Převodové oleje chrání a prodlužují výměnný interval převodových systémů automobilů, traktorů, zahradních traktůrků a dalších motorových strojů. Snižují také spotřebu paliva. Nevíte, který olej si vybrat, aby to bylo to pravé pro váš vůz? Níže vám poradíme, jak si správně vybrat a na co se zaměřit.
PokračovatVšechny výhody, které nabízí převodový olej
Použít převodový olej pro mazání převodovky se rozhodně vyplatí! Kromě prodloužení intervalu výměny a snížení spotřeby paliva se dostaví také snížení ztráty přenosu převodového pohonu, zvýšení mechanické účinnosti, lepší chlazení součástí převodovky, snížení rizika rezavění nebo tišší běh převodovky.
- Prodlužuje interval výměny převodovky.
- Snižuje spotřebu paliva.
- Zvyšuje mechanickou účinnosti.
- Zlepšuje chlazení součástí převodovky.
- Zabraňuje vzniku koroze.
- Snižuje hlučnost převodovky.
Podle čeho si správně vybrat převodový olej?
Převodový olej je nutné vybírat tak, aby co nejlépe sedl vašemu motoru, proto se při výběru podívejte do manuálu od vašeho automobilu, kde je přímo od výrobce napsané, jaké parametry by měl olej do převodovky mít. Mezi ty hlavní patří viskozita a výkonnostní charakteristika.
Jakou viskozitu by měl mít olej do převodovky
Viskozita oleje do převodovky je jedna z vlastností oleje, která se ale mění s teplotou motoru. Pro určení viskozity se používá tzv. viskózní index (například 80W-90). Čím je tento index větší, tím je závislost viskozity na změnách teploty nižší. V zájmu dobré účinnosti mazání je, aby se viskozita oleje měnila v závislosti na teplotě co nejméně.
i
Pro klasifikaci olejů používá tato norma zimních tříd značených číslem a “W” (z angl. Winter) a letních tříd značených číslem, například 80W-90.
Výkonnostní charakteristika pro převodový olej
Výběrem správné výkonnostní úrovně pro převodový olej zvýšíte ochranu všech součástí převodovky proti opotřebení. Označuje se stupni GL-1 (nejméně namáhané převodovky) až GL-6 (použití v extrémních podmínkách). Konkrétní specifikace nejpopulárnějších tříd:
- GL-1 se používá pro nenáročné manuální převody ( hlavně staré motory, historické stroje).
- GL-2/SB jsou pro motory se šnekovými převody s malým zatížením (výkonnější historické motory).
- GL-3 používáme pro převodovky snášející střední / vysokou zátěž, pro nápravy s kuželovými ozubenými koly.
- GL-4 třída je určena pro nápravy s kuželovými ozubenými koly, velkým namáháním (novější motory automobilů, traktorů, traktůrků). Nelze použít na nápravy s hypoidním náhonem.
- GL-5 převodové oleje se hodí pro velmi zatížené hypoidní převody pracující v nejtěžších podmínkách, vystavené rázovému zatížení (automobily, traktory, zemědělské stroje).
- GL-6 si rozumí s hypoidní převody pracující v extrémní zátěži. Používají se velmi málo.
- MT-1 jsou převodové oleje vhodné pro použití všude tam, kam mohou GL-4 a GL-5.
- JASO T903 využíváme pro skútry a jiné vysokozatížené motory motocyklů 50 až 200 ccm.
Minerální nebo syntetický olej do převodovky?
Minerální maziva se vyrábí z ropných produktů, syntetické jsou získávány odlišným postupem. Některé (označené PAO) lze míchat s minerálními oleji, jiné (označené PAG) se mísit nesmějí.
Minerální převodový olej
Minerální převodový olej je vyrobený z ropných produktů a hodí se spíše pro starší motory.
- Vhodné pro starší a méně náchylné motory.
- Přírodní olej s větší výdrží.
Syntetický olej do převodovky
Syntetický olej do převodovky je vhodný pro nové motory nebo motory s velkými otáčkami. Nevýhodou syntetických olejů je kratší interval výměny.
- Vhodné pro motory s vyššími otáčkami.
- Ideální pro většinu nových motorů.
Pozor na to, kdy máte převodový olej měnit
Intervaly, po kterých je nutné převodový olej vyměnit, jsou uvedené na obalu oleje a v příručce vašeho vozu. Pokud ji nemáte, obraťte se na výrobce, nejlépe na českou centrálu dovozce, kde vám jistě rádi pomohou. Pokud si nejste jistí, že výměnu zvládnete sami, zajeďte radši do autorizovaného servisu.
i
Olej do automatické převodovky se musí měnit opravdu pravidelně
Interval výměny se musí vždy dodržovat. Dvojnásob to platí, pokud doplňujete olej do automatické převodovky. Ta totiž na opotřebený olej trpí nejvíce. Ideálně by mělo k výměně dojít každých ujetých 30 000 km.
Kam se leje olej do převodovky?
Olej do převodovky se leje buď nalévacím otvorem na vrchní straně převodovky nebo, pokud tam není, kontrolním otvorem na boku převodovky. Ovšem dejte pozor! Výměna oleje v převodovce není snadná záležitost. Pokud si tedy nejste jistí, zda byste to zvládli, přenechejte výměnu profíkům.
Skrýt popisPokud máte dotaz k produktům, službám, dopravě či jiný požadavek, využijte zákaznické podpory.
Nejprodávanější
