(Update): Článek celkově upraven po ukončení služby Google Stadia.
Google v roce 2019 spustil svou herní streamovací službu, která slibovala možnost hrát nejnovější hry bez nutnosti vlastnit výkonný herní počítač nebo konzoli. Na rozdíl od konkurence ovšem Google Stadia nikdy neprorazila. Služba trpěla špatně nastaveným distribučním modelem, malou nabídkou her a neustálými neúspěchy na poli vývoje vlastních titulů. Google se proto rozhodl službu ukončit. Vše, co o Google Stadia potřebujete vědět, zejména kdy přestane služba fungovat a jak proběhne vrácení peněz, se dozvíte v tomto článku.
Autor: Filip Němec • Info
Zdroj obrázku: Google
Provoz streamovací služby Google Stadia je od 18. ledna 2023 ukončen. Oficiálním důvodem ukončení Stadie je dlouhodobě malý zájem hráčů.
Google se naštěstí k situaci postavil čelem a rozhodl se vrátit peníze za nákupy spojené se službou. To se týká nejen předplatného Google Stadia, ale také jednotlivých her a hardwaru, jako je například Google Stadia ovladač. Vrácení peněz se nevztahuje pouze na nejvyšší předplatné Google Stadia Pro. Současní majitelé tohoto předplatného si ho ale nebudou muset až do vypnutí služby obnovovat, budou mít totiž ke Stadia Pro neomezený přístup. Všechny prostředky by měly být vráceny do poloviny ledna 2023. V tuto chvíli již nefunguje Google Stadia obchod a nelze tak nakupovat hry a další obsah.
Důvody ukončení služby vysvětluje sám generální manažer projektu Phil Harrison. Hlavním důvodem je podle něj jednoduše malý zájem hráčů, které Stadia i přes silný technologický základ nedokázala přilákat. Nezájem hráčů byl ovšem pouze důsledkem kontinuálních neúspěchů Stadie, na které řada hráčů i médií dlouhodobě poukazovala. Největším problémem byl distribuční model postavený na nutnosti platit si Stadia předplatné a ještě kupovat jednotlivé hry, nemluvě o slabé nabídce podporovaných titulů či dlouhodobé neschopnosti vytvořit vlastní exkluzivní hry.
Řada studií a vydavatelů nabízí možnost své hry převést na PC verzi či alespoň zkopírovat uložené pozice na jiné platformy. Jde například o hry od Ubisoftu a také Destiny 2, Hitman 3, Cyberpunk 2077, Borderlands 3, The Elder Scrolls Online a další (odkazy vedou k instrukcím jak hry či save pozice převézt). Většina vývojářů se o ukončení Stadie dozvěděla až z médií a tak na situaci nebyla připravená. Postupně se tak seznam titulů, které půjde převést, ještě rozšiřuje. „Zachránit“ můžete také Stadia Gamepad, který lze díky této aktualizaci přepnout do Bluetooth režimu a používat ho jako běžný herní ovladač na Windows, Macu, ChromeOS nebo Androidu.
• Zdroje: Google Stadia
Google Stadia je herní streamovací služba umožňující hrát nejnovější hry bez nutnosti vlastnit výkonný počítač nebo konzoli. Hrát můžete na televizi, běžném počítači nebo dokonce na mobilním telefonu či tabletu. Představit si tuto službu můžete jako herní Netflix či HBO GO. V České republice a na Slovensku vedle Google Stadia fungují také další herní streamovací služby jako xCloud v rámci Xbox Game Pass nebo GeForce Now od Nvidie.
Výměnou za nutnost vlastnit pouze libovolné zobrazovací zařízení (monitor a obyčejné PC, televizi či mobil nebo tablet) a herní ovladač, je potřeba kvalitního internetového připojení. Hra samotná totiž běží na serverech Googlu a k vám se pomocí internetu přesouvá výsledný obraz. Dokonce není třeba nic stahovat ani instalovat. Pokud vám bude stačit nižší kvalita obrazu a méně funkcí, za službu Google Stadia nemusíte nic platit, je však třeba zakoupit si digitální verzi jednotlivých titulů. Jak Google Stadia funguje, kolik stojí placené členství, jaká je požadovaná minimální rychlost internetu, jaká jsou podporovaná zařízení, a samozřejmě které hry v knihovně Google Stadia najdete, zjistíte v následujících kapitolách.
Stadia vám díky výkonným serverům Googlu umožní hrát i ty nejnovější hry pomocí cloudu, stejně jako další streamovací služby jako Microsoft xCloud, Nvidia GeForce Now nebo PlayStation Now (u nás zatím nedostupné). Na rozdíl od většiny zmíněných služeb však Stadia přichází s jiným obchodním modelem. Nestačí vám totiž pouze předplatné Google Stadia, jehož placená verze Stadia Pro aktuálně stojí 259 Kč za měsíc, ale musíte si také jednotlivé tituly koupit. Naproti tomu například konkurenční xCloud nabízí knihovnu s více než 300 hrami za 239 Kč za měsíc bez nutnosti cokoli dále platit.
Kromě placeného Stadia Pro předplatného však Google nabízí také předplatné zdarma, které však výsledný obraz omezí pouze na full HD rozlišení. Stadia Pro pak podporuje 4K rozlišení s 60 fps, HDR a prostorový zvuk. V obou případech si však hry, které chcete prostřednictvím Stadie hrát, musíte koupit v obchodě Google Stadia. Výhodou Stadia Pro předplatného je kromě vyšší kvality obrazu i zvuku také knihovna několika desítek her, mezi nimi například Celeste, Gylt, Hitman 1, Superhot či Jotun, které si už nemusíte kupovat a jsou v ceně předplatného Stadia Pro. V budoucnu plánuje Google hry dostupné v členství Stadia Pro bez dalších poplatků rozšiřovat.
Google Stadia funguje na osobních počítačích, mobilních telefonech (v současnosti pouze s OS Android) a televizích. Níže si vysvětlíme, jak na jednotlivých zařízeních Google Stadia spustit a které modely v případě mobilních telefonů jsou podporovány.
Na PC lze většinu titulů hrát pomocí myši a klávesnice. K PC a mobilním telefonům lze také připojit většinu současných gamepadů (Xbox ovladač, DualShock 4 od PS4 a další), jejich kompletní seznam naleznete zde. Na TV lze nyní hrát pouze se Stadia ovladačem, který je nutno dokoupit samostatně. Aktuálně se však u nás oficiálně neprodává a budete tak muset zamířit na zahraniční eshopy.
Google Stadia na počítači
V současnosti je nejdostupnější a nejjednodušší streamovat hry díky Stadii na počítači. Potřebovat budete Google účet, který má dnes už snad každý (a pokud ho nemáte, založit si ho můžete přímo na Stadia.com) a prohlížeč Google Chrome. Pokud váš počítač podporuje Google Chrome, podporuje také Stadii, hrát tak můžete kromě PC s OS Windows také třeba na iMacu nebo Chromebooku. Do prohlížeče stačí zadat adresu Stadia.com a následně se vám spustí už samotné uživatelské prostředí služby. Hrát budete moci klasicky pomocí myši a klávesnice, či kabelem připojeným herním ovladačem.
Google Stadia na mobilním telefonu
Co se podporovaných modelů týče, zde Stadia zaostává za svou konkurencí od Microsoftu. V současnosti totiž Google Stadia funguje na telefonech Google Pixel a novějších modelech od Samsungu, OnePlus a několika málo mobilních telefonech od Asusu a Razeru. Kompletní výčet aktuálně podporovaných telefonů najdete níže nebo zde.
Ve všech případech jde o zařízení s OS Android, iOS prozatím Google Stadia nepodporuje. Na podporovaném telefonu postačí stáhnout Google Stadia aplikaci z Google Play. Hrát lze se všemi podporovanými ovladači. Ty nejpoužívanější, jako je Xbox ovladač nebo DualShock 4 ovladač, jdou propojit pomocí bluetooth. Stadia ovladač funguje pouze v případě, že je připojen kabelem.
Google Stadia na televizi
U nás v České republice a na Slovensku je v současnosti streamování her na televizi se službou Google Stadia těžko dostupné. Hraní by měla sice podporovat každá novější televize, k té však budete potřebovat multimediální centrum Google Chromecast Ultra a Stadia ovladač. Ostatní gamepady nejsou aktuálně podporovány. Bohužel Stadia ovladač se u nás zatím oficiálně neprodává, pořídit ho však můžete prostřednictvím zahraničních internetových obchodů. Poté budete potřebovat Google účet a mobilní telefon, díky němuž spárujete Chromecast Ultra se Stadia ovladačem. K tomu je potřeba Google Stadia aplikace, která je pro potřeby spárování ovladače dostupná také na iOS.
Pro komfortní hraní je potřeba kvalitní internetové připojení, bez nějž bude docházet k prodlevám, kolísání fps a dalším nepříjemnostem. Podle oficiálních stránek Google Stadia vyžaduje služba alespoň 10 Mb/s a lepší. Pro hraní ve 4K rozlišení v rámci Stadia Pro předplatného pak 35 Mb/s a výše. Pokud si nejste jisti kvalitou svého připojení, můžete si ho otestovat na této stránce, kde se rovnou dozvíte, jestli je vaše připojení pro streamování her dostatečně silné.
V našich končinách už naštěstí poskytovatelé internetu neomezují spotřebované množství dat, i přesto by vás ale datová nenasytnost Stadie měla zajímat v případě, že budete hrát na svém mobilním telefonu nebo tabletu a budete využívat mobilní data. Při hraní v rozlišení 720p (HD ready) spotřebujete až 4,5 GB za hodinu, při 1080p (full HD) až 12,6 GB a při 4K až 20 GB za hodinu.
Na svůj účet Google Stadia si můžete přiřadit téměř všechny hry velkých vydavatelů a velký počet nezávislých titulů. Obecně lze říci, že mimo konzolové exkluzivity se ve streamované podobě může objevit téměř cokoliv, protože vydavatelé tak získají další distribuční kanál pro své projekty. Např. podporu Google Stadia proklamoval francouzský Ubisoft ihned při jeho oznámení, a proto si na Stadii zahrajete třeba Assassin's Creed Valhalla nebo Immortals Fenyx Rising.
Na své si přijdou také fanoušci sportovních her (NBA 2K20, PGA Tour 2K21), akčních adventur (Red Dead Redemption 2, Star Wars Jedi: Fallen Order), mlátiček (Mortal Kombat 11, Samurai Shodown), soulsovek (Sekiro: Shadows Die Twice), stříleček (Doom Eternal, Serious Sam 4, Metro Exodus) či současných pecek (Cyberpunk 2077). Google Stadia se nebojí ani předběžných přístupů, takže si můžete vyzkoušet např. Baldur's Gate 3. Katalog nabízených her se postupně rozrůstá a jejich kompletní seznam si můžete prohlédnout na oficiálních stránkách.
• Update: 14. 7. 2020 • Autor: Filip Němec
Náhradní program zrušené E3 pokračuje, po akcích Xbox 20/20, PlayStation 5: Future of Gaming a Ubisoft Forward měla svou konferenci streamovací služba Google Stadia. Její knihovnu podporovaných her obohatí celkem 16 titulů, z nichž dvě patří mezi exkluzivity této streamovací platformy. Vedle toho pak Google konečně zprovoznil některé slibované funkce. Které to jsou a o jaké nové hry se jedná, zjistíte v článku, kde rovněž najdete záznam vysílání Stadia Connect.
Přečtěte si celý článek
• Update: 9. 4. 2020 • Autor: Filip Němec
Streamovací služba Google Stadia spustila bezplatně dostupnou verzi, při níž lze využívat její služby zdarma, stále je však třeba zaplatit jednotlivé tituly. Google zároveň pro všechny uživatele takzvaného Base předplatného připravil akci, díky které dostanou přístup k placenému Stadia Pro předplatnému na dva měsíce zdarma.
Přečtěte si celý článek
• Update: 5. 3. 2020 • Autor: Filip Němec
Po nákupu Typhoon Studios a založení vlastního studia v Montrealu Google opět rozšiřuje své řady. Nově vzniklé studio v Kalifornii Playa Vista povede Shannon Studstill, která byla produktovou ředitelkou předloňského hitu God of War a předtím působila například v Electronic Arts. Studio Playa Vista se má zaměřit na tvorbu velkých i malých exkluzivních titulů pro Google Stadia a také na spolupráci s dalšími vývojářskými studii.
Přečtěte si celý článek
• Novinka: 21. 2. 2020 • Autor: Jakub Němec
Podle mnoha odborníků na herní trh se budoucnost hraní rýsuje především v podobě streamovacích služeb. O tomto faktu se nás snaží přesvědčit nejen Google se svou službou Stadia, ale také Phil Spencer (sympaťák zodpovědný za herní sekci u Microsoftu, pravděpodobně navždy spojený s Xboxem), NVIDIA (výrobce karet a provozovatel služby GeForce Now) a další subjekty působící ve virtuálním prostoru. V loňském roce se nejvíce mluvilo o společnosti Google, která na podzim rozjela službu Stadia, která ovšem nebyla příliš dobře přijatá, o čemž si ostatně můžete přečíst v předešlých článcích.
Společnost ze Silicon Valley se nezalekla průměrných a někdy až negativních hodnocení a svou myšlenku o hraní na jakémkoliv přístroji, kdekoliv seženete dostatečně silné připojení k internetu, nevzdává. V současnosti se zaměřila na mobilní trh a vedle googlovských telefonů Pixel začala podporovat také vybrané stroje značky Samsung Galaxy (od třídy S8 a výše), Razer Phone (1 a 2) a hráčské telefony od Asusu vedené pod značkou ROG (Republic of Gamers) – výpis všech nově přidaných mobilů naleznete zde. Možná se to může zdát relativně velký posun, ale Google Stadia bledne vedle služby xCloud od Microsoftu, protože ta dokáže předávat streamovaný obraz z her téměř na jakýkoliv mobilní přístroj.
V současnosti to ovšem české hráče může nechat ledově klidné, protože Google Stadia prozatím funguje jen ve dvanácti zemích, mezi nimiž Česká republika nefiguruje. Doufejme, že až se Google rozhodne zavést do našich končin svou streamovací službu, bude v mnohem lepším stavu než nyní a bude mít mnohem širší portfolio podporovaných strojů. V opačném případě zřejmě zamíříme ke konkurenci z Nvidie nebo Microsoftu, popř. zůstaneme věrní klasickým počítačům a konzolím.
• Zdroje: community.stadia.com
• Novinka: 19. 1. 2020 • Autor: Filip Němec
Raul Rubio, CEO a kreativní ředitel Tequila Works, studia stojícího jednou z mála Google Stadia exkluzivit jménem Gylt, popisuje svou hru v rozhovoru pro magazín Game Industry jako „delikátní horor“, což je velmi zajímavý výběr slov. První majitelé Stadie by totiž toto slovní spojení použili spíše pro platformu Google Stadia jako takovou. Její start se totiž rozhodně nevydařil tak, jak si v Googlu přáli a spolu s nesplněnými sliby a technickými problémy Stadia nepůsobí jako inovativní leader na poli streamovacích služeb, jak se původně předpovídalo.
Rubio možná čekal, že se rozhovor bude točit více kolem jejich hry, novináře ale zajímá spíše platforma, na níž Gylt funguje. Rubio je ohledně služby Google Stadia velmi optimistický, nešetří slovy chvály, byť zároveň přiznává, že není zcela objektivní. „Nemůžu být objektivní, protože jsem byl uvnitř a vím o mnoha funkcích, které jsou super cool a ještě nejsou aktivní,” říká Rubio a dodává, že by v rozhovoru pokračoval třeba tak za rok, čímž možná nepřímo naznačil, kdy se zásadních novinek dočkáme.
„Lidé mají rozhodně právo na to se obávat. Je to nová technologie, z historického pohledu streamování nefunguje,“ začíná Rubio rozhovor trošku skepticky. Rychle však ale pokračuje, že podle něj nadešel ten správný čas, protože je tu vhodná technologie, jsou tu hráči a je tu i dostatek obsahu, o který se vedou „války“, čímž patrně myslí souboje o exkluzivity. Stadia má podle něj velký potenciál, jenž prozatím nenaplnila a připomíná, že na zlepšování služby se pilně pracuje. „Je tu pár funkcí, které vás naprosto ohromí,“ dodává Rubio, aniž by specifikoval, o co by mohlo jít.
„Je to můj osobní názor, ale je to jako začátek Steamu, lidé si tehdy stěžovali na to, že stahování trvá příliš dlouho, že se samo zastaví a cena je přitom stejná jako u krabicových her,“ přibližuje Rubio svůj pohled na aktuální situaci služby Google Stadia, která je, nutno říct, opravdu velmi podobná. Právě proto si Rubio myslí, že jednoho dne se podíváme zpět a lidé už nebudou chápat, proč jsme jednou streamování her tolik zpochybňovali. Nemyslí přitom výhradně na Stadii, ale streamování her obecně.
Jakkoli se nám zdá streamování her ve 4K rozlišení a 60 fps dnes stále jako něco, čeho v reálných podmínkách lze dosáhnout jen velmi těžko, je pravda, že s postupem technologií za několik málo let, třeba už jen díky rozšíření 5G sítě, může vypadat trh se streamovacími službami úplně jinak a skutečně se budeme možná divit, proč jsme dříve kupovali drahé herní stroje, když stačilo pouze předplatit jednu ze služeb a hrát třeba na tabletu. A kdekoli! Rychlost, s jakou probíhá adopce nových technologií, se stále zvyšuje, takže tomu tak skutečně jednou může být.
Rubio pak prozradil i několik informací ze zákulisí vývoje hry Gylt a spolupráce s Googlem. Jeho zástupci za ním přišli asi před dvěma lety a ze Stadie byl prý okamžitě nadšený. Nejvíce ho však překvapilo to, že Google – internetový gigant – po něm chtěl příběhovou hru bez online funkcí či multiplayeru. Spolupráci pak Rubio popisuje jako „velmi otevřený a upřímný dialog“ a šlo podle něj o vůbec nejhladší vývoj, jaký kdy ve studiu zažili.
Spolupráce s Googlem s sebou ale samozřejmě nese i jisté nevýhody. Jejich chlebodárce totiž sice zaplatil vývoj hry, ovšem cenou za to je exkluzivita pro Stadii, byť se hovoří o tom, že je pouze dočasná. Pokud je však exkluzivita pomyslnou cenou, jež studio muselo „zaplatit“, daní za věrnost Stadii je pak to, že fanoušci studia Tequila Works, které se proslavilo zejména plošinovkou Rime, si pro zahrání jejich nového titulu musí pořídit právě službu Google Stadia.
Jak sám Rubio přiznává, druhou stranou mince je také to, že se zavázali úplně nové technologii, množina potenciálního obecenstva je tak velmi malá a člověk začíná v takovém bodě chápat rozhodnutí Microsoftu prozatím nedělat žádné exkluzivity pro Xbox Series X. Možná uděláte něco opravdu skvělého, ale díky právě startující platformě je váš dosah hodně malý.Jestli je ale někdo, kdo podobné technologie má šanci dotáhnout do fungujícího stavu, jsou to právě firmy jako Google nebo Microsoft se svojí konkurenční streamovací službou xCloud. Google ve svém snažení neustává a vedle vylepšování technologie pracuje i na své dost možná největší nevýhodě, a tou je samozřejmě obsah, v tomto případě hry. V minulé novince jsme například informovali o koupi studia Typhoon Games, autorech Journey to the Savage Planet, a dá se očekávat, že nejde o poslední akvizici.
Situace na poli exkluzivních Stadia her by se navíc měla brzy zlepšit, alespoň to tak slibuje Google. Do poloviny letošního roku totiž má vyjít více než deset titulů, které se premiérově ukáží pouze na Stadii. O jejich názvy se už však Google nepodělil. Zároveň podle Googlu do konce roku rozšíří knihovnu Stadie více než 120 titulů, což už by byla slušná nabídka. V příštích třech měsících dostane tato služba také podporu 4K rozlišení při hraní v internetovém prohlížeči a další „asistenční“ funkce. Současně se také máme dočkat podpory dalších Android telefonů.
Služba Google Stadia je v provozu od 19. listopadu, vyzkoušet ji ale zatím mohou pouze majitelé tzv. Founders edice, přičemž první zážitky se pohybují na škále od „technologická katastrofa“ až po „funguje to překvapivě dobře, ale musíme si počkat“. Nic jiného než čekat nezbývá především nám z České republiky či Slovenska, kde služba Google Stadia ještě není oficiálně dostupná.
• Zdroje: Game Industry, community.stadia.com
• Novinka: 3. 1. 2020 • Autor: Filip Němec
Při našich redakčních debatách o budoucnosti hraní se řeč vždy stočí ke streamovacím službám a podobně jako u jiných herních platforem i zde nakonec narazíme na to, že tím hlavním jsou hry. V tomto směru z trojice Google Stadia, Microsoft xCloud a PlayStation Now nejvíce zaostává právě streamovací služba od Googlu a její představitelé si to evidentně uvědomují. Google potřebuje co nejrychleji své vlastní exkluzivní tituly a nejefektivnějším řešením je koupě již fungujících vývojářských studií. Ostatně stejnou cestou se vydal také Microsoft, který v posledním roce koupil například studio Playground Games (série Forza Horizon), Obsidian Entertainment (The Outer Worlds, Fallout: New Vegas) nebo Ninja Theory (Hellblade: Senua's Sacrifice).
Google tak do divize Stadia Games and Entertainment začlenil Typhoon Studios. Vývojáři aktuálně pracující na survival adventuře Journey to the Savage Planet sice byli malým nezávislým studiem, u kormidla však najdeme zkušená jména, která stojí za tituly jako je Far Cry 4, nebo Assassin's Creed 3. Odkoupení studia ale nebude mít na vydání Journey to the Savage Planet žádný vliv, vydavatelem je stále společnost 505 Games a dokonce zatím není ani vůbec jisté, že se tento titul objeví na Stadii.
Aktuálně má tato streamovací platforma pouze jedinou exkluzivitu, kterou je sice zajímavá a povedená, přesto ale v rámci letošních her nevýrazná adventura Gylt. Protože však Google Stadia funguje zatím pouze pro malý okruh uživatelů, i Gylt se možná v příštím roce podívá na jiné platformy. Připomeňme, že divizi Stadia Games and Entertainment vede Jayde Raymondová, která si udělala jméno především díky svému působení v Ubisoftu, odkud spolu s ní přešlo i několik dalších zaměstnanců.
Budování herní platformy s vlastními exkluzivními tituly je však běh na dlouhou trať, a pokud se má závod mezi Google Stadia a Microsoft xCloud odstartovat na plno už v roce 2020, zatím to vypadá, že i v roce nadcházejícím bude mít Microsoft navrch. Můžeme tak očekávat, že nejde o poslední nákup herního studia. Jade Raymondová v rozhovoru pro magazín Game Industry prohlásila, že jejich cílem je vytvořit hned několik first-party studií. Toho docílí buďto lákáním jednotlivých vývojářů do divize Stadia Games and Entertainment nebo ještě lépe nákupem celých již fungujících týmů.
• Zdroje: Google Stadia blog, Game Industry, The Verge, US Gamer
• Novinka: 25. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec
Schovejte šampaňské, revoluce se nekoná, tedy alespoň prozatím. Všichni, kteří čekali, že společnost Google svou streamovací službou Stadia přinese do našich obýváků tu nejlepší interaktivní zábavu současnosti bez ohledu na výkon našich strojů, musí své nadšení ještě chvilku odložit a přemýšlet, zda nevyužijí služeb Xboxu či PS4 v omezenějším měřítku. Pro Českou republiku to platí určitě, protože Stadia si k nám cestu ještě nenašla a podle všeho si na ni ještě nějaký pátek počkáme. Ostatně bychom asi byli na štíru s internetovým tokem dat. Recenzenti z novinářské sféry, jejichž kvalitu připojení by většina z nás mohla závidět, si v proklamovaných 4K sice zahráli, avšak obraz nejen že se občas trhnul, ale při akčních pasážích se škubal o poznání více.
Samozřejmostí je tak připojení přes kabel, na Wi-Fi rovnou zapomeňte. Zpožděná odezva se objevovala i po snížení nároků na rozlišení, především u stříleček typu Destiny 2 (proč proboha dávali jako startovní hru FPS, která potřebuje bleskové reakce?!) se hráči docela trápili. K tomu se váže trefná poznámka: při hraní na ovladači se nedostatky v plynulosti zobrazení tak neprojevují, protože pomocí páček nemůžete vyvinout takovou rychlost jako s myší v ruce. Chytré algoritmy tak mohou snadněji odhadnout, kam bude směřovat váš pohyb a daný prostor si „přednačíst“, což u střelců s klávesnicí a myší rejdících zběsile po obrazovce tak snadno nejde a dochází k výpadkům fps.
Kvalita streamování ovšem není jediným neduhem, kterým Google Stadia trpí. Všeobecný nesouhlas provází nutnost platit samotnou službu (pokud chcete kvalitnější obraz) a přitom ještě nakupovat do knihovničky jednotlivé hry, jichž při spuštění služby nebylo nijak závratné množství, o čemž jste již mohli číst v našich předchozích zprávách. Navíc samozřejmě nemáte přístup k datovým souborům, takže na nějaké módování můžete rovnou zapomenout. Asi se tak shodnu s valnou většinou recenzentů, že spuštění Stadie, ač dlouho připravované, bylo stále ještě uspěchané. Především nedostatek titulů a z počátku špatně (resp. neprůhledně) představovaná forma vlastnictví/pronajímání her prokázaly Stadii špatnou službu.
Hodnocení služby Google Stadia zřejmě lidem ze Silicon Valley neudělalo tolik radosti, jak čekali, ale ne všechno dopadlo úplně zle. Novináři si pochvalují ovladač, jenž se podle všeho povedl a především se při hraní s ním redukují problémy s odezvou. Některé novináře překvapila také kvalita grafiky, u níž čekali, že bude mnohem více „osekaná“, aby se zjednodušil přenos dat po síti. V každém případě leží před tvůrci Stadie hodně práce, kterou je třeba vykonat, aby se uspokojili nároční fanoušci, kteří mohou být zlákáni dalšími streamovacími službami od konkurence (nejnověji Amazon, hlavně však xCloud od Microsoftu), jež se může z nedostatků Stadie poučit.
Novináři tak víceméně stále doporučují hrát na svých vlastních domácích strojích a dát Googlu ještě čas na optimalizování zážitku, protože pro „Stadiu ještě nepřišla vhodná doba“ (Kotaku). Forbes dokonce kritizuje Stadii jako „technickou katastrofu“, zatímco v Gamespot jsou v hodnocení opatrnější a říkají, že „Stadia je zatím ještě daleko za očekáváním“ a web IGN hlavně poukazuje na nedodržení řady závazků slíbených při spuštění. Pokud se u recenzí Stadie chcete zasmát, doporučuju hledat názory youtuberů, kteří si (možná až moc účelově) servítky opravdu neberou. Uvidíme, jak dlouho bude Googlu trvat, než svou službu odladí k dokonalosti. Možná budeme ještě rádi za pozdější launch u nás, jelikož bychom tak mohli dostat kvalitní produkt stejně jako např. v podobě nedávno spuštěné české verze Netflixu.
• Zdroje: PC Gamer, Kotaku, Forbes, Gamespot. IGN
• Novinka: 18. 11. 2019 • Autor: Filip Němec
Při oznámení Google Stadia se z této streamovací služby stal do jisté míry (z velké části díky marketingu samotného Googlu) spasitel streamování her, který nás vezme za ruku a povede do zářivé budoucnosti, kde není třeba výkonných herních strojů. S přibývajícími týdny a měsíci však hráči stihli vystřízlivět. Ukázalo se totiž, že streamovací služby obecně budou z počátku bojovat zejména s nedostatečně silným internetovým připojením a jejich nástup nebude tak rychlý, jak mnozí očekávali. Google Stadia se 19. listopadu dočká oficiálního spuštění, nicméně jen pro vybrané země a vybrané hráče (majitele tzv. Founders edice), takže ve své podstatě se jedná o neveřejné testování, v jehož fázi je aktuálně také konkurenční služba Project xCloud.
Možná ale právě proto, že Google tuto fázi pojmenoval jako spuštění služby, se nad jejím obsahem a možnostmi vznáší oblak nespokojenosti a nesplněných slibů. V čem je problém? Jde zejména o nabídku her, která právě při pohledu na konkurenční xCloud bledne závistí tak moc, že postavit ji proti bílé zdi, nebyla by ani vidět. Za druhé to pak je velké množství chybějících funkcí, které dříve Google sliboval. Pojďme ale na vše hezky postupně.
V současnou chvíli nabízí Google Stadia dvanáctku titulů, mezi kterými není žádná hra, jež by vás vyloženě donutila do této služby investovat. Seznam, který vidíte níže, sice obsahuje Red Dead Redemption 2, ale tento titul je na konzolích dostupný od října loňského roku a na PC od 5. listopadu. Stadia má pouze jednu exkluzivitu, kterou je velmi zajímavá a povedená adventura Gylt, ale se vší úctou rozhodně nejde o žádný „systém seller“.
(Update) – Google Stadia nakonec v rychlosti zvýšila číslo z 12 na 22. Day 1 launch bude tedy obsahovat i hry, jako jsou třeba Final Fantasy XV, NBA 2k20, Rage 2 a nebo Attack on Titan: Final Battle 2.
Hry dostupné při spuštění Google Stadia:
Problém pak prohlubuje fakt, že nabídka launch titulů byla původně větší. Z dříve avizovaných her jsou bohužel v současnosti nedostupné tyto tituly: The Crew 2, Destoy All Humans, Doom, The Elder Scrolls Online, Power Rangers: Battle for the Grid, Windjammers 2 či Superhot. Upozornit je třeba nejen na to, že zákazníci nedostali to, co jim bylo původně za jejich peníze slibováno, ale rovněž i na přítomnost méně atraktivních titulů, jako je Doom z roku 2016. Ten stejně jako množství dalších her zrovna nepůsobí neodbytné nutkání si službu pořídit, bez ohledu na nesporné kvality.
Lze samozřejmě namítnout, že žijeme ve svobodném světě a Stadii si může pořídit ten, komu dává smysl a kdo si z nabízených her vybere. Aktuálně však největší problém vidím právě v tom, že hraní na Stadii moc smysl nedává. Obchodní model Stadie totiž není totožný s xCloudem nebo PlayStation Now. Pokud vám stačí hraní v rozlišení 1080p, za předplatné Stadia base nezaplatíte ani korunu, pro hraní ve 4K s HDR už ale musíte pořídit Stadia Pro předplatné za 9,99 dolarů měsíčně. Tím však dostanete pouze přístup ke službě jako takové, zaplatit pak je totiž třeba i za hry samotné.
Pokud se tedy budete chtít pustit do hraní například Red Dead Redemption 2 ve vyšším než full HD rozlišení, zaplatíte za předplatné Stadia Pro a ještě si budete muset pořídit hru samotnou, v tomto případě za plnou cenu, tedy 60 dolarů (hry na Google Stadia budou stát stejně jako na kterékoli jiné platformě). Onen zakopaný pes pak tkví v tom, že si koupíte hru za plnou cenu, ale na rozdíl od jiných služeb ji nebudete vlastnit. Nedostanete krabičku s diskem, dokonce ani nebudete mít její digitální kopii. Zakoupíte si pouze právo daný titul hrát a ještě ke všemu si budete muset připlatit, pokud si ji budete chtít užít ve 4K rozlišení.
Samozřejmě se dá protestovat, že ona přidaná hodnota tkví v tom, že díky Stadii si danou hru budete moci zahrát prakticky kdekoli (kdekoli, kde je dostatečně silné internetové připojené)... nicméně i zde může s argumenty přiskočit Project xCloud. V této službě totiž pouze zaplatíte jedno předplatné, a jaké tituly, kdy a v jaké míře budete hrát, už je na vás. Microsoft navíc na Xbox X019 v Londýně oznámil, že xCloud se posléze spojí s digitální půjčovnou Xbox Game Pass, což zajistí přívětivou cenu i bohatou nabídku her. Současný stav je pak takový, že xCloud nabízí již nyní více než 50 her, ke kterým mají testeři přístup zdarma. V budoucnu se očekává cena kolem 15 dolarů za měsíc.
Z tohoto pohledu to tedy zatím vypadá, že nyní i v budoucnu bude mít navrch řešení od Microsoftu, promluvit nicméně do tohoto boje může prvek možná nejzásadnější, a to je technické zvládnutí obou služeb. Microsoft sice vyráží do boje vyzbrojen velmi výkonnými Azure servery, ale datacentra Googlu po celém světě jsou přeci jen jiný arzenál. Bude to ale stačit?
Nejsou to ale jen hry, které Stadii chybí již na startu. Google na Redditu potvrdil, že některé slibované funkce zatím nejsou dostupné. Mezi ně patří například Stream Connect, State Share a Crowd Play, funkce, jež zjednodušeně řečeno umožní připojit se do hry někoho dalšího a hrát společně. Stejně tak chybí systém achievmentů, u kterého je zajímavé to, že Stadia aktuálně vaše úspěchy zaznamenává, avšak není schopná vám je jakkoli zobrazit. Tato funkce by však měla být dostupná „krátce po spuštění služby“.
Podobně matoucí je nemožnost využít Chromecast Ultra k hraní her, přestože i tato možnost byla slibována. Navíc zatím nefunguje funkce rodinného sdílení obsahu, kdy v rámci jednoho zařízení budou moci zakoupené tituly hrát ostatní členové rodiny na svých profilech. Tato funkce by měla být dostupná začátkem roku 2020. Zklamáním je také buddy pass, díky kterému je možné darovat komukoli předplatné na tři měsíce, aby mohl hrát s vámi. Tento buddy pass měli obdržet všichni majitelé tzv. Founders edice, zatím se tak ale bohužel nestane.
Uživatelé na Redditu také zmiňují problémy s doručením objednaného hardwaru, jako je právě zmíněný Chromecast či Stadia controller. Mimochodem i v tomto směru zatím konkurenční xCloud vítězí, kromě Xbox ovladače totiž Microsoft oznámil podporu periferií od jiných výrobců, mimo jiné dokonce DualShocku 4, který lze pořídit levněji, než Stadia ovladač. Na téma problematického doručování Andrey Doronichev, produktový ředitel Google Stadia, řekl: „Pohybovat atomy je o něco komplikovanější a méně předvídatelné než pohybovat bity,“ čímž se současnou situaci snažil možná trochu nešikovně omluvit.
Start služby Google Stadia tak prozatím nevyznívá vůbec pozitivně a nabízí se otázka, na koho Stadia míří. Hardcore hráče neosloví slabá nabídka her a možná dokonce odradí nemožnost daný titul vlastnit (ať už fyzicky či alespoň digitálně), zatímco příležitostné hráče, kteří si na krabičky tolik nepotrpí, zase Stadia nedokáže zaujmout vysokou cenou, kterou tvoří nejen předplatné a plná cena za danou hru, ale v případě hraní mimo domov také připojení k internetu s velkým či žádným FUPem.
• Zdroje: Reddit, Kotaku, Arstechnica
• Novinka: 12. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec
Hned z kraje novinky se musím egoisticky poplácat po ramenou, protože jsem odhadoval, že pokud vyjde jedna z nejlepších her loňského roku Red Dead Redemption 2 na stolní počítače, bude se to vázat na spuštění služby Google Stadia. Sekl jsem se jen o pár dní, ale myslím, že pobídky ze Silicon Valley směrem ke studiu Rockstar byly dost velké. Jsem zvědavý, jak se nejmodernější stroje (dle slov Googlu) popasují s náročným portem kovbojské akční adventury, která při svém spuštění na PC fanouškům moc radosti nepřinesla. Třeba jsem ale zbytečně skeptický a hráči platící nejvyšší poplatky si přes Stadiu vychutnají maximální rozlišení a všechny grafické finesy.
Spolu s Red Dead Redemption 2 se dočkáme tuctu titulů ze všech herních žánrů. Už dopředu byl ohlašovaný řecký opus Ubisoftu Assassin’s Creed: Odyssey, na němž se služba zkoušela, a kompletní verze Destiny 2 (tedy v rámci práv Activisionu). K nim se připojila trojice dobrodružství restartovaného Tomb Raideru, 3D logický puzzle Kine, rytmický Thumper, rozjuchaná taneční arkáda Just Dance 2020 a mlátičky Samurai Shodown a Mortal Kombat 11. Google Stadia si připravila také speciality v podobě exkluzivních titulů, z nichž při spuštění dostala přednost hororová adventura Gylt od tvůrců RiME či Deadlight z Tequila Softworks (vztekle a tiše závidím v koutě).
Dvanáctka titulů při spuštění služby Google Stadia se nezdá moc (a podle mě je to dost málo), ale do konce roku se vlastníci streamovací platformy zavázali zprovoznit ještě dalších čtrnáct projektů, z nichž vyčnívají kvalitní hry jako Borderlands 3 či Metro Exodus, ale také (pro mnohé) propadáky letošní sezóny Ghost Recon: Breakpoint a Wolfenstein: Youngblood. V jejich stínu se schovávají také Rage 2, Final Fantasy 15, Attack on Titan 2: Final Battle či Dragonball Xenoverse 2. Mimo ta největší jména současné scény se šťastlivci se silným připojením připraví na NBA 2K20, Trials Rising, Football Manager 2020 či Grid.
Mezi oznámenými tituly se objevila také izometrická mlátička Darksiders Genesis, kterou si tak budou moci plátci služby Google Stadia zahrát na televizní obrazovce s gamepadem v ruce již letos, zatímco vlastníci konzolí musí čekat až na začátek roku 2020. Nakonec tedy bude k průběžnému hraní více než dost různorodého materiálu. V redakci jsme docela napjatí, jak se nápor uživatelů projeví na kvalitě streamovaného obrazu her a délce odezvy u akčních titulů, o čemž vás samozřejmě budeme obratem informovat. Google Stadia startuje ve vybraných zemích již 19. listopadu, dočkáme se revoluce v hraní her?
• Zdroje: Polygon
• Novinka: 29. 10. 2019 • Autor: Filip Němec
Google to se svou streamovací službou Stadia myslí opravdu vážně. Jak totiž již dříve slíbil, otevírá své vůbec první herní studio. Prostřednictvím blogového příspěvku to oznámila Jade Raymondová, vedoucí Stadia Games and Entertainment studia, která dříve pracovala pro Ubisoft a založila například vývojářský tým Ubisoft Toronto. Nově vzniklé studio má produkovat „exkluzivní a originální obsah v rámci rozmanitého portfolia her napříč všemi oblíbenými žánry“. Raymondová v prohlášení rozhodně nešetří ambiciózními plány, Stadia Games and Entertainment má totiž za cíl nebýt jen průměrným studiem. Na svět plánuje přivést ambiciózní, vtahující a poutavé hry.
Za zmínku stojí zejména snaha „změnit způsob, jakým jsou hry vytvářeny“, ať už tím Raymondová myslí cokoli. Do svého týmu chce přitom nabírat jen ty nejlepší vývojáře. To znamená, že v současnou chvíli se ještě na žádné hře nepracuje, a pokud náhodou bydlíte v Montrealu (nebo by vám nevadilo dojíždět/dolétat), můžete se přihlásit na jednu z dvaceti vypsaných pracovních pozic. Raymondová později pro magazín GameIndustry prozradila, že Google plánuje v budoucnu vytvořit ještě další studia. Zde už ale tak sebevědomě nepůsobila, prý se totiž z počátku zaměří na menší hry v indie stylu a na ty velké, jež mají plně využít možnost cloudu, se máme těšit až později.
Připomeňme, že Google minulý týden oznámil spuštění Google Stadia. To je naplánováno na 19. listopadu, avšak pouze pro ty, kteří si streamovací službu již dříve předobjednali. Podrobněji jsme se tomuto tématu věnovali v předchozí novince.
• Zdroje: IGN, GameIndustry, Google blog
• Novinka: 21. 10. 2019 • Autor: Jakub Němec
Nechť fanfáry zní, Google Stadia oznámila svůj ostrý start na 19. listopadu. Jenže některým hráčům se do oslavných tónů mísí falešné melodie zklamání a deziluze. Vyzkoušet zahrát streamované tituly, o jejichž složení jsme vás informovali ve starších novinkách, si totiž prozatím mohou jen vlastníci Founder’s Edition, popř. do obchodů přicházející Premiere Edition, ve vybraných zemích. Opatrnost společnosti Google se dá pochopit, chce ověřit stabilitu systému na menším počtu hráčů, což mají zaručeno. Nároční hráči platící relativně velké peníze (129 dolarů opravdu není lidovka) budou určitě vyžadovat královské zacházení.
Uvidíme, jak se Googlu bude dařit uspokojovat jejich nároky, jež budou z velké části záviset také na rychlosti a stabilitě připojení uživatelů. Jak se rozepsal v obsáhlé novince kolega Filip Němec, v některých zemích nemusí být streamování žádný med, s přihlédnutím k ceně dat nad povolený limit. Možná se hráči nechají ukonejšit řadou dostupných titulů, z nichž některé mají punc exkluzivity. Ostatní zájemci si na jejich vyzkoušení budou muset nejméně čtvrt roku počkat, protože Google oznámil, že obyčejní uživatelé se ke službě Stadia dostanou až na začátku roku 2020. Do té doby zřejmě budou zaměstnanci jedné z největších internetových firem dolaďovat detaily, aby uspokojili co nejvíce potenciálních zákazníků.
Launch streamovací služby Google Stadia určený na 19. listopadu budeme bedlivě sledovat a podrobně vás s ním seznámíme, takže hlídejte naše stránky. Uvidíme, kdy se hraní na vzdáleném hardwaru dostane také do České republiky. Máte svůj tip?
• Zdroje: Gamesradar
• Novinka: 19. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec
Mezi dříve oznámené projekty jako Doom Eternal, Borderlands 3 nebo Gods & Monsters se přidala řada známých jmen, mezi nimiž nechybí vyhlížený Cyberpunk 2077, jehož tvůrci si pochvalovali, že jejich technicky náročnou hru si nyní budou moci užít všichni hráči bez rozdílu. Zároveň poodhalili roli Silverhanda ve vývoji příběhu a ukázali několik neviděných záběrů z automobilových honiček. Novými materiály se pochlubil také ubisoftí projekt Watch Dogs: Legion, v nichž se vám představily nové postavy se svými charakterovými přednostmi (či vadami, jak ukázal muž, který může kdykoliv zemřít na infarkt).
Jinak se prezentace Google Stadia zaplnila hlavně známými trailery na již vydané či brzy očekávané tituly jako námi velebný Mortal Kombat 11, Samurai Shodown, Grid, Destroy All Human!, Superhot, Farming Simulator 19, Darksiders: Genesis či Destiny 2: Shadowkeep. Mezi horkými novinkami se objeví také Elder Scrolls Online: Elsweyr a exkluzivně pro Stadii Orcs Must Die! 3, v němž se objeví hordy až o pěti stech zlobrů. My v České republice si ovšem můžeme stýskat, protože se naše domovina nezapojí do první vlny streamování her podle Google.
• Zdroje: Vlastní
• Novinka: 9. 8. 2019 • Autor: Filip Němec
Streamovací služba Google Stadia se po svém oznámení profilovala jako spasitel všech hráčů, kteří nechtějí investovat do výkonného PC či stolních konzolí a dají přednost před kupováním fyzických kopií digitálnímu předplatnému. Čím více toho však o službě víme, tím větší jsou pochyby. Achillovou patou všech streamovacích služeb je samozřejmě rychlost připojení, Google však slibuje, že na 60fps a rozlišení 720p (HD ready) postačí přípojka s rychlostí 10 Mbps, což není v našich končinách zase až tak nereálné číslo. Pro 4K HDR a nejkvalitnější zvuk už však Google Stadia bude vyžadovat 35 Mbps a to už lze i ve větších městech stále označovat za hudbu budoucnosti.
Co se však jako problém začalo řešit až posléze, je datový limit (FUP), kterým poskytovatelé internetového připojení limitují stažená data pro jednotlivé přípojky. Magazín GameInformer vypočítal, že hraní na plné detaily, tedy 4K HDR a 60fps, spotřebuje 1TB dat po zhruba 65 hodinách hraní a právě 1TB je měsíční limit u největšího amerického poskytovatele internetového připojení. A netřeba asi zmiňovat, že kromě 65 hodin hraní Mortal Kombat 11 chcete stahovat i jiná data. Rychle tak vznikla překážka, se kterou Google jako takový vlastně ani nemůže příliš bojovat, pokud zázračně nepřijde na způsob, jak data ještě více komprimovat.
Magazín GameSpot se na tento problém zeptal přímo Phila Harrisona, viceprezidenta a generálního manažera Googlu, který však v datových limitech internetových poskytovatelů nevidí příliš velký problém. Firmy prý zareagují na poptávku a upraví své služby. „Poskytovatelé internetového připojení mají výraznou historii toho, kdy byli vždy o krok napřed před zákaznickými trendy a když se podíváte na historii datových limitů na tom malém počtu trhů – a skutečně jich je opravdu málo – kde datové limity mají, po čase se díky streamování a stahování hudby postupně datové limity zvýšily,“ řekl Harrison pro GameSpot.
Zatímco v USA, kde na mnoha trzích právě tyto datové limity mají, (viz. největší americký poskytovatel Comcast), je vyjádření Phila Harrisona bráno přinejmenším jako nepochopení prosté reality, například poskytovatelé v České republice většinou žádné datové limity nemají. Samozřejmě se tu ale bavíme pouze o internetovém připojení pro domácnosti a Google zmiňuje jako jednu z výhod Stadie hraní na všech zařízeních, tedy telefonech nebo tabletech, kde už je v případě hraní mimo domov prostřednictvím mobilních dat nebezpeční malého FUPu reálným problémem, stejně jako rychlost připojení. Zajímavým příslibem do budoucna by mohla být 5G síť, zatím však ale nejde o nic, na co se v nejbližší době můžeme těšit u nás.
Pojďme ale k ještě závažnějšímu tématu, a tím je cena a nabídka her. Kdo totiž původně viděl v Google Stadia alternativu pro Microsoft xCloud, kdy za fixní měsíční poplatek dostaneme neomezený přístup k velkému množství her, spletl se. Google potvrdil, že služba nabídne dvě formy předplatného, přičemž za Stadia Base nezaplatíte ani korunu, zároveň si však nezahrajete v lepším rozlišení než je 1080p a 60fps. Za Stadia Pro pak zaplatíte 9,99 dolarů měsíčně a hraní si budete moci užít ve 4K HDR rozlišení, 60fps a 5.1 surround zvukem.
Současně pak s předplatným Stadia Pro dostanete zdarma vybraný obsah, prozatím však víme pouze o Destiny 2. To zní jako zajímavá nabídka, je však vhodné zmínit, že Destiny 2 přešlo na Free to Play režim, kdy základní hru a první dva přídavky lze hrát zcela zdarma. Zaplatit si musíme za DLC Warmind a také Shadowkeep, vycházející v září. Jde tak v jistém ohledu o klamavou reklamu, Stadia totiž nabízí „zdarma“ hru, která je dostupná i na jiných platformách volně ke stažení. Skutečně zdarma je tak pouze rozšíření Warmind a týkat by se to také mělo blížícího se Shadowkeep.
Trnem v oku pak může být skutečnost, že bez ohledu na to, jaké předplatné zvolíte, vždy si budeme muset jednotlivé tituly zakoupit. Pokud tedy budete chtít hrát ve 4K rozlišení, zaplatíte 9,99 dolarů měsíčně plus za vybranou hru. Bude taková koupě v něčem výhodnější? Nebude. Hry v rámci Google Stadia budou stát stejně jako na jiných platformách a Phil Harrison v rozhovoru pro Eurogamer vylíčil svůj údiv nad tím, proč by vůbec měly být hry na Google Stadia levnější.
„Hodnota, kterou za hru na Stadii dostanete, je to, že ji můžete hrát na jakékoli obrazovce – televizi, PC monitoru, notebooku, tabletu nebo telefonu,“ řekl Harrison redaktorům Eurogameru. Celou filosofii pak podložil tím, že Stadia verze jakékoli hry může být tou nejlepší verzí (myšleno především graficky), jaká bude aktuálně k mání, čímž naráží na to, že hardware serverů Google Stadia bude průběžně obměňován za lepší, o což se hráči nebudou muset vůbec starat. Celou tuto myšlenku však začal slovem „teoreticky“, což ještě více prohlubuje naši skepsi.
I kdyby totiž servery Googlu byly extrémně výkonné, v cestě bude stát limitující internetové připojení, které se bude muset vyrovnat s prodlevou serverů a dalšími problémy. Je tak přinejmenším diskutabilní, jestli je vůbec možné v nejbližší době i při vysokém výkonů Google serverů dodat špičkový herní zážitek. S cenou her pak souvisí také řešení vlastnictví. Cena nabízených titulů totiž prý bude obvyklá. Nevíme však, jestli je tím myšlena cena fyzických kopií či digitálních, v obou případech je ale obvykle, že se kopie hry automaticky stává naším vlastnictvím. Bude to tak i v případě Stadie? Co se stane, když Google nebo distributor stáhne hru z nabídky? Další podobné otázky týkající se vlastnictví zůstávají zatím nezodpovězené.
Na mnoho otázek nám odpoví až plnohodnotný provoz Google Stadia a jeho srovnání s běžným hraním a dalšími streamovacími službami. Největším soupeřem je aktuálně Microsoft xCloud a z posledních zahraničních srovnání vychází služba od Microsoftu o něco lépe, a to zejména díky lepší odezvě. Google Stadia bude spuštěna už letos v listopadu, avšak pouze pro majitele tzv. Founders edice. Štěstí pak budou mít obyvatelé 14 zemí, včetně USA, Kanady, Německa, Francie nebo Itálie. Česká republika v první vlně bohužel není, snad bychom se však mohli objevit hned v té další, která je naplánovaná na rok 2020. Další várku informací můžeme očekávat už tento měsíc na Gamescomu v Kolíně nad Rýnem, kde má Google odhalit další novinky.
• Zdroje: EuroGamer.net, IGN, Game Informer, Google blog, TechCrunch
• Novinka: 6. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Hraní přes vzdálený hardware pomocí cloudové služby Google Stadia podle všeho nebylo rozsáhlým vtípkem vývojářů, ale opravdu k němu dojde. Než se dostaneme ke specifikacím jednotlivých variant, které si můžete zakoupit, začneme tím nejdůležitějším pro samotné hráče a tedy … hrami. Kdo se bál, že Stadia nenabídne moc titulů, jež by si přes ni mohl zahrát, byl asi z prezentace Googlu hodně příjemně překvapen. V seznamu her se objevují současné pecky jako The Division 2, Mortal Kombat 11, Metro Exodus či Destiny 2, ale také mnoho prozatím připravovaných projektů.
Asi všichni milovníci nostalgicky izometrických RPG uslintnuli při potvrzení Baldur’s Gate III (včetně většiny naší redakce, teda až na ty čistě konzolové…), který se prezentoval krátkým CGI filmečkem s chapadlovitým mozkožroutem v hlavní roli. Nyní se naplno rozjíždějí spekulace, kdy se vysněný titul od studia Larian dočká svého vypuštění mezi hráče. Bude to již při spuštění Google Stadia, připraví se k tomuto datu pouze Early Access verze nebo dojde k dokladu? Ať už bude realita jakákoliv, hra mého dětství se dočká po dlouhých letech dalšího dílu, takže mlčím a čekám. Napjatě čekám.
Aby na sebe nestrhl všechnu pozornost pouze Baldur’s Gate III, tak se musím zmínit o atmosférické skákačce Gylt, jež mi vrátila pocity prožívané u Little Nightmares. Jen tak mimochodem se mihly záběry spin-offu Darksiders: Genesis, Wolfenstein: Youngblood, Borderlands 3 či zběsilosti Get Packed. Celkově se zatím můžeme těšit na desítky titulů od všech větších vydavatelů. Electronic Arts a Rockstar svůj příspěvek ještě neohlásily, ale představte si, že by mohla nastat situace, že si díky Google Stadia zahrajete na PC Red Dead Redemption 2. To by byla exkluzivita jako blázen (a pro mnohé splněný sen), která je zatím pouze mým malým spekulačním příspěvkem do již tak rozvášněné debaty (všechny hry pěkně shrnuje tento článek serveru Game Informer)
Základní informace o technických aspektech vám již přinesl můj kolega Filip ve svém rozsáhlém článku při prezentaci Google Stadia na game Developers Conference, takže si zopakujme, že k hraní vám bude stačit jen ovladač, zařízení s obrazovkou a pořádné připojení. Na snímkování 60 fps v rozlišení 720p se stereozvukem budete potřebovat stabilní připojení 10Mbps, zatímco fajnšmekři vyžadující 4k HDR video s 5.1 Surround zvukem musí někde schrastit přípojku s výkonem 35 Mbps, což při realistickém pohledu není v našich končinách vůbec pěkné číslo (hlavně mimo větší města).
Tím se ovšem prozatím ani nemusíme trápit, protože Česká republika není mezi vybranou čtrnáctkou států, v nichž se bude Google Stadia v listopadu rozjíždět. Mezi vyvolenými najdeme silné trhy USA, Velké Británie, Německa, Francie a Kanady, k nimž se připojí státy se silným internetovým připojením: Belgie, Finsko, Dánsko, Irsko, Itálie, Nizozemí, Norsko, Španělsko a Švédsko. O přidání dalších zemí nepadlo ani slovo, takže na své zařazení budeme čekat stejně jako třeba Polsko, které si na počítačovém hraní hodně zakládá. Snad v roce 2020 padne oko všemocného Googlu také na naši vlast.
V současnosti si můžete pořídit přednostní přístup do cloudové herní služby koupí početně omezeného tzv. Stadia Founder’s Edition za 129 dolarů obsahující Chromecast Ultra pro streamování do televize, ovladač Stadia Controller v modré barvě, tříměsíční přístup k vzdálenému hardwaru Googlu pro vás a jednoho kamaráda, kompletní sérii Destiny včetně všech DLC a také přednostní výběr jména v rámci streamovací služby. Poplatek za užívání služby Stadia Pro bude činit 9,99 dolarů, v jejichž rámci dostanete Destiny 2 se všemi přídavky (a možná další hry v budoucnu), ale ostatní hry bude nutné dokoupit. Google Stadia se tak svým způsobem profiluje jako další místo prodeje her.
Jestliže budete chtít využívat pouze výkonné železo Google a hrát na něm vlastní hry, tak se myslelo také na vás. Balíček Stadia Base ovšem nemá určenou cenu (zdarma asi nebude), takže musíme počkat, co si na nás vývojáři připraví. Nevím, jak vidíte budoucnost cloudového hraní vy, ale já musím přiznat, že mě dnešní oznámení docela nahlodalo. Škoda, že na zapojení do služby musí střední Evropa ještě chvilku počkat.
(Aktualizováno 01:02, 7. 6.) Jenže není všechno zlato, co se třpytí, jak říká klasik. Google se během prezentace vyhýbá citlivému tématu, které například v našich končinách velmi zamává s konečnou cenou, již za hraní přes cloud zaplatíme. Ono je sice fajn, že měsíční poplatek činí okolo 250 korun, jenže k tomu musíte připočítat cenu za datové služby dle ceníku svého poskytovatele. Redaktoři webu Game Informer propočetli, že v USA si hraní na plné detaily užijí asi 65 hodin za normální cenu a po překonání jednoho terabytu dat musí zaplatit dalších 50 dolarů (cca 1250 Kč) za nadměrné využití sítě. Absolutně netuším, jak se to bude řešit v ostatních státech, ale myslím, že u nás by se pořádný pařan hodně prohnul.
• Zdroje: YouTube, Gameinformer
• Update: 6. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Napjatě očekávaný stream o službě Google Stadia sice začíná až v šest hodin, ale už během dopoledne došlo k úniku informací, jež zachytil web resetera.com a zmiňuje se o několika zajímavých detailech. K nim samozřejmě patří zprovoznění služby, které je naplánováno na listopad, a měsíční poplatek za pronájem vzdáleného hardwaru, jenž by se měl pohybovat okolo 12 dolarů (cca 300 Kč). Než se pustíte do bujarého veselí, že si zahrajete největší pecky za pakatel, tak si musíte uvědomit, že Google Stadia se na našem území neplánuje do roku 2020, a možná si počkáme ještě déle.
Bez zajímavosti není ani portfolio her, jež pro Google Stadia sehnali její tvůrci a PR manažeři. Streamování v rozlišení 1080p se dočká již oznámený Assassin’s Creed Odyssey a DOOM (2016). Přidat by se k nim měly multiplayerové tituly Destiny 2 a The Division 2, u nichž ovšem vyvstává otázka, jaká bude odezva. Lagování při hraní online totiž může vše dost znepříjemnit. V kuloárech se ještě mluví o všech třech dílech restartované série Tomb Raider. Jak je vidět, tak se společnosti Google podařilo sehnat lákavé kousky, ale zatím nic z velikánů blízké budoucnosti (s výjimkou Doom Eternal). Uvidíme, co se potvrdí dnes večer v 18:00 v rámci oficiálního přenosu. Podrobnou reportáž samozřejmě najdete na našich stránkách.
• Zdroje: Resetera
• Novinka: 30. 5. 2019 • Autor: Filip Němec
Na březnovém GDC v San Francisku představil Google svou novou streamovací službu Stadia, jejíž hlavní zbraní má být moderní infrastruktura serverů a propojení s prohlížečem Chrome či portálem Youtube. Od odhalení však uběhly téměř dva měsíce a na spoustu nezodpovězených otázek se nám stále nedostalo odpovědí. Těch se nedočkáte ani v dnešní novince, víme však, kdy konečně dostaneme další porci informací.
Google na svém Twitteru oznámil, že více se o Google Stadia dozvíme v létě. Přesněji řečeno mají být oznámeny hry, které si prostřednictvím služby zahrajeme, podrobnější informace o spuštění služby a také její cena. Zde už budeme hádat, ale vzhledem k důležitosti těchto informací to vypadá, že Google plánuje další konferenci. Nabízí se samozřejmě blížící se E3, ale té se Google nikdy neúčastnil a vzhledem k tomu, že vystavovatelé se dopředu přihlašují, už bychom o přítomnosti Googlu v Los Angeles pravděpodobně věděli. Ve hře je tedy i o něco pozdější samostatná konference či alespoň stream.
Sluší se připomenout, že nedávno podepsal Microsoft dohodu se Sony o spolupráci právě na vývoji technologií pro streamování her a je veřejným tajemstvím, že za toto nečekané spojenectví může i Google Stadia. Síti moderních datacenter jako má Google pravděpodobně nemůže konkurovat ani Microsoft, natož pak Sony. Vedle toho pak Microsoft začal prodávat konzoli bez diskové mechaniky Xbox One S All-Digital Edition, čistě digitální budoucnost se tak, zdá se, blíží rychleji, než jsme čekali.
• Oznámení: 21. 3. 2019 • Autor: Filip Němec
Že je budoucnost nejen zábavního průmyslu ve službách, si myslí technologičtí giganti jako Amazon nebo třeba i Apple, který sice začal jako výrobce počítačů, ale jeho budoucnost jasně směřuje právě do segmentu služeb a pravidelných měsíčních poplatků. V herním průmyslu si totéž myslí i Microsoft, který protežuje svou úspěšnou službu Xbox Game Pass a zaútočit hodlá rovněž herní streamovací technologií Microsoft xCloud. Vedle toho tu také již nějakou dobu funguje PlayStation Now či GeForce Now. Že něco podobného chystá také Google, se již nějakou dobu vědělo, tato americká společnost ze Silicon Valley již před časem avizovala vlastní streamovací službu, kterou prezentovala na hře Assassin´s Creed Odyssey od Ubisoftu. Nyní již máme vše oficiálně potvrzeno.
Stalo se tak na konferenci v rámci výstavy GDC, kterou sledujeme v samostatném článku. Google představil svou streamovací službu Stadia, která má umět přesně to, co si od takové technologie všichni přejeme – hrát nejnovější hry na prakticky jakémkoli zobrazovacím zařízení, tedy televizi, tabletu, mobilním telefonu ale samozřejmě i na počítači či notebooku. Bez ohledu na to, jak moc výkonnou mašinu budete vlastnit. Začíná snad prorokovaný soumrak klasických herních konzolí a výkonných PC?
Technicky bude vše řešit internetový prohlížeč Google Chrome, který pravděpodobně jen rozšíří Google Stadia aplikace. Avšak růžové brýle stranou, vše bude samozřejmě záležet na internetovém připojení, přes které všechna ta data potečou. Inženýři z Googlu však slibují skvěle zvládnutou technickou stránku věci, kdy by data měla téct přímo z velkých datacenter, což by mohla být hlavní konkurenční výhoda v rámci všech streamovacích služeb současnosti. Takovou infrastrukturu jako Google totiž nemá k dispozici nikdo z trojice NVIDIA, Sony a Microsoft.
Geekové z Digital Foundry, na jejichž test se můžete podívat výše, Google Stadia vesměs chválí. Největším problémem se zatím zdá být input lag, tedy odezva ovládání. Dle jejich měření však nejde o nic katastrofálního. Zatímco při hraní Assassin’s Creed Odyssey na Google Pixelbooku připojeném přes Wi-Fi naměřili latenci 166 ms, při hraní na PC, k internetu přípojném už pevným kabelem, naměřili na slabší sestavě 112 ms, na výkonném herním PC při 60 fps pak dokonce 79ms. Zároveň však uvádí, že při hraní na Xboxu One X naměřili odezvu dokonce 145 ms. Testování Google Stadia však probíhalo na internetovém připojení s rychlostí 200 Mb/s, což je pro většinu z nás zatím budoucnosti. Je tedy otázkou, jaká by byla odezva v případě hraní přes běžné internetové připojení v ČR.
O problematice odezvy píší také redaktoři serveru Gamespot, kteří si Google Stadia vyzkoušeli přímo na GDC. Zatímco Assassin’s Creed Odyssey popisují slovem „hratelné“, v případě frenetické akce Doom Eternal už zaznamenali velmi dlouhou odezvu, díky které měli problémy se zaměřováním. Tituly vyžadující rychlejší snímkování, jako jsou akční střílečky nebo závodní hry, to tak budou mít evidentně složitější. Jak Digital Foundry, tak i redaktoři serveru Gamespot však dodávají, že vizuálně vypadalo kupříkladu Odyssey velmi dobře a při pohledu na test Digital Foundry jsou rozdíly v grafice bez přímého srovnání nepostřehnutelné.
Podle šéfa rozvoje herního byznysu v Google Jacka Busera (dříve pracoval v Sony na taktéž herní streamovací platformě PlayStation Now) je však každý, kdo zvládá na Youtube sledovat streamovaná 4K videa, také schopen hrát přes Google Stadia ve 4K rozlišení. Digital Foundry pak na základě svého testu odhadují, že rychlost 25Mb/s (tedy stále více, než je průměr v ČR) by měla být dostačující pro hraní ve full HD. Buser sice žádné přesné číslo ve smyslu minimální rychlosti připojení k internetu nevyslovil, argumentuje však vyspělou infrastrukturou a silnými datacentry, kterými konkurence rozhodně nedisponuje.
Podobně si věří také Microsoft se svým xCloudem, který má být taktéž technicky dobře zvládnutý. Mluvéme zde však v podstatě o nové herní platformě a nás tedy zajímají především hry. Které si na Google Stadia zahrajeme? Prozatím jich není oznámených mnoho. Potvrzenou hrou je Assassin’s Creed Odyssey a díky podpoře Unreal Enginu také Doom Eternal. Z dalších enginů pak Stadia podporuje také Unity nebo Cry Engine. Na rozdíl od herní konzole Mad Box od Slightly Mad Studios však v tomto případě nemáme moc obavy nad tím, že by Google nedokázal přilákat další vydavatele. Ostatně kdo jiný, než tak velký, mocný a zejména bohatý gigant.
Google ale nesází pouze na externí dodavatele obsahu, vytvářet hry pro svou platformu bude i sám. O to se postará nově vzniklé uskupení Stadia Games and Entertainment division, jež bude krom vývoje vlastních her pomáhat ostatním tvůrcům ve formě technické podpory. Nás hráče pak může mírně ukonejšit fakt, že v čele nově vzniklé herní divize stanula Jade Raymond, která dříve pracovala pro EA a zejména pak Ubisoft, kde stála u zrodu sérií jako je Assassin´s Creed nebo Watch Dogs. Rozhodně bude zajímavé sledovat, s jakými vlastními hrami Google přijde.
Všechny tituly by měly na Google Stadia běžet v rozlišení 4K a 60 FPS, což je vysoko nastavená laťka. Už nyní se však služba připravuje na 8K a 120 FPS. Buďto Googlu vyvíjí tuto technologii klony Tonyho Starka a Elona Muska a půjde skutečně o revoluci z pohledu požadavků na kvalitu internetového připojení, nebo v Silicon Valley nestojí nohama na zemi. Na druhou stranu do roku 2025 by měly mít všechny domácnosti v Evropské unii internetové připojení minimálně s rychlostí 100 Mb/s, je však těžké říci, jestli jde spíše o kvalifikovanou predikci na základě technické připravenosti infrastruktury nebo zbožné přání EU.
Google Stadia a Microsoft xCloud jsou na první pohled totožnou službou. Obě společnosti mají bohaté zkušenosti s vývojem programů i výrobou hardwaru, Google má však vzhledem k širokému poli působnosti velkou výhodu a rozhodně ji hodlá využít. Řeč je o platformě Youtube, kterou Google v roce 2006 koupil za 1,65 miliardy USD. Ta bude se službou úzce provázána a herním vydavatelům nabídne nové možnost propagace svých her. Kupříkladu tak budete sledovat nějaké video na Youtube, Google díky vašemu vyhledávání zjistí, že pokukujete po nějakém určitém titulu a spustí vám nejnovější trailer, na jehož konci bude možné kliknout na tlačítko „hrát“ a přímo v prohlížeči se spustí daná hra. Žádné stahování, žádné nákupy.
To vše samozřejmě za předpokladu, že si za službu Google Stadia zaplatíte. O ceně či způsobu placení prozatím nebylo nic upřesněno, je však velmi pravděpodobné, že půjde o měsíční předplatné, dost možná i s alternativou půjčit si podobně jako v půjčovně jeden vybraný titul. Stadia pak bude značně fušovat do řemesla i Nintendu Switch s jeho možností zahájit hraní doma u televize a v handheldovém režimu pokračovat třeba cestou v MHD.
To by měl umožnit nový ovladač, který bude pomocí Wi-Fi komunikovat přímo se servery Googlu, kam bude nahrávat vaši aktuální pozici ve hře, takže by neměl být problém rozehrát nějaký titul doma na slabším PC, v autobusu pokračovat na tabletu a u kamaráda vytáhnout třeba notebook. Samozřejmě to vše za předpokladu odpovídajícího připojení. Jinak je ale připravovaný ovladač, jež by měl být dostupný ve třech barevných variantách, vcelku klasický kus herního hardwaru.
Ergonomií nijak nevybočuje z toho, co léta vyrábí Microsoft a Sony, přičemž od japonské společnosti převzal vodorovné usazení analogových páček, zatímco u Xboxu se očividně inspiroval označením tlačítek. Oproti konvenčním funkcím pak nabídne dvě „nová“ tlačítka. Tím prvním nahrajete záběry z hraní rovnou na svůj Youtube kanál, dalším pak vyvoláte Google asistenta. Ovladač od Googlu však nebude nutné pořizovat, Chrome by totiž měl umět pracovat se všemi periferiemi, které lze připojit pomocí USB. V případě hraní na PC by pak měl fungovat i Xbox One ovladač.
Vzhledem k tomu, že konference GDC probíhá celý týden, o Google Stadia se v příštích dnech možná dozvíme další novinky, je toho totiž stále mnoho, co nevíme. Služba by měla být uvedena do provozu ještě letos, v první vlně podporovaných zemí však bude Česká republika pravděpodobně chybět. Podle posledních měsíců to vypadá, že streamování opravdu začíná být reálným způsobem hraní, takže tento fenomén budeme pozorně sledovat. Nesmíme přitom zapomenout, že vedle již oznámené, ale prozatím taktéž nespuštěné technologie Microsoft xCloud tu máme dvě již fungující služby.
Do světa streamování her již zavítala společnost NVIDIA se svým GeForce Now, které prozatím není příliš rozšířené mimo jiné pro svou náročnost na internetové připojení. Vedle toho již pět let funguje Služba PlayStation Now od Sony, která umožňuje streamování her nejen na PS4, ale také na Windows. V tomto případě si daný titul můžete i stáhnout na pevný disk, jde tak v podstatě o půjčovnu, což je varianta vhodná pro ty, kteří nemají tak kvalitní internetové připojení. Tuto možnost však Google Stadia nenabídne, veškerý obsah půjde pouze streamovat.
Zatímco herní svět řeší v posledních měsících příchod nové generace konzolí, dost možná tu máme něco daleko většího. Brzy tu vedle sebe budou fungovat hned čtyři herní streamovací služby od velkých hráčů v herním byznysu. Otevírá se tu také prostor pro diskusi ohledně bezpečnosti a zejména soukromí. Provozovatel bude mít informace o tom, kdo jste nebo také kdy a jaké hry hrajete, což jsou velmi hodnotná data nejen pro marketingové účely. Vše kolem streamování her budeme bedlivě sledovat.
• Zdroje: Androidauthority.com, Eurogamer.net, Lupa.cz, Ign.com, Stadia.com, Youtube.com (Digital Foundry), Youtube.com (Google Developers)