Když se na začátku května objevila zpráva, že se chystá nový díl taktické kooperační akce Ghost Recon Breakpoint, řada hráčů do té doby pařící bolívijské dobrodružství Wildlands začala opatrně oslavovat a těšit se na survival prvky, jež vypadaly opravdu dobře. Pesimisté se ovšem obávali nastavované kaše, kterou umí občas Ubisoft uvařit ze svých úspěšných titulů. V naší recenzi se dozvíte, kdo měl nakonec pravdu.
• Recenze (PS4 Pro) • Dojmy z hraní (PS4 Pro) • Dojmy z Gamescomu 2019 • Novinky •
• Žánr: Taktická střílečka • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: Ubisoft Paris • Vydavatel: Ubisoft • Platformy a Datum vydání: PC – Epic, PS4, Xbox One (4. října 2019); Stadia (listopad 2019) • Homepage • Čeština: Ano (text)
• Recenze: 10. 10. 2019 • Autor: Jakub Němec
Nebudu vám lhát, já patřil do skupiny hráčů, kteří se na Ghost Recon Breakpoint obezřetně těšili, a čekal jsem, jestli vývojáři dostojí slibům promptně ohlášeným během velkolepého oznámení pokračování této taktické kooperační střílečky. Vše totiž vypadalo velmi dobře, možná až moc – zachování původní hratelnosti, nové survival mechaniky, ostrov s pestrým biotopem, nádherný audiovizuál a záporák s pořádným potenciálem. Ano, právě postava bývalého Ghosta Cole D. Walkera v podání sympaťáka Jona Bernthala na sebe okamžitě strhala pozornost a vývojáři toho notně využívali v atmosférických trailerech, v nichž představitel Punishera mluvil zastřeně tajemným hlasem a varoval všechny odvážlivce před vstupem na ostrov Auroa.
Zde sídlí fiktivní společnost Skell Industries, která se představila již ve Wildlands a produkuje technologie pro zářné zítřky lidstva. Jenže když se zběhlí a válkou ostřílení agenti (tzv. Vlci) pod vedením Walkera rozhodnou vzít tento kus pevniny ztečí a překopat nástroje budoucnosti na smrtící prostředky, musí zakročit specialisté. Potom, co se tedy ostrov odmlčel a v okolí se začaly dít podivné nehody, byl na místo povolán tým Ghost spolu s vaší postavou (Nomádem), ale hightech drony je rozmetaly dříve, než se stačili rozkoukat. Právě s takto rozdanými kartami se vrháte vpřed – bez výbavy, proti početní a technologické převaze nepřátel a s pár kamarády (pokud je seženete) kryjícími vaše záda, což by měla být záruka akční jízdy. Ale bohužel se zadrhne dřív, než se stačí pořádně nadechnout.
Největší problém vyprávění netkví v mírně naivním a velmi předvídatelném scénáři, ani v hereckých výkonech, ale především v rozbředlosti celého zážitku. V Ghost Recon Breakpoint po vás totiž pořád někdo něco chce a v případě, že zareagujete na každé zoufalé volání místních obyvatel, brzy ztratíte nit příběhové linky. Ta je odhalována pomocí různě rozesetých informací a filmových sekvencí, které jsou nádherně graficky vyvedeny, ale občas hapruje dabing postav. Postupem času se tak dozvíte nejen o pádu společnosti Skell, ale také o motivaci Walkera díky vzpomínkám Nomáda na jejich společné mise. Střípky začnou vytvářet zajímavou mozaiku a občas se přistihnete, že veliteli Vlků docela rozumíte, i když nesouhlasíte s jeho metodami.
Přesto se napětí vytrácí v obrovském kvantu velkých a malých questů. Nechci tvrdit, že by si tvůrci při jejich navrhování vybrali jen úplně slabé chvilky, protože středně až déle trvající úkoly mají slušné příběhové pozadí, ale jejich náplň se po dvou třech hodinách začne opakovat v takové míře, že se musíte ptát, proč byste měli vyslyšet žádosti o jejich splnění. Ve své podstatě se totiž vždy přesunete do některé z provincií na mapě, nejlépe úplně na druhou stranu ostrova, a tam to kompletně vystřílíte, abyste zjistili, že se následně musíte vydat ještě někam jinam, opět nejméně pět kilometrů daleko, a tam to celé zopakovat. Po tomhle martyriu dostanete chabou odměnu a můžete pokračovat s dalším, genericky podobným zadáním.
Ono vyzobávání otazníčků a důležitých míst na mapě je pro tituly Ubisoftu s open world mechanikami typické, ale u Ghost Recon Breakpoint mi přišlo, že už je to přes čáru. V rebootovaných dílech Assassin’s Creed Origins a Odyssey se questy pojily s významným místem či osobu, v The Division 2 na vás čekaly tuhé souboje proti záludným nepřátelům a ve Far Cry se můžete alespoň bavit šílenými kousky... vedle toho Breakpoint působí jako relativní (nechci použít to slovo, ale...) nuda. Když náplň misí smícháte s úplně nelogickým rozmístěním zadavatelů úkolů (určitě potkáte dva vědce uprostřed ledovcového svahu, jak jen tak sedí u motorky a čekají na vás, že jo), začnete si poklepávat na čelo.
Veškeré výše uvedené nešvary lze do jisté míry zmírnit: místo pobíhání po nádherně zpracovaných, ale v podstatě pustých lokacích, si vezmete helikoptéru, což dost urychlí váš postup, nebo využijete rychlého cestování přes záchytné tábory (rada pro nováčky – kdykoliv můžete objevit díky rozhovorům nebo hacknutým počítačům některý z bivaků, udělejte tak, ušetří vám to moře času, nákresy zbraní objevíte později). Vedlejší a frakční questy si můžete dávkovat jako výplň mezi misemi hlavní kampaně. Občas nabídnou osvěžení, ale jinak velmi rády upadají do ubíjejícího stereotypu, z nějž vás vytrhnou až filmové sekvence, nejlépe s Jonem v hlavní roli.
Tohle vše by se dalo s přivřeným okem shodit ze stolu, kdyby byl v Ghost Recon Breakpoint zábavný gunplay, jenže ani zde počin ubisoftí pobočky z Paříže nijak neexceluje. Musím ocenit, že branci v místní vojenské posádce nejsou žádní polykači munice jako ve Wolfenstein: Youngblood nebo v The Division 2, protože ať je nepřítel sebesilnější, jedna rána do oblasti lebeční jej spolehlivě vyřadí ze seznamu pozemské existence (u některých obrněnějších chlapců jsou třeba rány dvě), ale zároveň je tento prvek také kamenem úrazu. K atmosférickým přestřelkám totiž dojde až ve chvíli, kdy něco pokazíte, jinak si připadáte jako na střelnici, především když se jako já zaměříte na povolání snipera.
Společně s podivně jednající umělou inteligencí, na níž si zchladím žáhu o pár řádků níže, budete strojově opakovat kolečko: použít dron-označit nepřítele-zamířit na hlavu-najít rozprchnuvší se protivníky-dorazit je. Po první hodině hraní, kdy se seznámíte s pravidly místního světa, okamžitě odpadá jakýkoliv strach z nepřátel, protože je budete kosit po desítkách i na vyšší obtížnosti, aniž byste se zapotili. Jediným problémem je hlídkující (a po chvíli dosti otravný) letadlový dron, jenž vám EMP pulzem vyřadí technologie a vyšle na vás elitní komando Vlků s jejich létajícími smrtelnými stroječky.
Právě vyspělá technologie vám bude hlavním soupeřem, protože lidské NPC odpravíte bez problémů. Zjevně za to může jejich příslušnost k tzv. zeleným (bez)mozkům. Člověk by řekl, že členové elitního komanda dokážou přemýšlet a pořádně vám zatopí. Chyba lávky, na ostrově Auroa se pohybují degenerovaní jedinci bez pudu sebezáchovy. Oblíbené kratochvíle jako krytí se za drátěným plotem, vybuchujícím sudem či listnatým křovím jsou jen špičkou ledovce. Pánové pod vedením vaší Nemesis Walkera se totiž dokáží zastavit během přestřelky uprostřed prostranství a nečinně zírat na odjištěný granát nebo čekat, než je dostanete mezi svá mířidla.
Pověstná je také vojenská apatie, aby se odvážní muži a ženy dokázali vyrovnat se ztrátou druha v poli. Operativci v Ghost Recon Breakpoint zřejmě prošli lobotomií či vícesemestrálním kurzem nihilismu, protože smrt spolubojovníka je vůbec nerozhodí, podobně jako výbuch auta nebo pád helikoptéry z nebes (hlídky mohou stát jen 50 metrů od sebe a vy je můžete separátně volně likvidovat). Také mě zaráží, že si nedokážou na pomoc zavolat jednotku Vlků, když jsou v krizi (objeví se jen po odhalení dronem). Tím dostává proklamovaný survival mechanismus dost na frak, je pouze do počtu a celkově působí spíše zbytečně.
Nechápejte mě špatně, spousta inovací by v praxi mohla fungovat velmi dobře, ale tvůrci vás nijak nedotlačí, abyste je aktivně používali. Doplnění výdrže pitím vody, sběr rostlin spojený s výrobou jídla či příprava v bivaku, kde si na hodinu určíte posílení některého z atributů (přesnost, zisk zkušeností, odolnost, výdrž atd.), vypadají na papíře velmi dobře, ale na bojišti jsem jejich vliv nijak zásadně nepocítil. Jediným faktorem významněji ovlivňujícím můj pohyb na bojišti byla krizová zranění, jež omezila pohyblivost nebo přesnost. Vyřešil jsem je ovšem adrenalinovou injekcí a následnou bandáží, načež jsem běhal jako zajíc po poli, což moc reálně nepůsobí.
Samotnou kapitolu si zaslouží text o výbavě, kterou váš bojovník postupně aktualizuje doplňky z nalezených beden, padlých nepřátel či nákupem za místní kryptoměnu v obchodě. Základ si bere z looter shooterů, resp. od svého příbuzného The Division 2, takže neustále měníte zbraně za lepší a lepší kousky, staré rozložíte na součástky a s jejich pomocí vytuníte jednu z trojice držených smrtících hraček. S žádnou se ovšem nijak nesžívejte, do půl hodiny budeme mít jinou a tak pořád dokola. V podstatě se vše smrskne na sledování statistik dostřelu a zranění, takže se vykašlete na změny maskování, přidávání tlumičů, výměny optiky a další detaily.
Ještě kritičtější postup zažijete u oblečení, protože tady jednotlivé statistiky vůbec nedávají smysl. Mohl by mi někdo vysvětlit, jak může mít vlněná čepice vyšší obranné číslo než tvrzená helma speciálních jednotek? Postupem času mi bylo úplně jedno, co jsem měl na sobě a sledoval jsem jen bonusové charakteristiky. Trvalejšího rázu se tak dočkala pouze úprava zevnějšku bojovníka – sestava účesů a jizev není nijak ohromující, ale fanoušci tetování a módních doplňků si přijdou na své. Dost věcí se dá pořídit za Skellovy kredity, ale pro rychlejší postup lze zvolit také útok na obchody s reálnými penězi (pokud na to máte chuť). Ještě že Ubisoft odstranil XP boostery a zvýhodňovací balíčky, to by si totiž tvůrci za rámeček nedali.
Naštěstí je Ghost Recon Breakpoint hra silně orientovaná na trávení času ve společnosti až tří přátel. S každým živým spoluhráčem je celek o poznání zábavnější, ale zároveň i lehčí. Přepadávání obyčejných hlídek se stane rutinní záležitostí, a tak se rozhodnete likvidovat tábory Vlků, což je alespoň nějaká výzva. Samozřejmě budete blbnout, zkoušet nové věci a především se smát obrovskému počtu bugů, na něž narazíte. Můj oblíbený je „bezpilotní“ vrtulník, kdy náš pilot Štěpán Lenk levitoval asi tři metry před ním. Ovšem zaseknutí nohou o křoví a oscilování nepřítele kolem své osy je také k nezaplacení.
Nemusíte se bát, Ghost Recon Breakpoint rozhodně není nehratelný a ve správně bandě lidí si v něm budete užívat desítky, s postupně přidávaným obsahem klidně i stovky hodin, jen se musíte rozhodnout, jestli vám návštěva ostrova Auroa stojí za to. Já osobně bych se vydal spíše do Washingtonu v rámci The Division 2, kde si díky koncentrovanějšímu napěchování akce užijete mnohem více zábavy, i když přijdete o nádherně zpracovanou krajinu v Breakpoint, která je ovšem jaksi bez života.
Více adrenalinu napumpujete do žil v rámci PvP multiplayeru Ghost War, v němž se střetnou dva týmy tvořené postavami z kampaně, jejichž výbava je pouze kosmetická, takže jsou si všichni rovni. Kombinace eliminačního režimu ve zmenšující se aréně funguje jako kratochvíle docela dobře, ale dlouhodobý potenciál záleží na věrnosti komunity, jejíž pozornost se může přenést k jiným titulům.
Je čas na závěrečné hodnocení, které se bude snažit vysvětlit, proč hra s nádherným audiovizuálem (opravdu se povedl, mrkněte na screenshoty) navazující na úspěšný titul vyhořela. Ghost Recon Breakpoint totiž nemá vlastní identitu, snaží se být vším, zabavit každého hráče, ale žádnou z mechanik nedotáhl do konce. Velký svět občas křičí prázdnotou, příběh je docela předvídatelný, mise ubíjí stereotypem, umělá inteligence by zasloužila za uši, survival se neprojeví do hratelnosti a RPG mechaniky se nijak silně nepropašují do celkového zážitku. Ghost Recon Breakpoint není špatná hra, ale na trhu jsou mnohem lepší kousky v rámci kooperačních taktických stříleček. Se správnou skupinou přátel si klidně přidejte 10 % navíc, ale singleplayer je jen mírně nadprůměrný.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | Ultra - 1080p | Ultra - 2K | Elite - 4K |
---|---|---|---|---|---|
Operační systém | Windows 7, 8.1, 10 64-bit | Windows 7, 8.1, 10 64-bit | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4670 / AMD FX-8120 | Intel Core i7-6770 / AMD Ryzen 7 1700 | Intel Core I7 6700K / AMD Ryzen 7 1700X | Intel Core I7 6700K / AMD Ryzen 7 1700X | Intel Core I7 7700K / AMD Ryzen 7 2700X |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTX 960 / AMD Radeon R7 265 | Nvidia GeForce GTX 970/GTX 1060 / AMD R9 290X /R9 390/RX480 | Nvidia Geforce GTX 1080 / AMD Radeon RX 5700 XT | Nvidia Geforce GTX 1080 / AMD Radeon RX 5700 XT | Nvidia Geforce RTX 2080 / AMD Radeon VII |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 | DirectX 11.0, 12.0 | DirectX 11.0, 12.0 |
Operační paměť | 6 GB | 8 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB | 50 GB | 50 GB | 50 GB |
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
• Novinka: 3. 12. 2019 • Autor: Jakub Němec
Poslední velká AAA hra Ubisoftu ukázala, jak to může dopadnout, když tvůrci dobře nevysvětlí své novátorské záměry komunitě, anebo naopak, když autoři úspěšné série chtějí zavést novoty do populárního konceptu, k němuž se hráči vracejí i po letech. S odstupem několika týdnů můžeme bez obalu říci, že fanoušci Ghost Recon survival mechanikám zrovna nefandí a raději by se vrátili ke konceptu staršího dílu Wildlands, kde vám kryla záda umělá inteligence, pokud jste neměli po ruce kamarády. Já si toulky vlka samotáře a plížení okolo číhajících jednotek Vlků docela užíval, ale podle všeho jsem byl v menšině.
Aby se tedy rozlícení fanoušci uklidnili, rozhodli se tvůrci z Ubisoft Paris vyhovět jejich největším připomínkám a postupně je zakomponují do Ghost Recon Breakpoint. Na rovinu, převaha kritiky se svalila na technický stav titulu, na němž se pracuje od vydání (obrovské množství menších patchů již vyšlo, přidal se i jeden extra velký a bude se v nich nadále pokračovat), ale tím žádosti komunity nekončí. Jejich největší tužbou je totiž návrat AI spolubojovníků, když prozkoumávají ostrov Auroa v singlu. Ke splnění tohoto požadavku povede dlouhá cesta, protože se bude muset vybalancovat umělá inteligence místním poměrům, především při taktickém pohybu a v bojích proti silnějším protivníkům.
S tím se také váže bystřejší uvažování nepřátel, které bylo v původní verzi Ghost Recon Breakpoint dost kolísavé a někteří žoldáci nejelitnější zabijácké jednotky světa Vlků by pravděpodobně nedokončili ve zdraví ani základní školu. Jejich likvidace totiž občas spočívala v pečlivém míření na bezduché terče pohybující se po pěkně vypadající střelnici. Další neduh se váže k číslům u vybavení, která ve své podstatě nemají vůbec žádný smysl, a proto systém oblečení a zbraní projde výraznou proměnou, podobně jako další nenáviděný prvek – nutnost být neustále připojení k síti, i když hrajete sami.
Výčet vysněných přídavků samozřejmě nestojí pouze na opravách původní hry, ale také na novém obsahu, o nějž komunita i přes řadu dřívějších stížností stále stojí. V prosinci se dočkáme prvního raidu s názvem Project Titan, ale tím to nekončí. Fanoušci si totiž žádají nové příběhové mise, neokoukané zbraně a kosmetické úpravy pro výbavu. Všechny tři kategorie podporuje více než 50 % hlasujících a anketě vývojářů, což Ubisoft nemůže ignorovat. Vzhledem k jeho přístupu „hra jako služba“ se tak můžeme těšit na tuny další herní náplně podobně, jako se děje v The Division 2. Pokud vás zajímá přesný výčet všech úprav, neváhejte přejít na oficiální blog autorů.
• Zdroje: ghost-recon.ubisoft.com
• Novinka: 13. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec
Když vyšel Ghost Recon Breakpoint, pravděpodobně jste patřili podobně jako já do tábora nespokojených brblalů, kteří poukazovali na množství chyb, jež titul se zajímavým potenciálem v podstatě pohřbily. Tvůrci si vysypali na hlavu hromady popela a místo výmluv se pustili do oprav, které pomalu, ale jistě přináší své ovoce. Pro mě jednou z nejdůležitějších záplat dostaly dopravní prostředky, čímž se přestávají chovat komicky jako z nepodařené grotesky, i když k dokonalosti vede ještě dlouhá cesta. Potěší také možnost vyměnit pohled kamery během krytí za překážkou z jednoho ramena nad druhé.
Svůj update dostala také umělá inteligence, takže vaši nepřátelé se budou chovat méně dementně než doteď. Dokáží totiž lépe reagovat na kritické situace během vašich přepadů a nezůstanou nečinně stát jako kůl v plotě. Také by se podle tvůrců měli lépe krýt, což by mohlo přispět k těžší likvidaci protivníků. Na druhou stranu byla jednotce Vlků a jejich nohsledům odebrána věštecká koule, takže vás již neodhalí schované za překážkami nebo na tři sta metrů vzdálené sniperské pozici s přesností GPS lokátoru. Ve své podstatě se tak jedná o mnohem realističtější zážitek než v původní verzi Ghost Recon Breakpoint.
Celkový dojem ovšem kazí úprava výdrže, protože vaši vojáci dokáží déle sprintovat a rychleji regenerují, což sice poskytne možnost pobíhat po mapě jako šílenec, ale rozhodně to ubere na survival atmosféře. Podle všeho se Ubisoft od přežívání přiklání spíše směrem k hratelnosti Ghost Recon Wildlands, která u komunity fandící taktické kooperativní akci zabodovala více. Je to podle mě docela škoda, protože díky krutějším podmínkám se musel osamělý Duch, popř. ve skvadře s přáteli, mnohem více ohánět a promýšlet každou akci. Takhle z každé šlamastyky vezmete nohy na ramena a bude pelášit, až se vám bude za patami prášit.
Jednotlivých úprav singleplayeru i multiplayeru s názvem Ghost War je víc než dost, což můžete sami posoudit po přečtení oficiálních patch notes. Samotná aktualizace si vyžádá okolo 7 GB ke stažení, takže můžeme vidět, že se v pařížské pobočce Ubisoftu nezahálelo. Přitom nás v listopadu čeká ještě jedna velká záplata s blíže nespecifikovanými úpravami a pomalu se můžeme připravovat na první oficiální raid Project Titan v prosinci. Tvůrci evidentně chtějí, aby byl jejich titul komunitou omilostněn (taky je jí řádně nasloucháno), což se možná stane. Co myslíte, zažije Ghost Recon Breakpoint svou renesanci?
• Zdroje: ghost-recon.ubisoft.com
• Novinka: 29. 10. 2019 • Autor: Jakub Němec
I přes řadu nedodělků, bugů a chyb technického rázu se v Ghost Recon Breakpoint stále prohání mnoho hráčů, především v týmech složených z přátel. Ubisoft ovšem očekával, že se na ostrov Auroa vydá mnohem více příznivců taktických stříleček, jenže špatné recenze, posměšná videa na streamovacích kanálech a obecná nespokojenost se stavem ambiciózně vypadajícího titulu znamenaly pro jejich plány utrum. Průšvih nabral takového rázu, že CEO francouzského vydavatele Yves Guillemot ohlásil odklad všech připravovaných AAA titulů (Watch Dogs Legion, Rainbow Six Quarantine a Gods and Monsters), aby nedopadly stejně tragicky, a zároveň slíbil napravit chyby v Ghost Recon Breakpoint.
V průběhu několika měsíců se tak snad dočkáme obrovských patchů, jež překopou některé mechaniky hry úplně od základu, zatímco jiné pouze poupraví ke spokojenosti komunity. Právě na ní se odkazují tvůrci, kteří chtějí vyhovět náročným požadavkům fanoušků Breakpointu a ukázat škarohlídům, že boj proti uzurpátorům ostrova Vlků bude opravdu zábava. Do poloviny listopadu se tak připravte na dvojici updatů, které se zaměří na největší problémy technického rázu. Zabugovanost titulu totiž patří k největším záporům poslední akvizice ze stáje Ubisoftu, takže by s ní chtěli zatočit tvůrci co nejrychleji.
Až bude zažehnána největší pohroma, podívají se vývojáři na zoubek dalším připomínkám od komunity, takže mimo slibovaného obsahu (raidy, eventy) se zaměří na přepracování vnitřní ekonomiky, aby neždímala hráče tak okatě (už bylo načase), a pustí se do programování spolubojovníků ovládaných umělou inteligencí. Na E3 2019 se totiž tvůrci vyjádřili tím směrem, že pokud budou mít hráči zájem, umožní fanouškům singleplayerového přístupu nabrat do týmu NPC vojáky. Prozatím ovšem nevíme, kdy se parťáci objeví, co vše budou umět ani míru jejich samostatnosti – nezbývá tedy než čekat na další informace.
Poslední část vývojářského deníčku přichází s odvážnou myšlenkou. Tvůrci by totiž rádi upravili hru tak, aby si ji každý z uživatelů mohl vyladit na míru pro svůj optimální zážitek. V překladu to znamená, že bychom si po příslušném updatu mohli nastavovat vliv survival prvků, množství lootu a nábojů či další mechaniky. Myslím si, že tento přístup by mohl přivést Ghost Recon Breakpoint zpět do hledáčku vyznavačů kooperačních akcí, otázkou ovšem je, jestli se nejedná pouze o plané sliby s marketingovým podtextem a jestli už nebude pozdě. Nicméně podobné problémy sužovaly při spuštění i The Division nebo Rainbow Six: Siege a Ubisoftu se podařilo je zachránit. Vyjde to i do třetice? Uvidíme.
• Zdroje: ghost-recon.ubisoft.com
• Novinka: 25. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
U velkých AAA titulů Ubisoftu jako Assassin's Creed Odyssey nebo The Division 2 jsme si již zvykli, že po vydání se na nás přivalí další tuna obsahu, ať už placeného nebo zdarma, takže nepřekvapí, že podobné péče se dočká také očekávaný takticko-kooperační titul Ghost Recon Breakpoint. Během tří fází se dočkáme hromady misí, z nichž některé budou rozšiřovat hlavní příběh – od října do ledna se bude jednat o Operaci Greenstone, v druhé fázi (únor až květen) se podíváme do příběhu s tajemným názvem Deep State a třetí část končící v září 2020 nese jméno Transcendence. Hodně bude záležet na tom, zda si koupíte první season pass, protože z příběhových misí si vychutnáte pouze první hodinu, dál už si je užijí jen platící hráči.
Zdarma se ovšem můžete zúčastnit raidů (ten první, Project Titan, u sopky chrlící lávu na všechny strany) a frakčních úkolů, jež obdržíte od vedoucích povstaleckých skupin. Z mého pohledu jsou ovšem nejlákavější nová povolání, o jejichž nízkém počtu jsem spekuloval už od začátku. Naštěstí se dočkáme dalších tří specializací, z nichž je známa pouze ta první – inženýr, který pravděpodobně bude lépe ovládat všechny stroje v dosahu a u nějž bych doufal také v nějaké hackerské dovednosti. Můžeme spekulovat o tom, kterou z dalších profesních cest vyberou autoři pro očekávané bojovníky jednotky Ghost druhé a třetí fáze.
Tak už jste rozhodnuti, zda se na ostrov Auroa vydáte? Od čtvrtka 26. máte výjimečnou možnost vyzkoušet si několik prvních misí zdarma, nechat se pronásledovat nabušenou skupinou Vlků a s chutí si zastřílet v PvP multiplayeru. Data můžete pomalu stahovat již nyní, tak se nenechávejte přemlouvat. Výsledný dojem z veřejné bety vám může napovědět, zda do Ghost Recon Breakpoint investovat plnou cenu se season passem, nebo o poznání méně peněz v základní verzi či se titulu vycházejícím na PC, PS4 a Xbox One 4. října úplně vyhnout.
• Zdroje: homepage
• Novinka: 20. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
Ostrov, na němž sídlí společnost Skell Tech, jejíž robotické stroje terorizují celý svět a hlídají Aurou, jsem měl příležitost navštívit v uzavřené betě a ve společnosti kolegy Štěpána Lenka jsme absolvovali dvě startovní mise Ghost Recon Breakpoint, načež jsme rozbouřili i vody misí vedlejších a rozpoutali chaos na pobřeží. Nyní máte příležitost vydat se do džungle sami, vytvořit si vlastního rekruta jednotky Duchů a nechat se nahánět Vlky v nádherně modelované krajině. Oproti původní betě se ovšem seznámíte s další trojicí hlavních úkolů, postranními questy, náhodnými frakčními misemi a objevíte další dva regiony.
Mnohem zajímavější je ovšem z mého pohledu možnost vyzkoušet PvP multiplayer s názvem Ghost War, o němž jsme vám psali v naší dřívější novince. Na čtyřech mapách (Skell Port, PMC Camp, Cold War Bunker a Deserted Harbor) se můžete křesat s dalšími hráči v rámci módu Elimination, v němž zřejmě půjde o likvidaci soupeřova týmu. Pokud se budete chtít se svou družinou postavit umělé inteligenci, tak by vás také mohla zaujmout návštěva lokací s drony (Drone Areas). V nich na vás budou čekat různé sestavy robotů, od menších létajících Murmursů přes silnější Aamonsy po Behemothy se silným brněním a šílenou palebnou silou.
V naší redakci se veřejného testování opět zúčastníme, jen trošku zamrzí, že se nám neuloží postup do plné verze Ghost Recon Breakpoint, takže se možná potkáme ve společném hubu. Potřebná data můžete stahovat již od 24. září, abyste na spuštění bety trvající ve dnech 26. – 29. září na PC, PS4 a Xbox One byli plně připraveni. Tak tedy, Duchové připravit k boji, Vlci už čenichají kořist.
• Zdroje: ghost-recon.ubisoft.com
• Novinka: 28. 8. 2019 • Autor: Jiří Fait
Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint dorazí na harddisky všech platforem 4. října, což je dostatečně blízko proto, aby se Ubisoft mohlo vytasit se HW požadavky. A že je z čeho vybírat. Je jich celkem 5 tieru (stupňů) a řadí se od nižšího 1080p low-endu (ha!) až po „elitní“ 4K rozlišení, jenže na to už budete potřebovat pořádnou palebnou sílu. 1080p je na dnešní dobu pořád víc než dobré, takže by vás nikdo neměl označovat za PC hipstera, který se nechce posunout hardwarově o level výše.
PC verze Ghost Recon Breakpoint bude navíc obsahovat řadu grafických vylepšení, jako jsou například nelimitované FPS, podporu pro ultra-wide monitory, podpora pro několik monitorů zároveň, plně customizovatelné ovládání, AMD FidelityFX, integraci pro aplikaci Discord a integraci pro snímání pohybů oči – Tobii, pokud to ještě někdo používáte. A teď už k samotným požadavkům – kliknutím ZDE se přesunete do příslušné sekce s HW požadavky.
• Zdroje: Ghost Recon Ubisoft, YouTube (Ubisoft North America)
• Novinka: 20. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec
Doposud jsme se při zprávách o Ghost Recon Breakpoint zabývali zážitkem pro jednoho hráče, resp. v rámci kooperace sebraného týmu. Díky prezentaci Xbox Inside jsme se dozvěděli, že tvůrci z Ubisoftu proti sobě postaví v rámci multiplayeru čtveřice válečníků, které si půjdou po krku ve zmenšujících se arénách ve smyslu Battle royale mechanik. Autoři slibují, že souboje budou velmi intenzivní, jednotlivé specializace postav (čtyři, zřejmě tedy assasult, healer, panther a sniper) významně promluví do střetů a důležitá bude souhra týmu stejně jako heroické výkony jednotlivců.
Když se bavíme o postavách, je nutné poznamenat, že svět singleplayeru a hry pro více hráčů se střetne v té míře, že svou postavu včetně všech kosmetických úprav pošlete na zteč do PvP či PvE arén. Veškerý postup získaný v arénách se tak projeví také v klasické kampani, takže vlastně neustále žijete se svou postavou. V multiplayeru budete mít k dispozici 30 perků, z nichž si namixujete trojici, jež sedne na míru stylu vašeho hraní. Zaměříte se na rychlejší hojení rány nebo raději na propracovanější stealth? To už bude jen na vás.
Se svými spolubojovníky se budete prohánět po šestici map, které si vývojáři půjčili z předchozího dílu Wildlands, který jako první v sérii Ghost Recon nedisponoval kompetitivním multiplayerem. Pobyt na jednotlivých mapách bude zároveň ovlivnitelný řadou úprav, které budete moci provést. Nesnášíte, když vás někdo překvapí ze vzduchu dronem? Není nic snazšího, než je ve vaší bitvě čtyř na čtyři zakázat. Doufejme, že si multiplayer vyzkoušíme na Gamescomu či v plánované betě. Jinak budeme muset vydržet do 4. října, kdy Ghost Recon Breakpoint vyjde pro systémy PC, PS4, Xbox One a Stadia.
• Zdroje: Xbox Inside Gamescom 2019, Game Informer, YouTube (Ubisoft North America)
• Novinka: 15. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec
Od prvních momentů odhalení Ghost Recon Breakpoint lze cítit, že společnost Ubisoft klade na kvalitní zpracování taktické akce z rodiny her podle díla Toma Clancyho velký důraz. První vlaštovkou byl nastíněný odklon od dřívějšího pojetí série blíže k survivalu, protože budete jako člen jednotky přeživší nepovedenou invazi na ostrov Auroa čelit přesile s mnohem lepší technickou výbavou. Proto se z klasické vojenské akce stává spíše partyzánský záškodnický boj kombinovaný se zběsilým úprkem před jistojistou smrtí. Tvůrci z pařížského studia Ubisoftu tvrdí, že jejich projekt není žádnou vojenskou simulací nebo ryzí hrou o přežití, protože chtějí tyto prvky zakomponovat do zábavné hry.
Kvůli tomu se rozhodli spolupracovat s členy speciálních jednotek Zelených baretů, Navy SEALs, speciální kanadské policejní jednotky, francouzské výzvědné služby a zvláštních francouzských sil. Kooperace s těmito specialisty na boj v těžkých podmínkách přinesla své ovoce a to hned v několika ohledech. Tvůrci nakombinovali taktické postupy tak, aby působily uvěřitelně, ale zároveň hráče netrápily vynucenou realističností. Abyste lépe pochopili, o čem je řeč, tak game designer Jonathan Gingras použil pojem „tacticool“, což by měla být hollywoodská verze vojenského zážitku. Snad nebude Ghost Recon Breakpoint smrdět popcornovou akcí jako od režiséra Michaela Baye.
Tomu by měla zamezit survivalová část, která se mi osobně začíná stále více zamlouvat. Tvůrci se totiž pustili do motion capturingu vojáků výše zmíněných jednotek v simulovaném prostředí ostrova Auroa. Díky tomu během hraní uvidíme detailní provedení jednotlivých úkonů – od brodění v řece s pozvednutou zbraní, přes plíživý pohyb v pokleku po maskování svého těla bahnem, listím či dokonce sněhem při útěku, popř. chystání přepadení. Nejvíce jsem nadšený z minimalistických detailů, jako je pozvednutí zbraně blíže k hlavě při spatření nepřítele či animace překulování se zbraní v obou rukách. Doufejme, že nejde pouze o PR detaily a při samotném hraní se s nimi opravdu setkáme.
Dalším krokem k autentičnosti by měla být dravá a adaptabilní umělá inteligence, která by měla adekvátně reagovat na vaše kroky. Právě na taktických postupech odpadlé jednotky Wolves (Vlků) pod vedením bývalého člena jednotky Ghost Cole D. Walkera (ztvárnil jej herec Jon Bernthal) se podíleli veteráni ze speciálních sil USA. Pokud budete dobře skryti, můžete pozorovat jejich komunikaci, systematické prohledávání lokace a vzájemné krytí během samotné akce. Při neopatrném postupu vás tak nejen díky své technologické převaze roznesou na kopytech, o tom není žádných pochyb.
Na druhou stranu se při opatrném plížení můžete každému dostat na kobylku a zlikvidovat jej pěkně potichu. Už v prvních gameplayích ohromovaly diváky animace bojů na blízko a vývojáři z Ubisoft Paris přiznávají, že si na intenzivních zápasech z očí do očí dali hodně záležet. Engine bude vyhodnocovat každý střet podle dispozic soupeřů a aktuálního rozpoložení obou zápasníků. Právě osobní kontakt překvapil svou syrovostí, takže když se váš bojovník chopí nože, je jasné, že jde opravdu do tuhého. Po tichém zlikvidování nepřítele můžete v Ghost Recon Breakpoint odklidit nepřítele a pokračovat v kradmém postupu vpřed k dalšímu cíli.
Nejen odstraňování nepřátel počítá s manipulací s lidskými těly. V kooperačním módu bude také velmi důležitá spolupráce, především ve chvílích, kdy bude jeden z vašich druhů kriticky zasažen. Autoři tak řešili nejen přenos „mrtvé váhy“, ale také se pustili do animací táhnutí kamaráda jednou rukou, zatímco v druhé ruce držíte pistoli. Stále můžeme jen přemítat, jak se výše vyjmenované projeví v samotné hratelnosti, ale na papíře to vůbec nevypadá zle. Podle všeho jsou totiž tvůrci této taktické akce posedlí detaily do takové míry, že animovali samotný prst na spoušti, který by se měl chovat podle toho, jakou zbraň držíte v ruce.
Abychom se v dnešní novince nezasekli pouze u grafické stránky hry, musíme také vyzdvihnout práci scénáristů. O samotném příběhu se ovšem bavit nebudeme, ten nalistujte v našich předchozích zprávách ze světa Ghost Recon Breakponit, zaměříme se na samotnou lokaci, kde se děj odehrává. Do v současnosti připravovaného dílu se totiž všechny taktické akce z rodiny Toma Clancyho odehrávaly ve známých lokacích celého světa, zatímco nyní tvůrci navrhli kompletně nový ostrov Auroa. Při průzkumu nepřátelského území najdete 298 vesniček a táborů propojených cestami o celkové délce 332 mil. Autoři slibují 793 tajných míst, jež lze objevit a získat tak nečekané odměny. Nudit se zde nejspíše nebudeme.
Občas také narazíte na podivnosti jako vrak letadla z druhé světové války, základny z období studené války nebo dokonce artefakty z 16. století, kdy byla Auroa centrem námořního obchodu pro Evropany dobývající Nový svět. Ostrov tak bude představovat živoucí ekosystém, jenž by měl fungovat i bez vašich přímých zásahů, což nás přiblíží k ještě větší autenticitě zážitku. Já doufám, že se na nadcházející výstavě Gamescom 2019 objeví hratelné demo, abych mohl dnes nastíněné možnosti potvrdit. V opačném případě si musíme počkat do 4. října, kdy Ghost Recon Breakpoint vyjde na PC (Epic Store), PS4 a Xbox One.
• Zdroje: Game Informer, news.ubisoft.com
• Novinka: 12. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Určitě sami znáte tituly, jež se skvěle hrají, pořád máte co dělat, ale během příběhové složky přestávají mít šťávu, protože vás vlastně nebaví bojovat proti nepřátelům. Dobře vymyšlený záporák dokáže přikovat k obrazovce, i když se samotná hra potýká s menšími problémy. Proto je dobře, že společnost Ubisoft se plácla přes kapsu a nasmlouvala do role Cola D. Walkera charismatického Jona Bernthala, kterého bych nechtěl potkat naštvaného uprostřed pustého lesa. Jeho cameo přímo na pódiu E3 prezentace Ubisoftu možná trochu postrádalo atmosféru (nestačí si vzít psa, abyste byli jako John Wick, Keanu Reeves je jen jeden), ale sdělení bylo jasné: Auroa je jeho teritoriem.
Vše potvrdí jeho motivační řeč k ostatním Vlkům (Wolves), bývalým členům jednotky Ghost, kteří se přidali na jeho stranu. Musí projevit hlad po boji a žízeň po krvi nepřátel snažících se zmařit snahu učinit svět podle jejich vlastních představ. Z uvolněných gameplayů od novinářů (např. Kotaku, IGN), kteří měli to štěstí, že si Ghost Recon Breakpoint zahráli, vyplývá, že se Walkerem budeme setkávat ve vzpomínkových sekvencích přímo ve hře, díky čemuž si postupně složíme mozaiku o jeho motivaci obrátit se proti bývalým zaměstnavatelům.
Hutná atmosféra stále ještě visí ve vzduchu sálu a vy jste mohli přemýšlet, jak fanatika vládnoucí nejmodernější technologií včetně bojových dronů porazíte, když se na plátně objevila rázná odpověď ze strany Duchů (Ghost). Zarostený vousáč sloužící jako ústřední postava propagační kampaně (vy si svou postavu samozřejmě vytvoříte sami) svým drsně hrčivým hlasem vzdává hold výborně vycvičené armádě, v níž slouží jeho bývalí kolegové, možná dokonce také přátelé, a uznává, že se ocitli v jejich teritoriu, jenže Duchům pomáhají tři aspekty vedoucí k vítězství – bratrská soudržnost, moment překvapení a fakt, že Duch nikdy neumírá.
Osobně to vnímám tak, že Vlci nejsou jen další hrozba, s níž se musí Duchové vypořádat, ale že tady se bude zabíhat do hodně osobní roviny, což udělá z boje ještě intenzivnější podívanou, v níž se půjde opravdu až na krev. Svědčí o tom také uvolněné záběry z hraní modelové mise, jíž jsme mohli vidět již při oznámení Ghost Recon Breakpoint měsíc zpátky. Jakákoliv chyba kazící moment překvapení se okamžitě promění v problém, kdy se na vás vrhne dobře vybavený nepřítel. Zato cílená tichá a koordinovaná likvidace jasně převažuje výhodu na vaši stranu. Rambo styl se nenosil už v minulém dílu Wildlands a na ostrově Auroa už nemá své místo vůbec.
To ovšem neznamená, že byste nemohli na své oponenty tvrdě udeřit. Když se dostanete k nějaké takticky výhodné zbrani (těžký kulomet na korbě náklaďáku nebo ve dveřích vrtulníku), tak můžete nepřátelskou jednotku smáznout. Jenže po velkém rozruchu je třeba okamžitě změnit pozice. Opevnit se s omezeným počtem nábojů a čekat na vlny nepřátel ve stylu Just Cause 4 opravdu fungovat nebude. Dle mého mínění se jako nejúčinnější taktika jeví guerillově partyzánské „zasáhni a uteč“, ale uvidíme, co bude platit v praxi.
Přežívání v drsných podmínkách se ovšem nedá vydržet 24/7, takže potřebujete bezpečné místo k odpočinku. Se svým týmem si na vybraných místech můžete rozložit přístřešek, tzv. bivak, v němž se můžete postarat o svou postavu. Díky záběrům z hraní jsme měli příležitost vidět, že si v zázemí můžete proměnit svou specializaci do další mise – tankovací Assault, odstřelovačský Shapshooter, plíživý Panther a všemi oblíbený Field Medic, lépe ošetřit zranění, prověřit vybavení, vyčistit zbraně, vyrobit spotřební předměty (např. obvazy) nebo se najíst. Pozor, Ghost Recon Breakpoint vůbec nenutí hráče starat se o základní potřeby postavy v survival principech.
Ale když věnujete čas jídlu, tak dostanete chvilkový bonus do dalších bojů a to už za úvahu stojí. Představte si situaci, jak se plížíte podél horské říčky a tu vás napadne se napít. Proč ne, ještě když se na chvilku stanete odolnější proti únavě. Právě tyto nenápadné detaily dělají z aktuálního Ghost Recon velmi zajímavý kousek. Už při oznamování se mluvilo o vlivu zranění na další průběh mise – zásah do nohy zpomalí běh, zraněná ruka roztřepaně míří a kulka v dutině břišní na náladě také nepřidá. Ošetřování je nutné, ale při přestřelce stojí drahocenné desítky vteřin, takže musíte hodně dobře promyslet, jestli jste na tom tak špatně, abyste sáhli po gáze a tišícím prostředku místo dalšího zásobníku.
Průběh samotných misí bude značně nelineární a bude se odvíjet od vaší snahy na bojišti. Pokud budete tišší, nemusí k přímému střetu ani dojít, ale myslím si, že v signifikantních úkolech se nakonec dočkáme naskriptovaných událostí s hranými předěly, jež se ukázaly také v gameplay záběrech přímo z E3. Mně osobně tento ústupek směrem k vyprávění nevadí, ale je pravdou, že může pokazit celou dosavadní snahu mise. Když potichu vyčistíte celý areál, jak na vás mohou elitní vojáci s drony přijít, že? Hodně bude záležet také na umělé inteligenci spolubojovníků v singleplayeru, kteří byli nakonec na žádost komunity potvrzeni.
Ostatně vše si budete moci do čtvrt roku vyzkoušet sami, protože od 5. září se spustí uzavřená beta, do níž máte zajištěný přístup za předobjednávku Ghost Recon Breakpoint. Pokud budete chtít vydržet do vydání plnohodnotného titulu, tak si zakroužkujte v kalendáři 4. říjen, kdy se Duchové podívají na PC (Epic), PS4, Xbox One a Google Stadia (listopad).
• Zdroje: YouTube, Kotaku, Ign
• Novinka: 8. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Po prvních trailerech a gameplayích už víme, že ostrov Auroa není pro vojáky elitní jednotky Ghost Recon tím pravým místem na dovolenou. Smyšlená země uprostřed Pacifiku totiž slouží jako základna zběhlých veteránů speciálních sil, kteří nyní sami sobě říkají Wolves (Vlci) a v jejichž čele stojí charizmatický vůdce Cole D. Walker, jehož jsme již měli možnost poznat v menší roli v rámci DLC pro Ghost Recon Wildlands. Ten nyní převzal velení nad továrnou ultramoderních dronů a robotů společnosti Skell Tech, jimiž trápí lidstvo po celém světě.
Jeho pravá tvář se ukazuje teprve s aktuálním trailerem, kde podmanivým hlasem herce Jona Bernthala vysvětluje, co jej vede k osobní vendetě vůči společnosti. Svými činy chce totiž vystrašit všechny tak, aby neměli choutky bojovat proti němu a už vůbec ne vůči sobě navzájem. Svým způsobem mu sice můžete dát za pravdu, ale tohle nejsou ideály, na nichž stojí současný svět, takže se s Walkerem musíte vypořádat. Ten již stihl zmapovat a prozkoumat celý ostrov, takže je ve značné výhodě, protože jste se na jeho území ocitli jako vyvrženci bez podpory. Sami nebo ve společnosti přátel tak musíte postupovat velmi obezřetně, abyste jej společně s nohsledy efektivně zlikvidovali.
Osobně doufám, že vyprávění příběhu Ghost Recon Breakpoint bude plné emocí a zapamatovatelných momentů, díky nimž bude působit uceleněji než poslední vydaný díl Wildlands. Ten hráče uchvátil otevřenou krajinou, ale scénář za technickým provedením mírně pokulhával. K budování atmosféry by měly pomoci také survival prvky, jež jsou do novinky z rodiny titulů Toma Clancyho zařazeny. Více detailů o projektu chystaném na 4. říjen pro PC, PS4 a Xbox One se snad dozvíme příští týden v rámci E3.
• Zdroje: YouTube (Ubisoft North America)
• Dojmy z hraní: 10. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
Noční hodiny prvního zářijového víkendu v naší redakci nepatřily spánku (to ostatně málokdy), ale nerovnému boji proti invazivním silám na ostrově Auroa, kde se vlády chopila frakce zběhlých vojáků jednotky Duchů, což již víte z našich podrobných novinek o titulu Ghost Recon Breakpoint. Uzavřenou betu taktické kooperační akce z rodiny Toma Clancyho jsme museli absolvovat bez našeho věrného druha ve zbrani z The Division 2 Filipa Němce, který se věnoval hloubkovému recenzování střílečky Gears 5, takže jsme se Štěpánem Lenkem vyrazili v tandemu.
Již od prvních minut nám bylo jasné, že se tvůrci z pařížského studia Ubisoft chtějí jasně vyhranit vůči druhému dílu městské akce z Washingtonu, což pro nás znamenalo několik bídných smrtí, než jsme přistoupili na krutá pravidla světa Ghost Recon Breakpoint. Na rozdíl od The Division 2, kde se očekává souhra v úderném a agresivněji laděném postupu vpřed díky taktické a technologické převaze (nebo alespoň rovnováze), je jednotka Ghost od začátku tlačena do defenzívy a musí se uchýlit k opatrnějšímu, až partyzánskému stylu boje. Jak jsem již psal ve svých dojmech z výstavy Gamescom, Rambo styl je zde jasnou dálnicí do pekel a moc s ním nezmůžete.
Ve chvíli, kdy vaše plánované přepadení některé patrolující jednotky či dokonce výzkumného centra nevyjde přesně podle plánů, sesypou se na vás členové místní vládnoucí jednotky Vlků (Wolves), kteří vás dokáží během chvíle zadupat do země. Ke každému nepříteli tak musíte přistupovat s pokorou, pečlivě zmapovat celou situaci, aby neproklouzl ani jeden hlídač, a rozfázovat následný postup. Nebudu tvrdit, že nám manévry vždy vyšly podle našich naivních předpokladů, ale díky směsi momentu překvapení, improvizace a někdy také štěstí jsme se probili úvodními dvěma misemi během hodiny a půl a pustili se do plnění vedlejších úkolů.
Asi největší přínos, jenž jsem během své anabáze světem Ghost Recon Breakpoint zaznamenal, vidím ve velkoryse pojatém prostoru ostrova, z nějž jsme mohli ochutnat jen dvě lokace. Při překročení jejich hranic nás okamžitě rozsápal roj patrolujících dronů (což se doufám v plné hře dít nebude), které nám daly vzpomenout na Geraltovo putování mimo vymezený prostor mapy s hláškou „Tady žijí draci“. Zaklínač 3 přišel během našeho společného hraní na přetřes ještě několikrát, především díky objevujícím se otazníčkům na mapě, které jako by z oka vypadly z dobrodružství milovaného lovce monster. Přičtěme ovšem k dobru tvůrcům, že se významná místa musí pečlivě prozkoumat a na vašem radaru se objeví, až když jste v jejich těsné blízkosti.
Díky této mechanice máte neustálý pocit, že objevujete neznámou krajinu ostrova Auroa a z nepřátelského prostředí krůček po krůčku vytváříte své hřiště, kde jste pánem. Po několika hodinách jsme se totiž se Štěpánem seznámili s prostředím tak dobře, že v tandemu medik/sniper jsme začali likvidovat jednu nepřátelskou buňku za druhou. Netuším, zda nám práci ušetřili tvůrci díky nastavení „přátelského“ prostředí bety, nebo jsme byli tak dobří (ehm), ale řadoví vojáci posedávající u svých obrněných vozů se pro nás stali rutinní záležitostí. Stále jsme ovšem museli respektovat taktický úzus titulu Ghost Recon Breakpoint a neběhat po lese jako nesmrtelní gerojové.
Pravděpodobně největší překážkou v našem pohodovém postupu představovala technologická převaha nepřátel. S hlídacími drony poblíž tří až pětihlavých skupinek jsme se naučili vypořádat během pár chvil, ale s bezpilotními letouny, jež nás téměř vždy objevily, vyřadily nám z provozu naše technologie elektromagnetickým pulzem a poslaly proti nám jednotku Vlků s jejich vražednými drony, jsme si moc poradit neuměli. Tyto chvilky patřily k těm nejadrenalinovějším, ale jak můžete vidět v našich záběrech z hraní, nakonec jsme se vyrovnali i elitním zabijáckým útvarům.
Podle několika hodin v Ghost Recon Breakpoint si troufnu tvrdit, že se tvůrcům z pobočky Ubisoft Paris podařilo namíchat velmi chutný mix kooperativní taktické akce, v níž ovšem nelze jednat bezhlavě. Zatím jsem sice nepocítil onu bezbrannost a nutnost utíkat a schovávat se, jak nám autoři prezentovali například na E3, ale věřím, že i tyto momenty se ve hře objeví. Guerillové přepady početnějších a lépe vybavených nepřátel si zachovávají atmosféru akčních filmů, ale příznivce Wolfensteina, Just Cuase 4 (na nějž jsme si vzpomněli díky základnám rozesetým po tropickém ostrově jako na Solísu) nebo takticky přímočařejšího The Divsion 2 nepotěší.
Přesto bych nerad tvrdil, že se Ghost Recon Breakpoint blíží simulacím typu ARMA 3, protože se stále jedná o titul od Ubisoftu, vydavatele jdoucího na ruku především občasným hráčům. Tvůrci charakterizovali svou strategickou střílečku slovem „tacticool“, což by mělo v rámci realismu evokovat spíše hollywoodské trháky a přesně v tomhle rámci se hráči budou pohybovat. Výborný pocit ze střelby doprovází drobné detaily při pohybu vašich Duchů jako zabíjení moskytů v bažinách, pozvednutí zbraně při brodění řekou či přikrčení hlavy při blízkém výbuchu. Ve chvíli, kdy si skryjete uživatelský hub, tak můžete velmi snadno nabýt pocitu, že se díváte na film z vojenského prostředí.
Sílu prožitku ještě znásobí míra upravitelnosti vašeho bojovníka. Z počátku se sice podílíte jen na vytvoření obličeje z předchystaných vzorů, ale po splnění tutoriálové mise se vám otevře svět nekonečných možností. Výběr taktického maskování tváře, jizev a tetování je pouhým začátkem širokého prostoru customizace. Barvení oblečení nikoho nepřekvapí, ale nasprejování každé součástky zbraní už se nevidí tak často. Navíc díky možnosti rozložit každou položku arzenálu také dostáváte spoustu součástek, jimiž můžete vylepšit své favority v inventáři.
Svou vlastní verzi výroby předmětů dostalo také odpočívání v rychle vybudovaných táborech, bivacích, v nichž mimo doplnění energie a vyléčení zranění dojde také na míchání různých směsí ze sesbíraných rostlin hojně rostoucích po ostrově Auroa. Jejich blahodárné účinky mohou potlačit míru únavy přímo na bojišti, což přijde vhod především při úprku před přesilou. Zároveň si můžete vybrat jeden z bonusů, jež ovlivní vaše statistiky přímo na bojišti, protože si můžete vyčistit zbraň (přesnost) nebo pojíst (únava). Pak sbalíte saky paky a vydáte se vstříc dalším úkolům v čase, který si sami vyberete.
Možná se divíte, že jsem se nerozepsal více o stromu dovedností, který je relativně rozsáhlý, ale k jeho hodnocení bych se před samotnou recenzí nerad uchyloval, protože nejsem schopný posoudit jeho rozsah a dopad na samotnou hratelnost. V každém případě máte na výběr velkou škálu dovedností, jež mohou doplnit vámi zvolený styl boje z různých pohledů, ať už jde o rychlost dobíjení, pohybu či zisk většího počtu nábojů z padlých těl. U lootu se ovšem v betě Ghost Recon Breakpoint objevují první nedostatky, protože většina nalezeného vybavení byla na horší úrovni než to, které jsme vlastnili. Ale možná to bude tím, že nám tvůrci dali do rukou silnější výbavu, ať si můžeme zkušební verzi dostatečně užít.
Mnohem větší problém jsem měl s občas dost pochybnou umělou inteligencí. Po většinu herní doby byla radost sledovat, jak nás přesila vojáků obkličuje a my jsme se s tím museli vyrovnat, což byla opravdu zábava. Ale někdy soupeři běželi pěkně za sebou jako kachničky a stačilo mít jen namířeno do oblasti hlavy a padali jako terče na pouťové střelnici. Podobně ztraceně působili také ve Štěpánem zmíněném příkladu, kdy řešili pobíhajícího šílence v táboře a já je se svou odstřelovačkou účinně likvidoval, aniž by tomu věnovali pozornost.
Nakonec bych si mohl rýpnout do technické stránky Ghost Recon Breakpoint, kdy se textury občas nehezky rozplizly, vypadávala hudba, rozhovory zněly jako by NPC mluvily do potrubí, civilisté nabíhali před mířidla našich zbraní či pod kola obrněných vozidel, naši vojáci chodili jako v bahně i po vyasfaltované cestě (ale byla po dešti, to se musí nechat) a vrtulník lze sestřelit jednou ranou (mířil jsem na rotory a fakt to zabralo). Jenže si uvědomuji, že jde zatím o betu a věřím, i když nerad, v brutální měsíční crunch, jenž neduhy do vydání plné verze na PC, PS4 a Xbox One 4. října odstraní. S otravným automatickým krytím ovšem asi nic neudělají, ale i tak se na projekt studia Ubisoft Paris těším.
Tyto dojmy z hraní byly napsány pro PS4 Pro verzi.
Jakub Němec
Co si pamatuji, tak svou osobu schovávám za jméno Jakub Němec. Vždy mě to táhlo k prožívání příběhů spolu s hrdiny, takže se mou vášní už od dětství staly knihy a videohry. V interaktivních světech vyhledávám především plošinovky a RPG v jakékoliv formě, ale poslední dobou mě lákají také nezávislé tituly s inovativními nápady.
• Zdroje: Vlastní
Abych řekl pravdu, od oznámení Ghost Recon: Breakpoint na letošní E3 jsem tomuto titulu moc pozornosti nevěnoval, věděl jsem akorát, že hlavního záporáka ztvárnil Jon Bernthal, takže hra má jistý potenciál být cool. Protože Jon Bernthal je cool. Jsem ale rád, že jsem využil příležitosti si hru vyzkoušet v rámci uzavřené beta verze, jelikož jsem byl nakonec mile překvapen výsledkem. Ghost Recon Breakpoint silně brnká na stealthovou notu, čímž se také zásadně liší od svého bratrance The Division 2. Obě hry jsou si v mnoha ohledech podobné, Division ale díky svému převážně městskému prostředí působí mnohem akčněji a svižněji, zatímco open-world Breakpoint odehrávající se na ostrově plném nepřátel vyvolává dojem spíše partyzánské války.
Survival prvek je zde hodně citelný, prakticky neustále jste v ohrožení, nad ostrovem létají vrtulníky, špionážní letadla a drony, které vaši polohu odhalí během chviličky, pokud nejste opatrní. Nejen kvůli tomu se i naprosto rutinní akce zabrání kontrolního stanoviště může velmi rychle zvrtnout v boj o holý život, což hře dává jedinečný pocit konstantního napětí. Breakpoint je hra plná dobrých nápadů a zajímavých mechanik, o to více ale bily do očí nedostatky především technického rázu. Poměrně často vypadávaly textury, automatické krytí bylo vcelku nepřesné a po chvíli i dosti otravné, jednou mi dokonce postupně přestalo fungovat ovládání a kromě běhu a zapnutí inventáře jsem nemohl dělat vůbec nic, takže se chudák Kuba musel postarat o celou jednotku Vlků sám, zatímco já paralyzovaný běhal opodál.
Tyto neduhy samozřejmě můžeme přičíst na vrub zmíněné beta verzi, ale vzhledem k tomu, že hra vychází již za měsíc, nabízí se otázka, v jakém stavu opravdu vyjde. Snad se to tvůrcům z Ubisoftu ještě podaří odladit, protože mě tato ukázka celkem snadno nalákala na plnou verzi.
Štěpán Lenk
Jmenuji se Štěpán Lenk a videohry jsou součástí mého života takřka od nepaměti. Myslel jsem, že z toho časem vyrostu a tuto zábavu nahradí jiné, dospělejší aktivity, ale zatím se tak naštěstí nestalo. Mým milovaným žánrem jsou RPG a upřednostňuji hratelnost před grafickým zpracováním.
• Dojmy z GC 2019: 27. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec
Taktická kooperační akce Ghost Recon Breakpoint se v mých očích stává čím dál větším kandidátem na jeden z hitů letošního podzimu. V našem novinkovém zpravodajství jsme se věnovali pobytu přeživších členů jednotky Ghost na ostrově Auroa dosti podrobně, a proto se dnes zaměřím na opravdu bezprostřední dojmy ze samotného hraní. Po vystání asi čtvrthodinové fronty jsem byl přiřazen do jednotky složené ze dvou německých kamarádů, jednoho Rusa a mě, přičemž mi zůstala neobsazená pozice snipera. Vzhledem k tomu, že se jednalo o stejné demo, jaké bylo prezentováno na E3 2019, tak jsem věděl, co mě čeká. Zaměřil jsem se na patrolující jednotku na cestě v lese a všechny nepřátele poctivě označil.
Bohužel jsem netušil, že tím zpěním krev mých spolubojovníků a ti se vrhnou s plnou vervou na nepřátele bez rozmyslu a jakékoliv taktické připravenosti. Na druhou stranu jsem mohl ze svého vyvýšeného postu sledovat, že vojáci žoldnéřského uskupení Wolves kontrolující ostrov včetně jeho výrobních linek na bojové roboty mají ve své umělé inteligenci vštěpené kvalitní postupy, jak zlikvidovat protivníka. Kdyby nebylo mého výhodného místa, trojice sebevrahů z mé jednotky by byla během minuty v pánu, protože zatímco část nepřátel je zaneprazdňovala střídavou palbou, čtyři jejich členové je velmi chvatně obíhali zezadu, aby jim zasadili drtivou ránu do týla.
Myslím, že dvojice německých kamarádů se poté alespoň snažila se mnou spolupracovat, když zjistili, že jsem jim zachránil krk, ale náš čtvrtý druh se rozhodl pokračovat v nastoleném duchu, když vzal auto s kulometnou věží a namířil si to přímo doprostřed tábora nepřátel. V této chvíli se naše kooperátorka z Ubisoftu zoufale usmála a odložila sluchátka, abychom si poradili sami. Naštěstí si náš horlivý medik velmi brzy všiml osamělé helikoptéry a odletěl pryč, takže jsme ve třech mohli začít čistit soupeřovu základnu, z níž jsme měli zachránit místní vědkyni.
Díky rozpoutání hlučného inferna mezi nepřáteli jsem si mohl osahat gunplay a musím říct, že jsem byl velmi spokojený. Míra realismu není tak velká, jak jsem se obával, ale není ani na takové casual úrovni, k jaké mají tendenci sklouzávat tituly Ubisofu, aby vyšly vstříc i méně zkušeným pařanům. Během útoků se musíte soustředit na slabá místa ve výbavě nepřátel, čímž se Ghost Recon Breakpoint blíží k letos vydané kooperaci Division 2, ale zároveň těla protivníků nespolykají desítky nábojů, jak jsme zvyklí právě z výletu do Washingtonu či v nedávno vypuštěném Wolfenstein: Youngblood.
Dokážu si velmi dobře představit, že sehraný tým bude likvidovat nepřátele v tichosti v pěkně svižném tempu, protože neobrněný voják jednotky Wolves padne i po jedné dobře cílené ráně. Větší překážkou než lidé jsou robotičtí nepřátelé. Proto se vyplatí prošmejdit veškeré garáže a jiné stavby, kde by se militantní hračky mohly schovávat, a sprostě je vyřadit z provozu. Kvalitně provedená diverzní akce vám totiž může ušetřit spoustu starostí, když se spustí alarm. Pokud přece jen něco plechového vyrazí na bojiště, musíte mířit na palivové články či jiná výbušně atraktivní místa, jinak máte zaděláno na problém. Nepřátelé se totiž za roboty kryjí a využívají je jako pohyblivý štít.
Mimo kvalitního pocitu ze střelby jsem byl maximálně unešen také z mechanik spojených s přežíváním. Dokud jsem mohl pobíhat mezi stromy, tak jsem rozséval zkázu do řad protivníků jako démon pomsty, ale kritický zásah do nohy mě donutil hodně zpomalit a promýšlet každý svůj krok. Před ošetřením jsem se mohl pouze plazit, ale ani tlakový obvaz na noze mě nedostal do dřívější formy. Takže jsem musel úplně překopat svou strategii a pohybovat se mnohem nenápadněji, abych mohl pomoct dvěma německým členům své jednotky (zatímco třetí si pořád užíval vrtulníku). Dynamická proměna hratelnosti během mise mě opravdu potěšila a doufám, že její vliv bude v plné verzi ještě větší.
Podobné trable si člověk užije také při léčení či oživování spolubojovníků. Nelze hloupě naběhnout k padlému a spoléhat na to, že se nikdo neobjeví. Nejdříve si jej odtáhnete do krytu a teprve tam začnete pomáhat svému druhovi ve zbrani. V opačném případě si vás dají nepřátelé jako zákusek a odpraví vás během několika vteřin. Svět Ghost Recon Breakpoint bude podle všeho dosti kruté místo a každou chybu vám dá pořádně sežrat. Přitom by měl být titul stále docela přístupný i pro širší veřejnost. Za sebe ovšem dodávám, že k 4. říjnu, kdy má hra vyjít na PC, PS4 a Xbox One, upírám naděje na kvalitní kooperativní střílečku. Demo z Gamescomu mě totiž nadchlo, i když jsem hrál s šílenou skupinkou lidí.
• Zdroje: Vlastní (Gamescom 2019)
• Preview: 10. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec
Po bitvě je každý generál, říká přísloví, které udeřilo na hlavičku také v případě oznámení nejnovějšího přírůstku do videoherní rodiny na motivy děl Toma Clancyho. Indicií o novém dílu Ghost Recon Breakpoint při využití zpětné optiky totiž vypouštěl francouzský vydavatelský dům Ubisoft víc než dost. Posuďte sami nezvratné příznaky o blížícím se pokračování: slevová akce na Ghost Recon Wildlands, následovaná víkendovým hraním zdarma, během něhož se „náhodou“ objeví nový obsah, v němž se vyskytne v cameo roli seriálová hvězda Jon Bernthal (Punisher, Živí mrtví) jako veterán speciálních jednotek.
Jenže na základě podobných signálů se Samem Fisherem v hlavní roli jsme očekávali také nový Splinter Cell, který se asi opět o nějaký čas odloží (snad se pletu). Takže poslední minipřídavek Operation Oracle nechával hráčskou veřejnost klidnou. To se 9. května ukázalo jako velká chyba, protože právě v tento den se po několika neoficiálních únicích konečně potvrdil Ghost Recon Breakpoint. Od začátku prezentace se diváci dočkali neustálého ujišťování, že titul vydaný v říjnu bude větší, lepší, odladěnější a kdoví jak vyšperkovaný, což mě ani nikoho jiného zřejmě nepřekvapilo. Co ovšem můžeme od „Zlomového bodu“ předběžně očekávat, zkusím nastínit na dalších řádcích.
Sami jste si určitě všimli, že herním světem se v současnosti prohání velmi populární vlna survival mechanik, ať už vezmeme v potaz akční adventury (Fade to Silence), kooperativní střílečky (World War Z) nebo multiplayerové variace battle royale módu (Fortnite, PUBG). Ubisoft samozřejmě tento vývoj bedlivě sleduje, a tak se nelze divit tomu, že některé prvky přežívání umístil do Ghost Recon (jaký jiný jejich titul by byl vhodnější?). Poprvé v rámci série se tak hráč nestává členem elitní jednotky, která má situaci na bojišti pevně ve svých rukou, ale jedním z přeživších nezdařeného výsadku na ostrov Auroa, fiktivní atol uprostřed Pacifiku.
Zde totiž sídlí firma Skell Tech technologického génia Jace Skella, jenž se snaží svými drony pomáhat lidem po celém světě ke spokojenějšímu životu. Ale cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly a každý dobrý nápad se dá zneužít na tisíc způsobů, což se nevyhne ani vizím uznávaného vynálezce. Jeho základnu na ostrově Auroa totiž vezmou ztečí renegáti z řad speciálních jednotek, převezmou vládu nad drony, z nichž učiní nástroje zkázy, a začnou terorizovat svět. V jejich čele stojí Cole D. Walker, bývalý velitel ghostí jednotky, který se objevil v poslední aktualizaci Wildlands (chápete správně, ztvárnil jej právě Jon Bernthal).
Sílu, proti níž je vysláno vaše speciální komando, ovšem poznáte hned na začátku mise. Díky tomu, že Walker stojící v čele skupiny Wolves, prošel stejným výcvikem jako vy, jej nic nepřekvapí a rozmetá váš výsadek v jeho prvopočátku. Už od první minuty tušíte, že tady přestává jakákoliv legrace, protože čelíte technologické převaze bez řádného zásobování a zpočátku si budete muset pomoci, jak se dá. Postupem času si vytvoříte dostatečně zajištěnou a komfortní pozici, abyste se popasovali s vychytralým nepřítelem, ale i tak se přikloníte spíše ke guerillovému způsobu boje, abyste zasadili rány na nejcitlivějších místech technologické infrastruktury Skell Techu.
Příběhové pozadí ještě nebylo odhaleno natolik, abychom mohli spekulovat o jeho scénáristických kličkách, dá se ovšem předpokládat, že vyprávění se bude držet rámce z Ghost Recon Wildlands, v němž jste svými činy ovlivňovali vývoj celého světa. V mantinelech vytyčených předchůdcem se bude držet také hratelnost dílu Breakpoint. Tvůrci si dali hodně záležet, abyste se mohli na Aurou vydat osamoceni, nebo v partě až čtyř lidí. Rozdíl mezi kooperací a solitérstvím má být opravdu zásadní, protože v singleplayeru nebudete mít podporu kolegů vedených umělou inteligencí. Proto se musíte snažit být co nejnenápadnější, udeřit v nejvhodnější chvíli, rozpoutat chaos a opět se stáhnout.
Osamocený voják na nepřátelském území se bude potýkat s větší výzvou, ale ani kooperace nepředstavuje procházku rajskou zahradou. S podporou kamarádů samozřejmě využijete řadu taktických postupů, jež dokáží sevřít a rozdrtit protivníky, ale jejich výcvik a početní převaha představují pořád velkou výzvu. Největší výhodu v týmovém hraní vidím v možnosti léčit své padlé spolubojovníky, což se v sólo hraní samozřejmě využít nedá. Kooperace také nabízí možnost kombinovat různá povolání vojáků do smrtícího koktejlu, který pořádně zamotá hlavu každému, kdo proti vám pozvedne zbraň.
Jako velmi sympatický krok od Ubisoft Paris směrem k hráčům vnímám otevřenost změny povolání během průchodu příběhem. V jednom z bivaků rozesetých po celém ostrově můžete kdykoliv přesedlat z odstřelovače na plíživého pantera, či další dvě zaměření, jež zatím nebyla blíže představena. Sniper pochopitelně útočí z dálky, má přístup k ničivým speciálním projektilům a dokáže na delší čas zadržet dech, aby lépe zacílil. Panter nevládne destrukčními zbraněmi (má omezený přístup), ale svůj způsob boje zakládá na kradmém postupu, rychlosti a možnosti kdykoliv zmizet z bojiště díky dýmovnicím. Tvůrci u každého povolání slibují rozsáhlý strom skillů, mezi nimiž se objeví také řada novinek.
Svého bojovníka, kterého si budete piplat pěkně od vizuální podoby až po poslední prvek výbavy, si přenášíte ze singleplayeru přes kooperaci až k multiplayerovým módům. Neustále se tak budou zlepšovat jeho osobnostní statistiky a otevírat cesty k zajímavějším kouskům zbraní a oblečení. Rozhodně se nebude jednat o tak hojný přísun jako v jeho příbuzném Division 2, jenž si na velkém lootu zakládá, ale troufnu si říci, že se autoři tímto úspěšným titulem inspirovali.
Na rozdíl od městské taktické akce v ulicích Washingtonu se Ghost Recon Breakpoint zaměřuje na herní zážitek v rozmanitém prostředí. Podobně jako ostrov v Just Cause 4 se Auroa může pyšnit horami, džunglí, pobřežím a dokonce sopkou. Každý biotop nabídne řadu možností, jak využít jeho vlastností k efektivnímu způsobu boje. Třináctiminutový gameplay nám ukázal možnost zamazat se bahnem a poté zaútočit na pronásledovatele pěkně ze zálohy, což bylo doprovozeno velmi drsnou animací s nožem v ruce. Syrovost aktuálního ghostího dílu příhodně demonstruje systém zranění.
Váš avatar má po celém těle rozesetu řadu bodů, jež po zásahu dokáží pěkně znepříjemnit další postup. Po ráně do nohy se zpomalí váš pohyb, zranění ruky rozhodí zaměřování a při trefě hrudníku se zadýcháte již po pár usprintovaných metrech. Nebojte, tato survival mechanika není nepřekonatelná. Na bojišti vyřeší každý problém obvaz a injekce proti bolesti, ale uprostřed bitevní vřavy nebude na léčení čas, takže se při větším zranění musíte uklidit někam do rohu, kde si své bolístky můžete v klidu vyřešit. V trailerech vypadá systém zranění velmi pěkně, ale uvidíme, jak se projeví v reálném hraní.
Celkově vzato jsem se v dnešním preview pokusil nastínit, co vše můžeme od Ghost Recon Breakpoint čekat, a řekl bych, že nastolený kurz ovlivněný trendem her na přežití může být zásahem do černého. Grafická a zvuková stránka se pohybuje na nejvyšší úrovni, takže pokud se tvůrcům podaří odladit hratelnost (skloubit singleplayer a kooperaci může být oříšek) a nabídnout kvalitní, postupem času doplňovaný endgame obsah, může se jednat o černého koně našlapaného podzimního trhu. Ghost Recon Breakpoint vychází 4. října na PC (na Epic Store), PS4 a Xbox One a očekávat bychom mohli i češtinu, podobně jako u jiných kousků od společnosti Ubisoft.
• Zdroje: ghost-recon.ubisoft.com, YouTube (Ubisoft North America)