadu možností, jak jej dokončit. Vždy je však třeba hodně přemýšlet nad celkovým rozsahem vašich činů. Eliminace vůdců jednotlivých frakcí má pro vás kupříkladu nedozírné následky, protože jakmile padnou, jejich věrní vám to nikdy nezapomenou a budou vás pronásledovat ihned, jak vás spatří.
Dying Light 2 - Trailer z E3 2019
Na E3 2019 jsme se konečně dočkali představení hlavního protagonisty Dying Light 2, který je nakažen virem, jenž koluje žilami divokých umrlců.
V případě dějové linky zacílené na Colonela se může Aiden Caldwell dostat ke dvěma odlišným výsledkům. Když se ho rozhodne zabít, otevřou se vodní pumpy, tím pak sníží hladinu vody v části města, která vede k sídlu Renegades, čímž umožní Peacekeepers na něj zaútočit v celém rozsahu. Háček bude v tom, že vytvořením bažiny automaticky dáte prostor také umrlcům, kteří odpočívali v hlubinách a nyní jsou opět svobodní. Přítomna je samozřejmě cesta, v jejímž rámci mladík nechá bandu na pokoji, a tak jí dá dostatek prostoru k tomu, aby útočila na Peacekeepers a destabilizovala jejich část města. Elementární příběhová linka by měla mít dle slov jejich tvůrců něco okolo 13 až 15 hodin, celkový rozsah by měl však dosahovat téměř dvou dnů čistého času, což je úctyhodné.
U některých projektů představuje hra pro více hráčů spíše bonusový prvek, kterému není přikládán takový důraz jako příběhů pro jednotlivce. V prvním Dying Light však tvůrci světa ukázali, že kooperace může být jedním ze stěžejních aspektů, s jejichž pomocí lze udržet hráče u monitoru bez toho, aby se nudil. Dying Light 2 má v tomto ohledu kráčet ve stopách svého předchůdce, takže se opět můžeme těšit na to, že budeme po městě běhat s kamarádem a plnit různé výzvy a zakázky. Zajímavým faktorem má být nákaza, která protéká žilami všech obyvatel města. Když se se svým parťákem uchýlíte na delší dobu mimo světlo, začne se krví vašich protagonistů šířit, čímž jim budou otevřeny nové nadlidské schopnosti. Jakmile se však opět vystavíte slunci, mutace by měla vymizet.
Střetávat se v Dying Light 2 nebudete jen s umrlci, ale také zástupci lidských frakcí bojujících mezi sebou o moc.
Z toho, co nám bylo na E3 2019 představeno servery Polygon a IGN, lze říci, že Dying Light 2 bude hrou, která snad ve všech ohledech zastíní svého úspěšného předchůdce, u něhož mi scházel především kvalitně zpracovaný příběh. Celek očividně prošel slušným vývojem, v jehož rámci byl vylepšen soubojový systém, dějové linky i celkový návrh města, na němž stojí a padá úspěch tohoto typu her. Dying Light 2 by měl vyjít na jaře 2020 na PC, Xbox One a PS4, snad jeho vydání nebudou provázet takové problémy, jako vypuštění prvního dílu.
• Zdroje: YouTube (IGN), Polygon
• Novinka: 13. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Hlavním hrdinou Dying Light 2 bude mladík Aiden, jehož otec pro něj bez váhání obětoval svůj život jen proto, aby mohl žít ve světě, který zombie nákaza změnila k nepoznání. Mladý muž si samozřejmě oběť svého táty plně uvědomuje a tak se rozhodl zbytek své existence prožít tak, aby na něj mohl být jeho čestný rodič hrdý, což v surovém světě Dying Light 2 představuje dosti nelehký úkol. Celé město je totiž zamořeno nakaženými zrůdami, které se snaží svou nemoc rozšířit mezi zdravou část obyvatelstva, jež se naopak pokouší za každou cenu přežít další den. Hodnota života je v tomto univerzu minimální, všichni myslí jen na sebe. Výjimkou je snad jen primární protagonista, který má tu smůlu, že byl nakažen, takže mu na ostatních záleží více, než na sobě.
Dying Light 2 - Trailer z E3 2019
Univerzum Dying Light 2 bude plné různých voleb, které často rozhodnou o tom, zda někdo bude žít, či naopak přijde o hlavu.
Kromě příběhového traileru se na E3 2019 objevily také nové záběry z hraní, ve kterých můžeme vidět, že čelit v Dying Light 2 nebudeme jen krvelačným zombiím, ale také bezcitným lidem, kteří se v boji o přežití neštítí ničeho. Velkou roli bude samozřejmě hrát stejně jako v předchozím díle parkour, s jehož pomocí se bude hlavní hrdina pohybovat po zamořeném městě, do jehož ulic by se odvážil vstoupit jen šílenec. Na PC, Xbox One a PS4 by mělo Dying Light 2 vyjít na začátku roku 2020, odklad však není zcela vyloučen, protože se jedná o hru s velkým rozsahem, která to nakonec možná bude potřebovat. Za sebe spíše počítám s druhým kvartálem, možná však vývojáři ještě překvapí, patří přeci jen mezi ty zkušenější tvůrce.
DYING LIGHT 2 Gameplay Trailer E3 2019 (Punish)
Herní záběry z Dying Light 2 ukazují, že se příliš nebude lišit od svého předchůdce.
• Zdroje: YouTube
• Preview: 13. 9. 2018 • Autor: Filip Němec
Studio Techland z polské Vratislavi vzniklo už v roce 1991, ale ještě před pár lety o něm většina hráčů příliš nevěděla, přestože za sebou mělo již více než dvě desítky titulů. O několik let později a po vydání prvního Dying Light však Techland zamířil vzhůru a letos? Na Gamescomu 2018 patřilo Dying Light 2 k tomu zdaleka nejzajímavějšímu a nejlepšímu, pokud jde o hry, které jsem si nemohl zahrát, ale pouze jsem se mohl závistivě dívat, jak je hraje někdo jiný.
Na rozdíl od mojí první zastávky v Techlandu, v níž jsem si zahrál onlinovku Dying Light: Bad Blood, se ukázka z Dying Light 2 nesla ve zcela jiném stylu. Prezentující vývojář nemusel vymýšlet velkohubá prohlášení, hra totiž mluvila sama za sebe. Dying Light 2 nám předváděl podle slov vývojářů jeden ze dvou nejlepších hráčů této hry, takže ukázka byla efektní i efektivní zároveň. A aby toho nebylo málo, o slovo se přihlásil i Chris Avellone, legendární designér, který sice na Gamescomu nemohl být, ale v krátkém videu vyjádřil, jakou vášeň do tvorby této hry vložil.
Ve dne sice moc zombie na ulicích nepotkáte, naopak nejrůznějším gangům se ale jen stěží vyhnete.
Za sebe musím rozhodně smeknout před výkonem jeho i stájových kolegů z Techlandu. Dying Light 2 na živé prezentaci vypadal naprosto famózně, zejména co se rozlehlého města a jeho fungování týče. Část z původní hry údajně zůstala zachována, ale v rámci nového prostředí, jež autoři vytvořili, jde o kapku v moři, kterou s nostalgickou slzou v oku přivítáte. Dying Light 2 však nestaví na otevřeném světě nebo snad parkouru, byť tyto dva prvky jsou extrémně důležité a očividně i velmi povedené. Dying Light 2 je narativní sandbox.
Co si pod tímto pojmem představit? Inu, hry v otevřeném světě už ze své podstaty nedokážou vyprávět příběhy tak intenzivně jako třeba koridorové akční adventury. Navzdory těmto pravdám však v Techlandu vytvářejí silně příběhový sandbox, jehož směřování budete měnit vy svými činy. Někomu tady možná vytanou na mysli hry od studia Quantic Dream, které se zaměřují na často až šíleně větvené příběhy (viz nedávný Detroit: Become Human), Dying Light 2 však exceluje trošku někde jinde. Vaše počínání sice bude významně upravovat celý příběh, ale možná ještě zásadnějším následkem budou změny okolního světa. A to nejen vizuální, ale také funkční.
Obrázek 1: Město se bude měnit podle toho, jak ovlivníte budoucí směřování příběhu. Obrázek 2: Rozdíly však nebudou pouze vizuální. Vaše volby drobně změní i celkovou hratelnost. Obrázek 3: Je pouze na vašich rozhodnutích, jak město a celý příběh nakonec dopadne.
Skvěle to autoři představili na jednom questu, který postupně řešili rozličnými způsoby. V Dying Light 2 budou tři frakce, každá s rozličnými cíli, postupy a s chováním, které rozhodně není černobílé. To, že si někdo nelibuje ve veřejném popravování ještě neznamená, že na jeho rukou neulpí krev mnoha nevinných. Vezměme si třeba skupinu tzv. Mírotvůrců. Ti se tváří jako jasná volba pro každého, kdo má čistou mysl, touží po bezpečí a zachování pořádku. Avšak právě Mírotvůrci naráží na odvěký problém, kde se vzájemně vylučuje bezpečnost a svoboda. Z počátku můžete jejich postupy dokonce vítat jako správné, časem ale zjistíte, že za udržením pořádku stojí třeba i nechutné vraždy nepohodlných občanů.
Zajímavou ukázkou pak byl úkol zlikvidovat dvojici banditů. Jack a Joe si přivlastnili vodní nádrž a na jejím vrcholu si zbudovali své sídlo. Když se nakonec s pomocí líbivého parkouru dostanete až na vrchol, máte hned několik možností. Můžete uposlechnout prosbu frakce, která vám úkol zadala a dvojici nemytých zlodějíčků jednoduše zabít. V takovém případě kontrolu nad nádrží přeberou Mírotvůrci, což bude mít za následek v prvé řadě vizuální změnu místa. Jejich charakteristická modrá se rozprostře po celém okolí, všude bude o poznání čistěji a ulice budou brázdit těžkooděnci hlídající pořádek.
Mírotvůrci a jejich pojetí spravedlnosti. Na druhou stranu ve světě, kde ulice patří nemrtvým, jsou možná veřejné popravy a zásadní omezení osobní svobody nutnou daní... anebo ne?
Druhou rovinou pak bude například to, že voda je náhle přístupná všem obyvatelům města a vy se tak budete moci kupříkladu napít z fontány na ulici a doplnit si zdraví. Zároveň bude v této čtvrti na první pohled bezpečněji a nebudete si muset dávat takovýpozor, aby vás někdo nezabil... Vraťme ale zpátky v čase: diskutujete na vrcholu vodní nádrže s Jackem a Joem a rozhodnete se je nejenom ušetřit, ale rovnou se s nimi spolčit. Jejich smysl pro obchod vyústí mimojiné v to, že voda bude dostupná všem v oblasti, ale za ne zrovna malý poplatek.
Dying Light 2 – ukázka s komentářem Chrise Avellona
Podívejte se sami na dvě verze příběhu Jacka a Joa a jak jedno malé rozhodnutí změní následné události i podobu města.
Na tom samozřejmě vyděláte i vy, takže si takovým rozhodnutím vytvoříte nový přísun financí, ale také díky konexím naší dvojice získáte i přístup ke zbraním, které by pro vás jinak byly nedosažitelné. Na druhou stranu ulice budou lemovat odpadky, uschlé rostliny a na nějaké bezpečnostní patroly můžete zapomenout. Zdá se, že splnit zadání Mírotvůrců je jasnou volbou pro všechny hráče, kteří se chtějí profilovat jako klaďasové, nicméně po čase můžete zjistit, že Mírotvůrci nepouští k vodě ostatní frakce a na místě je zabíjejí. Co je tedy lepší? Není nakonec voda pro všechny, byť za poplatek, menším zlem?
Praktická ukázka dopadů vašich rozhodnutí byla tak působivá, že by pro mě osobně stačila jako hlavní tahák hry. Značného vylepšení však doznal i parkour, který rovněž patří k poznávacím znakům série. Ten nabobtnal o nové pohyby, kterých je nyní dvakrát tolik co v prvním díle a na vlastní oči jsem mohl vidět například velmi šikovné sklouznutí po obrovském plakátu, do něhož se hlavní hrdina zapíchnul nožem a propáral se až k zemi.
Zde se projevuje designérský um nejvíce, město je totiž vytvořené z tzv. parkourových puzzlů, které na první pohled zapadají do městské zástavby a tak vás při hraní neruší jakékoli předem připravené cestičky, na druhou stranu ale vždy víte, kam skočit, čeho se chytnout a kde se zhoupnout. Pokud by vám nebylo jasné, proč autoři označují pohyb po městě zrovna za puzzly: zásadní úkol zde hraje vaše výdrž, která s každým skokem a jinými akrobatickými kousky výrazně klesá, takže dostat se na střechu budovy není jen o tom, že této činnosti věnujete určitý čas.
Parkour slouží nejen k rychlému pohybu po městě, ale je i účinným nástrojem v boji.
Vždy musíte využít nejkratší možnou cestu, jinak se zřítíte na chodník, dost možná plný nepřátel. Výdrž se vám totiž doplňuje pouze v momentě, kdy stojíte pevně nohama na zemi. Dying Light 2 nám prezentoval jeden ze dvou nejlepších hráčů jejich připravovaného díla na světě a musím říct, že podívaná to byla skutku parádní. Skoro mi ho bylo až líto, protože možností ve světě Dying Light 2 je neuvěřitelné množství (ať už jde o boj či pohyb) a tím pádem i možností, jak chybovat, je poměrně hodně.
Právě o soubojích se musím alespoň krátce rozepsat. Na první pohled jsou hodně podobné prvnímu dílu, ale při bližším sledování zjistíte, že doznaly změn zejména co se týče taktického rozměru. Pokud jde o boj pomocí zbraní na blízko, připomíná Dying Light 2 rytmické šermířské souboje, kde vyčkáváte, až vám soupeř odkryje některou ze svých končetin, či se připravujete na odražení jeho útoku a okamžitý protiútok. Celkově jsem z hratelné ukázky nabral dojmu, že obtížnost rozhodně neklesla, spíše naopak. Ostatně pokud začínáte mít pocit, že to s vámi vypadá špatně, je ideálním řešením úprk, kde opět využijete rychlý a efektivní parkour.
Autoři slibují velké množství autentických, podomácku vyrobených zbraní, tak jak se na správnou postapo akci sluší a patří.
Zaujalo mě i prozkoumávání světa, což je se souboji úzce spojené. Za denního světla se nakažení nepřátelé v ulicích moc nepohybují a pokud ano, jde o bezduché, pomalu se plížící zbytky něčeho, co kdysi dávno býval člověk. Místo nich si ale ulice podmanily různé gangy či jedna ze tří frakcí, a proto je někdy chytré se početnějším skupinkám vyhnout. Velká část domů by měla být otevřená a poslouží tak jako účelné schovávačky, nebo přímo zkratky mezi ulicemi. V temných domech se však před slunečním svitem ukrývají zombie, takže se musíte pohybovat velmi tiše a především jim nesvítit baterkou do očí. Nebo do toho, co jim z oči zbylo, ať už je to cokoli.
Větvení příběhu, proměnlivé prostředí, parkour, zombie a tak dále. Dying Light 2 má snad všechny prvky, které v posledních letech nejrůznější hry používají jako důvody, proč si zahrát právě je. Techland však má v rukávu ještě jedno eso, opět hojně využívané a oblíbené. Celou hru lze projít v kooperaci s dalším hráčem, což je rozhodně pěkné lákadlo. Vzhledem k silnému zaměření na individuální členění příběhu nebo podoby města ale všechny tyto změny zůstanou pouze hostiteli. Pokud se k někomu do hry připojíte a společně změníte část příběhu, zpátky do své hry si odnesete pouze nasbíraný loot či zkušenosti. Váš svět ve vaší vlastní hře se nijak nezmění.
Pokud všechno klapne, bude Dying Light 2 patřit k nejlepším hrám roku 2019.
Osobně jsem hodně zvědavý na to, jak na tom nakonec Dying Light 2 bude s variabilitou. Z toho, co autoři na Gamescomu prezentovali, to ale vypadá, že co hráč, to více či méně odlišný svět a jeho příběh. Autoři mají s druhým dílem rozhodně našlápnuto k něčemu velkému. Jak to celé nakonec dopadne, zjistíme až někdy v roce 2019, kdy Dying Light 2 vychází na PC, PlayStation 4 a Xbox One.
(12. 6. 2018) V první fázi videa z E3 2018 nám Chris Avellone z Techland představil rozsáhlou umírající metropoli, jejíž obyvatelé bojují každý den o život se zástupci svého druhu i s neustále útočícími nemrtvými. Prezentovaný prostor byl gigantický a nabízel řadu možností, jak se v něm pohybovat za pomoci parkuru. Hlavní hrdina se stejně jako protagonista předchozího dílu pohyboval převážně po lešeních, střechách a zdech poloprázdných domů, jež mu sloužily jako odrazové můstky v momentech, kdy chtěl překonat ulici, aniž by se nohama dotkl země.
Po krátké exkurzi ve městě jsme měli možnost vidět, jak v Dying Light 2 funguje soubojový systém, jehož návrh byl v jedničce trošku toporný. Minimálně tedy souboje s živými protivníky nebyly v předchůdci této akční adventury zvládnuty zrovna nejlépe. Zde vypadají šarvátky o něco lépe. Teoreticky bych řekl, že jsou o kapku svižnější než v minulosti. Bohužel jsme neměli možnost vidět v akci palné zbraně, či střety s odolnějšími nepřáteli, takže to nelze tvrdit s absolutní jistotou.
Dying Light 2 by se mělo opět odehrávat v rozsáhlé metropoli, jež pomalu umírá.
Herní svět Dying Light 2 bude podle informací z E3 obývat řada navzájem nespolupracujících frakcí s odlišnými motivy a cíli, pro něž budete plnit jeden úkol za druhým. Každou zakázku tu bude možné zakončit více způsoby. Ovlivňovat budete skrze vedlejší mise svět kolem vás. Musíte si tím pádem dávat pozor na to, co činíte, protože za každý skutek vás Dying Light 2 po zásluze odmění.
Fungování mechanizmu voleb je krásně ukázáno v druhé polovině videa z E3 2018. Jedna z herních frakcí vás požádá, abyste pro její část města zajistili stabilní dodávky vody, jíž je v celé lokaci nedostatek. Po chvíli pátrání objevíte ve věži ukryté překupníky, kteří všechny dostupné zásoby dodávají na černý trh, kde je prodávají. Vypořádat se s nimi lze dvěma způsoby. Buď je můžete zabít a obnovit zásobování bloku, čímž posílíte vliv uskupení, jež vám zadalo tuto zakázku, nebo se s nimi máte možnost spojit a dělit se o zisk z prodeje životadárné tekutiny jen těm nejbohatším.
Celé město má být znovu navrženo tak, aby se dalo projít bez nutnosti dotknout se země.
Přestože vypadá druhá alternativní cesta na první pohled lákavě, její dopad na fungování univerza Dying Light 2 je veskrze negativní, protože tímto způsobem ukážete ostatním nekalým živlům, že je nezákonné chování ve čtvrti tolerováno. Po zakončení úkolu se jich do ulic bez konzistentních zásob vody nahrnou desítky, stabilita celého bloku bude ohrožena a stráže na nastalou situaci budou reagovat zvýšenou aktivitou, na což ve finále doplatíte i vy.
Přes den se v Dying Light 2 budete potýkat především s lidskými protivníky, jež budete po čase převyšovat jak silou, tak i výstrojí. V noci se vám však postaví monstra z těch nejhorších nočních můr, proti nimž nebudete mít žádnou šanci, protože jejich genetická výbava je trošku někde jinde než ta, kterou disponuje náš druh.
Jak sami vidíte, informací o Dying Light 2 prozatím není k dispozici tolik, aby z nich bylo možné dát dohromady celistvý obrázek. Z toho, co nám bylo Techlandem ukázáno na E3 2018, odhadujeme, že Dying Light 2 bude kráčet ve stopách svého předchůdce, na nějž s láskou vzpomínáme dodnes. Datum vydání není v současnosti známo. Jisté je jen to, že Dying Light 2 dorazí na PC, Xbox One a PS4.