Viskozita – hustota, kterou má motorový olej při konkrétní teplotě
Motorový olej má viskozitu danou kombinací dvou čísel ve formátu xxW–yy (například 10W–40).
- xxW popisuje mazací schopnosti oleje při zimních teplotách. Čím nižší číslo, tím lépe maže.
- yy popisuje vlastnosti oleje v létě. Čím vyšší číslo, tím lépe olej zvládá vysoké provozní teploty.
Například olej 5W–30 je v zimě lepší než 10W–40, v létě platí opak. V ČR vyhovuje motorový olej 5W–40 a 10W–40, někdy i motorový olej 15W–40. Pro letní cesty na jih volte maziva 5W–50 a 10W–60.
Označení motorových olejů
Označení motorových olejů nám říkají, pro jaké vnější teploty a typy motorů jsou určeny.
SAE stupnice pro motorové oleje – značení doporučené viskozitní třídy podle vnějších teplot
Motorové oleje – rozdělení
Minerální motorové oleje se vyrábějí jen z ropných produktů, což je příčinou jejich menší účinnosti v chladu. Naproti tomu syntetická maziva se vyrábějí převážně z uměle vyrobených materiálů. Díky tomu mají syntetické oleje lepší stabilitu, mazací schopnosti a méně nežádoucích složek.
- 0W a 5W jsou značení syntetických olejů.
- 10W a 15W se označují jako polosyntetické nebo minerální oleje s aditivy.
- 20W a 25W jsou značení minerálních olejů.
U nás pořídíte motorový olej dle svých potřeb
Díky naší široké nabídce u nás najdete motorový olej vhodný právě pro vaše účely a vozidlo.
- Syntetické můžete vybírat ve variantách 0W-20, 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50 a 5W-60.
- Polosysntetické oleje nabízíme v baleních 10W-30, 10W-40, 10W-60, 15W-40, 15W-50 či 15W-60.
- Z čistě minerálních, které jsou už méně obvyklé pak vyberete třeba motorový olej 20W-50.
ACEA – klasifikuje motorové oleje podle výkonnostní třídy
Motorové oleje jsou podle svého stáří rozděleny do výkonnostních tříd. V Evropě se nejčastěji používá klasifikace ACEA. K jejich značení se používá kombinace písmen A, B, C, E a číslic 1–5, např. A1/B1 nebo A3, B3, B4. Informaci o správné výkonnostní třídě pro váš automobil najdete v uživatelské příručce k vozu.
Výkonnostní třídy olejů dle ACEA:
- A značí benzínové motory.
- B znamená motorový olej dieselový do osobáků, dodávek a lehkých užitkových vozidel.
- E používáme pro dieselové motory těžkých užitkových vozidel.
- C označuje zážehové a vznětové motory osazené částicovými filtry.
Nejpoužívanější výkonnostní třídy u olejů pro osobní automobily:
Výkonnostní třída ACEA |
Použití oleje |
A1, B1 |
standardní, normální intervaly výměny |
A2, B2 |
standardní, normální intervaly výměny (již neplatné) |
A3, B3 |
pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
B4 |
jako B3 + možno použít pro dieselové motory s přímým vstřikováním |
A4 |
pro oleje s benzínovými motory s přímým vstřikováním |
A5, B5 |
jako A3 / B4, avšak se sníženou viskozitou HTHS |
i
Aditiva do motorového oleje
Dokupte si aditiva do motorového oleje, které zvýší jeho mazací vlastnosti a chrání kovové díly motoru před opotřebením. Zpravidla stačí jediná aplikace při dolévání nového oleje.
Motorový olej podle typu auta aneb pozor na normy automobilek
Zpravidla je lepší vybírat motorový olej podle typu auta a normy automobilek. Někteří výrobci jako Volkswagen, Mercedes-Benz a další vyžadují, aby maziva splňovala jejich vlastní podnikové specifikace. Raději si vždy ověřte tyto speciální požadavky pro motorové oleje dle značky vozu.
i
Při pozdní výměně nebo při uniku paliva do oleje se snižuje bod varu motorového oleje. Potom může docházet k snížení viskozity a následnému poškození motoru.
Specifikace pro motorový olej VW
Specifikace pro motorový olej VW vycházejí z koncernových norem VW 504 00 pro benzínové motory a VW 507 00 pro naftové motory. Jaký olej použít a interval jeho výměny udávají servisní kódy QG0, QG1 a QG2.
- QG0 je fixní servisní interval s prohlídkou každých 15 000 km.
- QG1 označuje prodloužený proměnný interval, kdy po zadání kvality maziva a podle jízdního režimu vypočítá řídící jednotka termín, kdy je třeba provést výměnu.
- QG2 je prodloužený pevný interval, nastavuje se v servisu dle typu maziva a udává se v km nebo dnech.
U vozidel s flexibilním servisním intervalem výměny jsou povinné motorové oleje LongLife. Do tohoto maziva se nesmí dolévat jiný typ maziva.
Specifikace pro motorový olej Škoda
Specifikace pro motorový olej Škoda vycházejí z norem pro VW. Modely od roku 2013 používají pro výměny maziva s pevným intervalem označení QI1 až QI4 a pro proměnlivé intervaly QI6. Servisní interval najdete na štítku umístěném u rezervy. Pro snadnou orientaci v typech olejů používá Škoda vlastní označení:
- Minerální olej Škoda SAE 15W–40 splňuje normy VW 501.01/505.00.
- Syntetický olej Škoda SAE 5W–40 splňuje normy VW 500.00/505.00, 505.01.
- Plně syntetický olej Škoda SAE 0W–30 splňuje normy VW 503.00/506.00, 506.01.
i
Jaký olej podle VIN čísla?
V autorizovaném servisu nebo na infolince výrobce vašeho automobilu vám poradí, jaký olej podle VIN čísla je vhodný pro váš vůz. VIN číslo najdete v technickém průkazu.
Mazací plán pro váš automobil nebo motorku
Přední výrobci motorových olejů na svých stránkách nabízejí konfigurátor doporučeného mazacího plánu na míru jednotlivým modelům automobilů i motocyklů. V pár krocích tak získáte přehled nejvhodnějších produktů pro vaše vozidlo, například od těchto značek: Repsol, Mobil, Motul, Castrol, Total,
Elf a Shell.
i
Značení převodových olejů
Značení převodových olejů je prakticky stejné jako pro motorové oleje. I zde je důležitá viskozitní třída (SAE) a dále hraje roli výkonová kvalifikace (API).
Zvolte si motorový olej od automobilky, které věříte
Pokud nechcete používat motorový olej pro vás neznámých výrobců, k dispozici máte také originální maziva přímo od výrobce vašeho vozu.
Míchání motorových olejů různých druhů a značek
Míchání motorových olejů různých značek a druhů je možné, pokud zachováte stejnou viskozitní třídu. Je možné dolít i motorový olej s jinou viskozitou, ale změní se jeho teplotní použitelnost.
Doporučený motorový olej pro váš vůz můžete vybrat i podle parametrického filtru v levé části této stránky, pod tlačítky všechny parametry a firemní normy.
A co takhle motorový olej pro další poháněná vozidla či stroje?
Motorové oleje nejsou základní provozní kapalinou jen u automobilů, motocyklů a nákladních vozidel, proto myslíme i na námořníky nebo zahradkáře a nabízíme rovněž mazání pro zahradní techniku, čluny a lodě, sněžné skútry i motorové pily.
i
Nezapomeňte na to, že když měníte motorový olej, hodí se při jednom v pravidelnosti do auta nahodit také nový olejový filtr.
Skrýt popis