Vyberte prvek na stránce, kterého se chyba týká
vega vega

Xbox Series X nebude mít zpočátku žádné exkluzivity (NOVINKA)

Zobrazit katalog

Článek

Aktualizováno

Šéf Xbox Game Studios Matt Booty šokoval herní svět oznámením, že žádná z Microsoftem vyvíjených her nevyjde exkluzivně na Xboxu Series X, ale zahrají si ji také majitelé Xboxu One a PC. Co z toho plyne pro nás hráče a proč se Microsoft k takovému kroku rozhodl, se dozvíte v dnešním článku, kde se také dočtete více o novém přístupu k exkluzivitám, nákupu studií a celkové strategii pro nadcházející konzolovou generaci.

Xbox Series X; screenshot: oficiální vzhled

Xbox Series X – Novinky

  1. (13. 1. 2020) Všechny hry od Microsoft Studios (Halo Infinite, Hellblade II) vyjdou také na Xbox One a PC
  2. (6. 1. 2020) Xbox Series X má být výkonnější než PS5, SSD disk jako virtuální paměť a vysvětlení názvu
  3. (14. 11. 2019) Xbox Series X pod drobnohledem – design, výkon, nový ovladač a hry

Všechny hry od Microsoft Studios (Halo Infinite, Hellblade II) vyjdou také na Xbox One a PC

• Novinka: 14. 1. 2020 • Autor: Filip Němec

Po všech těch letech hraní her by si člověk myslel, že zná nějaká základní pravidla. Až do teď to vypadalo, že naprostým fundamentem herního desatera je důležitost exkluzivních titulů. Už od dob druhého PlayStationu se s oblibou říká, že exkluzivní tituly jsou to, co prodává konzole a ty nejlepší exkluzivní tituly jako Halo nebo The Last of Us jsou označovány jako „system seller“. Ale je tomu opravdu tak? Jsou exkluzivity zase až tak podstatné? 

Na první pohled se zdá, že ano, ostatně při výběru mezi PS4 a Xboxem One většina hráčů bude uvažovat, jestli raději vymění šanci zahrát si God of War nebo Death Stranding za možnost hrát Forzu Horizon 4 či Gears 5. Nebo ne? Když se podíváme na seznam nejprodávanějších PS4 her podle webu VGChartz, v první desítce najdeme pouze dvě PlayStation 4 exkluzivity a v případě Xboxu One dokonce jen jednu. Takže jsou exkluzivity opravdu oním svatým grálem? V Microsoftu si to asi nemyslí.

Asi si teď říkáte, že Microsoft přeci poslední dva roky horlivě nakupoval herní studia, patrně ale za trošku jiným účelem. Šéf Xbox Game Studios Matt Booty totiž v rozhovoru pro magazín MCV prohlásil, že minimálně první dva roky neplánují vydat na Xbox Series X žádný exkluzivní titul. Všechny hry vydané na novém Xboxu spustíme jak na Xboxu One, tak i na PC. Společnost se tak nevzdává exkluzivit úplně, jen budou pro celou značku Xbox, ne pouze pro vlajkovou konzoli.

Matt Booty: vše co vydáme v příštích dvou letech, půjde spustit na všech našich zařízeních

Skoro by se až chtělo vykřiknout: „přepište dějiny,“ ale po krátkém zamyšlení takový krok dává smysl, přinejmenším pro nás hráče. Hardcore pařani, kteří okamžitě kupují každý nový hardware, nepatří mezi většinu, právě naopak. Velká část zákazníků si bude na konci roku 2020 klást otázku, jestli opravdu potřebují Xbox Series X, nebo jim bude stačit Xbox One ve verzi S nebo X (popřípadě PC). Letos naštěstí bude toto rozhodování jednoduché: pokud netoužím po tom nejlepším technickém zpracování, mohu zůstat u Xboxu One, všechny hry, které na Xbox Series X vyjdou, si totiž zahraji i na své staré konzoli.

Je to dobře pro nás hráče? Určitě. Je to dobře pro Microsoft? Těžko říct. Taková situace tu ještě nebyla a je složité odhadovat, jestli tento krok Microsoftu neuškodí natolik, že se nový Xbox zkrátka nebude prodávat, protože zákazníci pro to nebudou mít důvod. Je to však velmi vstřícný krok směrem ke hráčům, vize společnosti je totiž následující: „Chceme se ujistit, že kdokoli investuje do Xboxu (Xboxu One S nebo X) než vyjde Xbox Series X, nebude toho kroku litovat, jsme i nadále zavázáni dodávat obsah [pro Xbox One, pozn. redakce]“ Strategie obou konzolových gigantů je tak naprosto odlišná. Zatímco Sony chce co nejrychleji udělat z majitelů PS4 majitele PS5, Microsoft celou transformaci bere o něco více s klidem a nechává hráčům volnou ruku.

Co bylo důvodem k takovému zásadnímu rozhodnutí, se patrně nikdy nedozvíme. Klidně může jít o únikový manévr, protože vyrovnat se léty prověřené armádě studií Sony není jednoduché, a zatímco Microsoft svou exkluzivní partii rozehrál teprve nedávno, first-party studia Sony již mají nabito a pouze čekají, až dojde k oficiálnímu odhalení PlayStationu 5 a všechny ty léta milované značky vyrazí k útoku. Já osobně si však myslím, že Microsoft zkrátka zvolil jinou strategii. Vymezuje se vůči PlayStationu a toto rozhodnutí není nahodilé.

Vše koresponduje se stále rostoucí úlohou služby Game Pass, která taktéž funguje na PC a v budoucnu se má stát součástí streamovací služby xCloud. Microsoft zkrátka buduje ekosystém, kde bude někdo hrát na nejvýkonnější konzoli Xbox Series X, někdo si vystačí se starším, ale schopným Xboxem One za příznivou cenu a někdo bude hrát všechny ty Microsoft exkluzivity, jež připravuje patnáctka studií pod hlavičkou Xbox Game Studios, třeba na cestách na tabletu přes streamovací platformu xCloud.

Tento krok se zdá být logický i z toho důvodu, že jsou to prodeje her, ne konzolí, které vydělávají. Není neobvyklé, že v prvních letech dokonce prodeje nových konzolí jejich výrobci dotují a rány si hojí právě na prodejích her. Tak proč se bezhlavě hnát za co nejvyššími prodeji Xboxu Series X, když nové tituly může Microsoft „udat“ i na padesátimilionové základně Xboxu One a v některých případech i na PC. Pro úplnost nutno dodat, že ostatní vydavatelé klidně mohou svou hru vydat exkluzivně na Xboxu Series X, ale vzhledem k tomu, že sám Microsoft něco takového zatím neplánuje, se nejspíše do něčeho takového nepohrnou ani ostatní společnosti.

Vlajkovou lodí Xboxu Series X bude Halo Infinite

Booty v rozhovoru ale potěšil i ty, kteří ihned po oznámení předobjednají nový Xbox Series X. I přesto, že všechny hry od Microsoftu budou tzv. cross-gen, verze pro nový Xbox nabídne něco navíc. Asi není překvapením, že takovým titulem bude například na The Game Awards oznámené Senua's Saga: Hellblade II, kterému ale bude podle Bootyho sekundovat Halo Infinite. „Náš přístup je takový, že si zvolíme jednu nebo dvě nové hry, na něž se zaměříme a zařídíme, že budou u vydání nové konzole a využijí všech jejích předností. Pro nás je to Halo Infinite, což je pro nás velká příležitost.“

Halo Infinite; wallpaper: cover
„Je to vůbec poprvé za patnáct let, kdy máme k dispozici Halo při vydání konzole a budeme chtít využít všech předností Xbox Series X,“ slibuje Booty.

Microsoft sice není vyloženě poraženým v současné konzolové generaci, ale rozhodně není vítězem, a tak v nadcházející bitvě musí zákonitě přijít s tím nejlepším. Volba Halo Infinite jako startovacího titulu je oprávněná, sám redaktor magazínu MCV se však Bootyho zeptal, jestli Halo bude stačit na silný, byť prozatím převážně neznámý lineup Sony. Booty dle očekávání v první řadě pogratuloval Sony za skvělou práci a dodal, že spíše než na přímý souboj s PlayStationem se zaměřují sami na sebe a chtějí excelovat zejména ve třech oblastech.

Předně chtějí být v Microsoftu lepší ve vydávání her, takže když slíbí, že daný titul vyjde tehdy a tehdy, stane se tak. „Potřebujeme si být také jisti, že držíme vysokou kvalitu a že na to, co vydáváme, můžeme být hrdí stejně jako naši fanoušci,“ čímž Booty tak trochu odpověděl na původní dotaz. I když Microsoft zvolil s exkluzivitami trochu jinou strategii, hráči po celém světě budou samozřejmě exkluzivní tituly vzájemně srovnávat a zde se Microsoft musí ujistit, že budou přinejmenším vypadat stejně úchvatně.

V rámci třetího bodu se Booty rozpovídal o ikonických postavách a například třeba také o společnosti Marvel, jejíž charaktery vznikly i před šedesáti lety a tehdy nikdo netušil, že se budou točit velké filmy a už vůbec ne, že bude fungovat něco jako Netflix, kde tyto postavy ožívají. Microsoft tak musí zapracovat na svých vlastních hrdinech a světech, čímž se opět obloukem dostáváme k nevyslovenému srovnání se Sony. Zatímco PlayStation má mnoho ikonických postav, z nichž některé existují i několik dekád, Microsoft i zde výrazně ztrácí a je si toho vědom.

S nákupem studií si dá Microsoft nejspíše pauzu

Řeč se musela logicky stočit i na nákup nových studií. Booty nechtěl být nijak určitý a prohlásil, že Microsoft nemusí, ale také může, v blízké době nějaké studio koupit. „Ale myslím si, že jsme se dostali do bodu, kdy jsme prošli fází přidávání nových studií a nyní nás čeká spousta práce s jejich začleněním,“ rychle dodal. V Microsoftu jsou si prý vědomi, že každé studio má svou vlastní kulturu a tu chtějí pochopit a podpořit, ne zničit. Zároveň se dozvídáme, že ačkoli studia patří pod hlavičku Xbox Game Studios, nebudou spolu nijak spolupracovat nebo si vypomáhat. Toho naopak využívá například Sony, kdy z poslední doby víme, že s vývojem Death Stranding pomáhala skupinka vývojářů z Guerrilla Games.

Xbox Game Studios; screenshot: cover
Aktuálně tvoří Xbox Game Studios (dříve Microsoft Studios) patnáctka vývojářských studií. Ještě v roce 2017 jich bylo jen osm. V posledních dvou letech přibyli například autoři série Forza Horizon (Playground Games), Hellblade: Senua's Sacrifice (Ninja Theory) nebo The Outer Worlds (Obsidian Entertainment).

Je zajímavé sledovat, jak se výrazně změnila rétorika Microsoftu od toho, co jsme zažívali při vydání Xboxu One. Žádné dodatečné služby, sledování televize a četné restrikce. Pouze hry, hry a zase hry. Zatím z Xboxu Series X oficiálně známe jen vzhled a několik prvních titulů, mezi které bude jistě patřit Senua's Saga: Hellblade II a Halo Infinite, už nyní si ale troufneme říci, že PlayStation 5 bude mít v nadcházející deváté konzolové generaci velmi silného soupeře.

• Zdroje: MCVuk, VGChartz



Xbox Series X má být výkonnější než PS5, SSD disk jako virtuální paměť a vysvětlení názvu

• Novinka: 6. 1. 2020 • Autor: Filip Němec

Poslední dvě konzolové generace tahal Microsoft vždy za ten kratší provaz, když šlo o výkon. Na druhou stranu není to výkon herních konzolí, který rozhoduje. Vzpomeňme na výkonný PlayStation 3, jehož Cell procesor byl ale architektonicky tak složitý, že vysoký výkon vývojáři neuměli správně využít. Opačným příkladem pak je Xbox One X, aktuálně nejvýkonnější konzole na světě, jež však dominanci PlayStationu nedokázala zmírnit, byť mnoho titulů na této konzoli běží v lepším rozlišení či zobrazuje více snímků za sekundu (fps).

Xbox Series X; screenshot: prodeje
Podle údajů webu VGChartz ani vydání Xboxu One X koncem roku 2017 neutlumilo prodeje PlayStationu 4 (údaj zahrnuje prodeje PS4 i PS4 Pro). Tempo růstu prodejů PS4 je před vydáním i po vydání Xboxu One X vyšší, než v případě konkurence od Microsoftu.

Rozbroje o výkon konzolí jsou staré jako herní konzole samotné, a přestože ten ve výsledku nemusí být, jak sami víme, rozhodující, stejně nás bude zajímat. Podobně je na tom také Richard Leadbetter z Digital Foundry (článek publikován magazínem Eurogamer), jehož hlavním zdrojem je server GitHub. Tam údajně našel uložené testy společnosti AMD, která čipy k novým konzolím vyrábí. Leadbetter prý na GitHubu našel výsledky testování nových APU, jmenovitě například s výpočetní jednotkou Arden, kterou Digital Foundry již delší dobu spojuje právě s Xboxem Series X.

Leadbetter pak při svých odhadech vychází z toho, že APU Arden by podle testů AMD mělo zvládnout vykreslit 3584 shaderů. Na základě tohoto údaje vypočítal, že grafické jádro nabídne 56 výpočetních jednotek, pomocí čehož dochází k tomu, že Xbox Series X by měl mít výkon zhruba 12,1 TFLOPS.

Odhadovaná hardware konfigurace Xboxu Series X v porovnání se současnou generací



Xbox Series X (odhad) Xbox One X Xbox One/ Xbox One S
CPU 8 Zen 2 jader s neznámým taktem 8 Jaguar jader s taktem 2,3 GHz 8 Jaguar jader s taktem 1,75 GHz
GPU 56 upravených Navi jednotek s taktem asi 1700 MHz 40 GCN jednotek s taktem 1172 MHz 12 GCN jednotek s taktem 853 MHz, resp. 914 MHz (S)
Paměť RAM GDDR6 s propustností 560 GB/s 12 GB GDDR5 s propustností 326 GB/s 8 GB GDDR3 s propustností 68 GB/s a ESRAM

• Zdroj: Eurogamer.net

Podobným systémem pak Leadbetter vypočítal, že PlayStation 5, jehož APU má rovněž vyrábět AMD, nabídne grafický výkon zhruba „jen“ 9,2 TFLOPS. Sám však upozorňuje na to, že byť jsou výsledky jeho výzkumu přesně takové, jak prezentuje, v obou případech vychází z materiálů, které nejsou nijak strukturovány a nejsou spolu provázány. I my si zachováváme velkou dávku skepse, Leadbetter totiž ve své analýze sděluje, že z dat, která má k dispozici, si nemyslí, že PlayStation 5 nabídne ray tracing řešený na hardware úrovni, což však architekt konzole PS5 Mark Cerny již před několika týdny vyvrátil. Zatím tedy zůstaňme ve střehu, Xbox Series X vychází už koncem tohoto roku a Microsoft musí přesné HW specifikace odhalit. Stane se tak na E3 2020? Je to pravděpodobné.

SSD disk v Xboxu Series X půjde využít jako virtuální RAM paměť

Pojďme ale od spekulací k ověřeným informacím. Vedoucí herní divize v Microsoftu Phil Spencer oznámil, že SSD disk v novém Xboxu budou moci vývojáři využít také jako virtuální RAM, což by mohlo pomoci s tvorbou větších a detailnějších světů. SSD disk je samozřejmě i přes svou rychlost pomalejší než GDDR6 paměti, které Xbox One X (a také konkurenční PlayStation 5) nabídne, ale i tak by mohlo jít podle Spencera o dobrou berličku pro vývojáře, kteří budou s kapacitou RAM bojovat. 

Xbox Series X; screenshot: vzhled
Design konzole podle Microsoftu odpovídá především požadavkům na výkon, tedy mimo jiné i na to, aby šla konzole co nejjednodušeji chladit. Její tělo tak na horní straně zdobí dominantní průduchy chlazení.

Microsoft již oznámil, že SSD disk v Xboxu Series X bude z řady NVMe, jež mají být v některých případech i mnohonásobně rychlejší než běžnější SATA SSD disky. Rovněž PlayStation 5 má obsahovat SSD disk řady NVMe od Samsungu, takže to vypadá, že oba výrobci nastolí podobný standard a multiplatformové tituly bude snazší optimalizovat na obě next-gen konzole.

Název konzole Xbox Series X vysvětlen

Na závěr dnešní novinky si neodpustíme menší lingvistické okénko, protože v názvech konzolí Xbox už začínají mít zmatek i kovaní hráči (toto téma jsme už otevřeli v předchozí novince). Nejdříve tu byl Xbox, pak Xbox 360, teď hrajeme na Xboxu One a letos na Vánoce budeme mít pod stromečkem Xbox Series X. Jaký to dává smysl? Podle Microsoftu velký a vlastně jde pouze o nepochopení či nedorozumění. Konzole, kterou Microsoft vydá letos v období Vánoc, se totiž jmenuje pouze Xbox. Alespoň tak se vyjádřil zástupce Microsoftu pro magazín Business Insider a dodává, že Series X je pouze označení modelové řady.

Xbox Series X; screenshot: název
Microsoft se prý již při oznámení konzole Xbox Series X snažil dát do popředí slovo Xbox, zatímco označení Series X bylo jen o něco větším písmem než pouze informační spojení „the new“. Herní svět však oznámení pochopil trošku jinak.

Pomyslný kruh se nám tak hezky uzavřel a Microsoft se vcelku logicky vrátil k názvu konzole, jež v roce 2001 vše začala. Došlo tak k ukončení pro mnohé hráče nelogické série názvů, jejichž význam si rozebereme dále. Co je však nejdůležitější, a jak Microsoft prozíravě naznačuje, společně se Series X či později mohou vyjít další verze, či „série“ konzole Xbox, o kterých se tolik spekuluje. Původní zprávy hovořící o tom, že je ve vývoji hned několik verzí nového Xboxu, tak jsou stále při síle a pravděpodobnost, že se dočkáme například bezdiskové verze určené pro hraní v cloudu nebo prostřednictvím služby Xbox Game Pass, je relativně velká.

Proč a jak Microsoft pojmenovává své konzole

Ochudit vás nemůžeme o slibovanou exkurzi do historie pojmenovávání konzolí od Microsoftu. První Xbox v roce 2001 vyšel jako konkurence PlayStationu 2 a byť svého rivala nepřekonal (PS2 dodnes drží rekord nejprodávanější konzole v historii se zhruba 157 miliony prodaných kusů), stačilo to na vývoj nové verze. Sony pojmenovala novou konzoli logicky PlayStation 3, Microsoft však z marketingových důvod nemohl pokračovat v podobném stylu a vydat Xbox 2. Společnost by méně informovaným zákazníkům obtížně prodávala konzoli s číslovkou dva, když konkurence už je u čísla tři, které „logicky musí být lepší“.

Microsoft tedy přišel s nápadem pojmenovat v pořadí druhou konzoli Xbox 360, což už z marketingového pohledu vypadá jako rovnocenný, ne-li ještě lepší soupeř. Tento název měl evokovat, že na Xboxu 360 se vše točí pouze kolem hraní, avšak pravý a čistě marketingový důvod je již roky veřejným tajemstvím. Microsoft tím však sám sebe dostal do úzkých, jak totiž chcete pojmenovat další konzoli? Před oficiálním oznámením třetího Xboxu se v hráčské komunitě používalo označení Xbox 720, Microsoft však všechny překvapil, když v květnu 2013 představil konzoli Xbox One. Mělo jít o „all in one“ řešení, kdy konzole nabízela jak klasické hraní, tak i sledování televizních programů a filmů, tedy veškerou zábavu na jednom místě.

Xbox Series X; screenshot: Xbox 720
V roce 2016 v té době již bývalý vedoucí Xbox divize Robbie Bach prozradil, že ve hře bylo také prosté řešení přeskočit číslovku 2 a vydat rovnou Xbox 3. Ostatně přeskakování číslovek není Microsoftu úplně cizí. Kde máme třeba Windows 9?

Návrat k prostému označení Xbox tak byl vlastně tím nejlepším, co Microsoft mohl udělat. Vymanil se ze spirály neustálého vymýšlení účelných názvů, a byť nutnost dávat každé konzoli nějaký podtitul také není úplně nejlepší volba, aktuální „prostě Xbox“ může dobře fungovat. Navíc se již nyní dá mluvit o tom, že název, ve kterém figuruje samostatné písmeno X, bude vždy značit nejvýkonnější možnou verzi, což započal Xbox One X a v čem bude nejspíše pokračovat Xbox Series X.

• Zdroje: Business Insider, Eurogamer, GamesRadar+, Gamespot, YouTube (Digital Foundry), VGChartz, Wccftech, Wired



Xbox Series X pod drobnohledem – design, výkon, nový ovladač a hry

• Novinka: 14. 12. 2019 • Autor: Filip Němec

Zatímco se v posledních týdnech hovořilo spíše o PlayStationu 5, Microsoft vcelku nečekaně představil nový Xbox a rázem je vše jinak. Nová konzole od Microsoftu, nástupce Xboxu One, se nejmenuje Xbox Scarlett, ale Xbox Series X a svou konstrukcí nepřipomíná nic, co v posledních letech Microsoft, Sony nebo Nintendo vydalo. Tělo konzole je ve tvaru na výšku postaveného kvádru, který je podle redaktora magazínu Gamespot, který měl možnost konzoli vidět na vlastní oči, jen o něco širší než Xbox ovladač a zhruba třikrát tak vysoký.

Design Xboxu Series X

Tělo konzole zdobí pouze otvor pro vkládání disků a svítící logo Xboxu, sloužící také pro vypínání a zapínání konzole. Hodnocení designu je samozřejmě čistě individuální záležitost, avšak mnoho hráčů si jistě postěžuje na to, že vzhledem k proporcím konzole ji nejspíše nedá do svého televizního stolku, kde bývají dle dosavadních zvyklostí přihrádky spíše vodorovně položené a hluboké, aby se do nich vešly DVD přehrávače, set-top boxy a podobně designovaná zařízení. Situaci nezachrání ani fakt, že Xbox Series X půjde položit také horizontálně, na druhou stranu design vypadá nezvykle, leč povedeně, takže proč si konzoli někde nevystavit.

Vedoucí Xbox divize Phil Spencer pro magazín Gamespot prohlásil, že design konzole dává smysl z inženýrského hlediska a jeho účelem je také to, aby Xbox Series X „zmizel“ ve vašem zábavním centru, tedy aby konzole zapadla mezi ostatní elektroniku a nepůsobila nijak rušivě. Spencer zároveň dodává, že konzole je navržena tak, aby byla co nejtišší. Nutno dodat, že v případě Xboxu One S i X se tento úkol povedl inženýrům z Microsoftu znamenitě. 

Xbox Series X; screenshot: horizontální poloha Xbox Series X; screenshot: vertikální poloha
Xbox Series X lze postavit horizontálně i vertikálně.

Proč název Xbox Series X

Krátce se zmíníme také o názvu. Na zvučný a šarlatově jemný Scarlett totiž musíme zapomenout. Na první pohled přesun od Xboxu One k Xbox Series X nedává příliš smysl, já osobně bych si ale tipnul, že bychom se měli zaměřit především na slovíčko Series. Už nyní se živě diskutuje o tom, že nový Xbox vyjde v několika verzích (byť zatím nic není oficiální, více informací zde), můžeme tak očekávat  různé „série“, přičemž právě Series X bude zastupovat nejvýkonnější řadu, jak naznačuje písmeno X na konci názvu. Ostatně už nyní Microsoft s tímto termínem pracuje u Elite ovladače. Ten nejnovější se totiž jmenuje Xbox Elite Series 2.

 „Pojem Series X v názvu konzole nám dává svobodu v tvorbě dalších věcí s tímto názvem, abychom mohli vytvořit další přirovnání, když to budeme potřebovat,” nepřímo potvrzuje tuto teorii sám Phil Spencer. Věřím, že pokud vyjdou další verze nového Xboxu, začne název dávat větší smysl.

Xbox Series X – World Premiere – 4K Trailer

První polovina traileru dokázala všechny diváky zmást, zatímco ta druhá navnadit na Vánoce 2020, kdy Xbox Series X vychází.

Nový ovladač vychází z Xbox Elite Series 2

Design konzole je věc čistě vizuální, z praktického hlediska méně významná. Zato design ovladače, to je téma pro novou generaci herních strojů vždy klíčové, a jak před nějakou dobou poznamenal architekt konzolí PlayStation 4 a 5 Mark Cerny, v posledních letech jsme právě v rámci gamepadů moc inovací neviděli. Nový ovladač je, zdá se, velmi podobný tomu současnému, jediným na první pohled znatelným vylepšením je nové share tlačítko, které má fungovat stejně jako na PlayStationu 4, tedy jedním či dvěma stisky pořídíme screenshot nebo záznam videa. Podle Microsoftu pak má být tělo ovladače více zaobleno a přechody prstů z přední strany přes boky až na zadní či spodní část tak mají být snazší, i zde tak je vidět mírná inspirace podstatně zaoblenějším DualShockem.

Spencer pro magazín Gamespot na téma nového gamepadu dodal, že po vzoru Elite ovladače byl nahrazen původní d-pad novým hybridním d-padem, který ocení zejména hráči bojovek. Naopak zůstal původní systém haptické odezvy a rumble technologie v triggerech, což jsou právě oblasti, kde naopak Sony výrazně inovuje a po mnoha letech by se tak souboj o nejlepší konzolový ovladač mohl ještě více vyrovnat, nebudeme však předbíhat.

Nový ovladač pak má být kompatibilní i s Xboxem One a Windows 10 a starý Xbox One ovladač půjde použít naopak u Xboxu Series X.

Xbox Series X; screenshot: ovladač
Nový ovladač zatím nebyl odhalen, má však vycházet ze současného designu Xbox Series 2.

Zvoní loadingovým obrazovkám umíráček?

Bavit se o nové generaci konzolí ještě když má být zaměřena na co nejvyšší výkon a nezmínit se o komponentech, by byl hřích. To stejné si myslí i Phil Spencer, který prozradil, že Xbox Series X obsahuje SSD disk řady NVMe, což je stejný typ, o němž se nedávno spekulovalo v případě PlayStationu 5. Rychlé načítání pak podpoří také GDDR6 paměť RAM. Pro srovnání, PS4 Pro i Xbox One X používají GDDR5 RAM. Paměti GDDR6 s rychlejším čtením i zápisem pak pomohu zejména k rychlejšímu návratu zpět do hry například poté, co konzoli probudíte z úsporného režimu.

„Dnes máme kapacitu pro instantní obnovení poslední hry, kterou jste hráli. Tak proč to neudělat u více her? Mnoho hráčů hraje vícero titulů současně, být schopen instantně skočit do okamžiku, kde jsem přestal, jsou věci, které můžeme udělat na úrovni konzole a udělat herní zážitek lepším,” doplňuje Jason Ronald z Team Xbox.

O dalších komponentech však Microsoft zatím mlčí. S největší pravděpodobností však v Xboxu Series X tepe osmijádrový procesor AMD s architekturou Zen 2, o grafické jádro se pak měla postarat rovněž AMD se svou řadou Navi. Grafický výkon konzole se odhaduje na 12 TFLOPS. Více jsme se spekulacím o komponentech a výkonu nového Xboxu věnovali v této novince.

Hry nové generace na Xboxu Series X

Jistě ale existuje skupina hráčů, kterým je vše výše popsané úplně jedno. I tolik důležitý ovladač. Zkrátka věří Microsoftu, že jim dodá ten nejlepší hardware a zajímají je jen hry. Jedinou oficiálně oznámenou hrou na Xbox Series X (v té době ještě Xbox Scarlett) bylo Halo Infinite, tedy až do chvíle, než s velkou parádou Microsoft představil na The Game Awards 2019 nový titul od studia Ninja Theory, kterým není nic jiného než pokračování cenami ověnčené akční adventury Hellblade: Senua's Sacrifice. Úspěch hry pravděpodobně vydal podnět k nastartování světa zahrnujícího více her, protože druhý díl je součástí tzv. Senua's ságy.

Co nás ale v tento moment zajímá na Senua's Saga: Hellblade 2 nejvíce, je to, že ukázka podle autorů byla renderována přímo v enginu hry. Jinak řečeno to, co jsme viděli v traileru, by měla zvládnout konzole v rámci běžného hraní, ne jen v předem připravených filmečcích, což je velmi pěkný příslib, jak by mohly next-gen tituly vypadat.

Senua's Saga: Hellblade II – The Game Awards 2019 – Announce Trailer (in-engine)

Budoucnost hraní už je sakra blízko. Budou opravdu takhle vypadat hry na Xbox Series X?

Xbox Series X by pak také měl nabídnout dle očekávání zpětnou kompatibilitu s hrami z Xboxu One a díky tomu také s vybranými tituly z předcházejících dvou generací. Nemáme sice zatím oficiálně potvrzenou míru zpětné kompatibility, ale jsou přislíbeny tisíce Xbox her, takže pokud nebude podpora herní portfolia rovnou stoprocentní, i tak bude velmi výživná.

Co bude dál?

Možná jste podobně jako my získali pocit, že teď už je to tady. Next-gen přichází! Ale máme před sebou ještě celý rok. Jeden dlouhý rok, v rámci kterého se musíme dozvědět přesné datum vydání, exkluzivní tituly, kompletní hardware specifikaci a v neposlední řadě také cenu, jež se podle mě tentokrát do oblíbené cenovky 399 dolarů nejspíše nevejde.

Zhruba za půl roku nás čeká herní veletrh E3 2020, který bude dozajista velkolepý, protože na něm rozehraje svou next-gen partii nejen Microsoft, ale i Sony, a duel to bude, jak se patří, vyrovnaný. Microsoft se evidentně poučil, vlastně naprosto změnil komunikační strategii oproti představení Xboxu One. Nikde žádná omezení, žádné problémy s bazarovým prodejem her a další restrikce. Microsoft zkrátka vytvořil výkonný herní stroj a zajímají ho pouze hry. A to je pro nás hráče skvělý příslib, že nadcházející generace konzolí bude minimálně tak dobrá (ne-li lepší), jako je ta současná.

• Zdroje: The Game Awards 2019, Gamespot, YouTube (Xbox), Xbox

i Mohlo by vás zajímat
iPodívejte se na všechny články z herní sekce. Další novinky ze světa her, esportu a technologií naleznete na facebooku a instagramu Alza Gaming.

Xbox Series X dorazí o Vánocích 2020. O novinkách vás budeme informovat.

Xbox Series X
Herní konzole - domácí, Blu-ray (4K), barva černá

Očekáváme listopad 2020
Objednací kód: MXO001a
Xbox Game Pass - 6 měsíční předplatné
Dobíjecí karta Užijte si na své Xbox One konzoli neomezený přístup k více než stovce skvělých titulů pro Xbox One a Xbox 360. Díky tolika hrám, které můžete prozkoumat a stáhnout, si budete moci Xbox užívat víc než kdykoli dříve. Pouze pro Xbox One

1 499,- bez DPH 1 239,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029gp2
Xbox Game Pass - 3 měsíční předplatné
Dobíjecí karta Užijte si na své Xbox One konzoli neomezený přístup k více než stovce skvělých titulů pro Xbox One a Xbox 360. Díky tolika hrám, které můžete prozkoumat a stáhnout, si budete moci Xbox užívat víc než kdykoli dříve. Pouze pro Xbox One

749,- bez DPH 619,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029gp3
Xbox Live Gold - 12 měsíční členství
Dobíjecí karta elektronický kupón na předplatné služby Xbox Live Gold, 12 měsíců, možno použít pro Xbox 360 i Xbox One

1 499,- bez DPH 1 239,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029el8
Xbox Live Gold - 6 měsíční členství
Dobíjecí karta elektronický kupón na předplatné služby Xbox Live Gold, 6 měsíců, možno použít pro Xbox 360 i Xbox One

749,- bez DPH 619,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029el80
Xbox Live Dárková karta v hodnotě 800Kč
Dobíjecí karta elektronický kupón ke stažení, hodnota karty je 800 Kč

800,- bez DPH 800,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029gy4
Xbox Live Dárková karta v hodnotě 300Kč
Dobíjecí karta elektronický kupón ke stažení, hodnota karty je 300 Kč

300,- bez DPH 300,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029gy2
Xbox Live Dárková karta v hodnotě 150Kč
Dobíjecí karta elektronický kupón ke stažení, hodnota karty je 150 Kč

150,- bez DPH 150,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029gy1
Xbox Live Dárková karta v hodnotě 400Kč
Dobíjecí karta elektronický kupón ke stažení, hodnota karty je 400 Kč

400,- bez DPH 400,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029gy3
0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Jak nakoupit
P-DC1-WEB23
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi